Domů > Odborné články > Předškolní vzdělávání > Vánoce, vánoce odcházejí
Odborný článek

Vánoce, vánoce odcházejí

13. 8. 2008 Předškolní vzdělávání
Autor
Dana Moravcová

Anotace

Integrovaný blok zaměřený na upevňování mezilidských vztahů a vztahu dětí k přírodě.

1. den
  • Děti si do MŠ po domluvě s rodiči přinesou vánoční dárek, který ostatní dětem představí - popíší jeho vzhled i funkci a pokusí se zformulovat odpověď na otázku, proč jim udělal radost. Dále se pokusí zamyslet a zformulovat ve vhodně zvolených větách, z čeho měly největší radost rodiče, sourozenci.
  • Děti si s dárky pohrají, na základě domluvy si je vzájemně půjčí. Učí se respektovat i negativní rozhodnutí kamaráda.
  • Výtvarná chvilka - malba tuší a následně kolorování temperovou barvou na téma „ Jak jsme slavili Vánoce u nás doma".
2. den
  • Děti pomáhají odstrojit vánoční stromeček v MŠ.
  • Ranní kruh - poslech a volné převyprávění děje pohádky H. Ch. Andersena-Smrček
  • Formulová otázek a odpovědí k nim:
    • Jakou náladu ve vás vyvolala pohádka H. Ch. Andersena - Smrček?
    • Co byste si přály vy, kdybyste byly tím smrčkem z pohádky?
    • Kdo měl doma na Vánoce živý stromeček?
    • Dokážeš nám říct rozdíly mezi živým a umělým stromkem?
  • Poznávací část - „Cesta stromku z lesa, až k nám domů" - lesnická školka, vysazení stromku, postřiky proti škůdcům, prořezávání, nesprávné chování lidí, kteří v lese, si řežou stromky v lese bez dovolení od myslivce (využití obrazového materiálu), ochrana životního prostředí.
  • Výtvarná chvilka - malba křídou namočenou v mléce (nejkrásnější vánoční stromek).
  • Výstavka prací s komentářem jednotlivých dětí, hodnocení samotnými dětmi.
3. den
  • Rozhovor - popis rozdílu mezi živou a umělou větvičkou.
  • Pokus - pozorování jak prostředí třídy MŠ působí na větvičky odlišných materiálů. Živé větvičky umístíme na vyhrazené místo, nebudeme je po dobu pokusu přemísťovat, pozorujeme sesychání a opadávání jehličí.
  • Třídění zrakem a hmatem - přírodniny a umělé materiály.
4. den

Práce s příběhem Medvídek Miška - Andersen, H. Ch.: Andersenovy pohádky:

  • vyprávění příběhu učitelkou
  • ukázka ilustrací z knihy
  • volné převyprávění děje příběhu dětmi
Práce s textem, formulování otázek a odpovědí:
  • Proč odešel medvídek od Alžběty?
  • Jak se chováte doma nebo v MŠ k hračkám?
  • Kdo sledoval medvídka? (Vyhledání obrázku a popis ptáka střízlíka v encyklopedii ptáků.)
  • Odlétá střízlík na zimu do teplých krajin?
  • Jak se asi cítil Míša v lese?
  • Co mají medvědi rádi a Míša to našel v lese? (Med.)
  • Co udělal Míša se sklenicí špatně?
  • Jak byste si poradili vy?
  • Co byste udělali, kdyby se sklenice rozbila? Proč?
  • Kdo přiletěl na strom, když Míša usínal?
  • Co si povídaly husy (vyhledání obrázku a popis ptáka v encyklopedii ptáků)
  • Co znamená rčení „udělat dobrý skutek"?
  • Jaký dobrý skutek jste v poslední době udělali vy?
  • Kde nosí sob dětem dárky, stejně tak jako u nás Ježíšek? (Vysvětlení tradice Vánoc v severských zemích.)
  • Vyhledejte na mapě Švédsko, Finsko, Norsko, Dánsko. (Vyhledání obrázku a popis soba v encyklopedii zvířat.)
  • Jakým dobrým skutkem pomohl Míša sobovi?
  • Co se muselo stát, aby byl Míša přesto, že byl opět hračkou veselý?
Pohybová chvilka:
  • nápodoba chůze medvídka v lese
  • prolézání tunelem (medvídek utekl otvorem pro kočku)
  • poskoky snožmo (poskakující střízlíci)
  • lezení na visutý žebřík (medvídek vylezl na strom)
  • běh po třídě v upažení (divoké husy odletěly daleko)
  • běh ve dvojici (sob táhne sáně) - jedno dítě je sob, druhé napodobuje sáně, dítě - sob má kolem pasu švihadlo, dítě - sáně drží švihadlo za rukojeť (nápodoba jízdy saní tažených losem za zvuku rolniček)
  • skákání v pytlích (Míša vlezl do chlapcovy připravené vánoční botky)
  • hra „Na schovávanou" (střízlíci se schovávali před Míšou do šlápot)
5. den
Výtvarná chvilka:
  • práce s vlnou, lepidlem, papírem
  • kresba olejovými pastely - ilustrace příběhu, výtvarný seriál

Literatura a použité zdroje

[1] – ANDERSEN, H. Ch. Andersenovy pohádky . Praha : Sun, 2007. ISBN 978-80-7371-092-7.
[2] – THIEL, H. P. Dětská encyklopedie zvířat. Praha : Knižní klub, 2004. ISBN 80-242-1254-4.
[3] – Encyklopedie ptáků: fotografický průvodce. Plzeň : Ševčík, 2008. ISBN 978-80-7306-266-8.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Komunikativní kompetence
  • ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog
  • Předškolní vzdělávání
  • Sociální a personální kompetence
  • samostatně rozhoduje o svých činnostech; umí si vytvořit svůj názor a vyjádřit jej
  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

* čtvrtky * temperové barvy * tuše * špejle * štětce * pastelky * obrazový soubor „Umíme se chovat?" * přírodní materiál (dřevo, mušle, škeble, ulita, kaštan, žalud apod.) * předměty z umělé hmoty (knoflík, dekorativní větvička a ovoce apod.) * křídy * misky s mlékem * omalovánky * pracovní listy * tužky * lepidla * sešívačka * kulatá gumička * olejové pastely * mapa * encyklopedie zvířat * skákací pytle * švihadla * kazeta se zvukem rolniček * knoflíky * vlna * olejové pastely