Vánoce, vánoce odcházejí
Integrovaný blok zaměřený na upevňování mezilidských vztahů a vztahu dětí k přírodě.
1. den
- Děti si do MŠ po domluvě s rodiči přinesou vánoční dárek, který ostatní dětem představí - popíší jeho vzhled i funkci a pokusí se zformulovat odpověď na otázku, proč jim udělal radost. Dále se pokusí zamyslet a zformulovat ve vhodně zvolených větách, z čeho měly největší radost rodiče, sourozenci.
- Děti si s dárky pohrají, na základě domluvy si je vzájemně půjčí. Učí se respektovat i negativní rozhodnutí kamaráda.
- Výtvarná chvilka - malba tuší a následně kolorování temperovou barvou na téma „ Jak jsme slavili Vánoce u nás doma".
2. den
- Děti pomáhají odstrojit vánoční stromeček v MŠ.
- Ranní kruh - poslech a volné převyprávění děje pohádky H. Ch. Andersena-Smrček
- Formulová otázek a odpovědí k nim:
- Jakou náladu ve vás vyvolala pohádka H. Ch. Andersena - Smrček?
- Co byste si přály vy, kdybyste byly tím smrčkem z pohádky?
- Kdo měl doma na Vánoce živý stromeček?
- Dokážeš nám říct rozdíly mezi živým a umělým stromkem?
- Poznávací část - „Cesta stromku z lesa, až k nám domů" - lesnická školka, vysazení stromku, postřiky proti škůdcům, prořezávání, nesprávné chování lidí, kteří v lese, si řežou stromky v lese bez dovolení od myslivce (využití obrazového materiálu), ochrana životního prostředí.
- Výtvarná chvilka - malba křídou namočenou v mléce (nejkrásnější vánoční stromek).
- Výstavka prací s komentářem jednotlivých dětí, hodnocení samotnými dětmi.
3. den
- Rozhovor - popis rozdílu mezi živou a umělou větvičkou.
- Pokus - pozorování jak prostředí třídy MŠ působí na větvičky odlišných materiálů. Živé větvičky umístíme na vyhrazené místo, nebudeme je po dobu pokusu přemísťovat, pozorujeme sesychání a opadávání jehličí.
- Třídění zrakem a hmatem - přírodniny a umělé materiály.
4. den
Práce s příběhem Medvídek Miška - Andersen, H. Ch.: Andersenovy pohádky:
- vyprávění příběhu učitelkou
- ukázka ilustrací z knihy
- volné převyprávění děje příběhu dětmi
Práce s textem, formulování otázek a odpovědí:
- Proč odešel medvídek od Alžběty?
- Jak se chováte doma nebo v MŠ k hračkám?
- Kdo sledoval medvídka? (Vyhledání obrázku a popis ptáka střízlíka v encyklopedii ptáků.)
- Odlétá střízlík na zimu do teplých krajin?
- Jak se asi cítil Míša v lese?
- Co mají medvědi rádi a Míša to našel v lese? (Med.)
- Co udělal Míša se sklenicí špatně?
- Jak byste si poradili vy?
- Co byste udělali, kdyby se sklenice rozbila? Proč?
- Kdo přiletěl na strom, když Míša usínal?
- Co si povídaly husy (vyhledání obrázku a popis ptáka v encyklopedii ptáků)
- Co znamená rčení „udělat dobrý skutek"?
- Jaký dobrý skutek jste v poslední době udělali vy?
- Kde nosí sob dětem dárky, stejně tak jako u nás Ježíšek? (Vysvětlení tradice Vánoc v severských zemích.)
- Vyhledejte na mapě Švédsko, Finsko, Norsko, Dánsko. (Vyhledání obrázku a popis soba v encyklopedii zvířat.)
- Jakým dobrým skutkem pomohl Míša sobovi?
- Co se muselo stát, aby byl Míša přesto, že byl opět hračkou veselý?
Pohybová chvilka:
- nápodoba chůze medvídka v lese
- prolézání tunelem (medvídek utekl otvorem pro kočku)
- poskoky snožmo (poskakující střízlíci)
- lezení na visutý žebřík (medvídek vylezl na strom)
- běh po třídě v upažení (divoké husy odletěly daleko)
- běh ve dvojici (sob táhne sáně) - jedno dítě je sob, druhé napodobuje sáně, dítě - sob má kolem pasu švihadlo, dítě - sáně drží švihadlo za rukojeť (nápodoba jízdy saní tažených losem za zvuku rolniček)
- skákání v pytlích (Míša vlezl do chlapcovy připravené vánoční botky)
- hra „Na schovávanou" (střízlíci se schovávali před Míšou do šlápot)
5. den
Výtvarná chvilka:
- práce s vlnou, lepidlem, papírem
- kresba olejovými pastely - ilustrace příběhu, výtvarný seriál
V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.