Traktor je univerzální motorové tažné vozidlo s kolovým, pásovým nebo polopásovým podvozkem, určené k tažení přívěsů nebo zemědělských strojů. Skládá se z motoru, příslušenství, hřídele, kabiny s ovládacími a kontrolními systémy a zavěšovacím zařízením. Pod kabinou jsou dvě nestejně velká kola. Traktor pomáhá v zemědělství. Co si myslíte, je traktor opravdu potřebný?
Využití předchozích zkušeností k procvičení paměti, nacházení souvislostí, rozvoji pohybových a grafomotorických dovedností a upevnění pravidel hry
Děti utvoří dvojice, první z dvojice drží v rukou kruh - volant, druhý se ho drží za ramena. Traktor jezdí po poli, na zvukové znamení první z dvojice rozkročí nohy, druhý ho podleze, převezme volant a dvojice pokračuje v jízdě. Děti napodobují zvuk traktoru, vydávají zvuky - trrn trrn.
1. Obrázek |
Využití motivace k zapojení integrovaného dítěte do hry, kultivování a obohacování vztahů mezi dětmi, procvičování grafomotoriky:
Popis hry – děti nakládají kostky na valník a posílají traktor některému z dětí, které kostky vyndává a přemisťuje do bedny. Obměna hry - každé z dětí si vezme pět dřívek ze stavebnice Kapla, a ty může rozdat svým kamarádům, poslat je naložené ve valníku se zdůvodněním svého rozhodnutí. Například tři dřívka posílám Vládíkovi, protože si se mnou hezky hraje, dvě Davídkovi, protože mi pomohl najít autíčko apod. Před ukončením hry děti ze dřívek staví písmena.
(JOŠT, J.: Cviky zábavné Jednotažky, Praha: Fortuna, 2005, str. 37)
2. Obrázek |
Využití motivace k rozvoji poznávacích schopností, procvičování zrakové analýzy, srovnávání:
3. Obrázek |
Pracovní listy - autor A. Palatinová
Pracovní list č. 1 - otázky: Který traktor v řadě je jiný? Čím se liší? Co mají traktory stejné?
Pracovní list č. 2 - pokyny: Najdi dva stejné traktory. Co mají stejné? Jaké barvy jsou kola, okno, komín, střecha, světlo? Který traktor nemá dvojici?
Pracovní list č. 3 - Najdi tři stejné traktory. Které to jsou? Co mají stejné?
Pracovní list č. 4 - pokyny: Rozstříhej obrázek podle naznačených čar, najdi stejný obrázek na předloze a polož stejný obrázek na stejný.
4. Obrázek |
Využití motivace ke zdokonalování manipulačních dovedností dětí při hře s hračkou, procvičení výslovnosti, paměti a grafomotorických dovedností:
trak-tor, frk, frk, po sil-ni-ci,
spě-chá frk, frk, k ora-ni-ci
Traktor hučí, pole orá,
jedna brázda, za ní druhá
(PILAŘOVÁ, M.:Šimonovy pracovní listy 5 Grafomotorická cvičení, Praha: Portál 1997, str. 17)
5. Obrázek |
Děti si vybírají z nabízených činností - hry s traktorem hračkou, magnetickou stavebnicí, stavebnicí SEVA, anebo sledování výtvarníka při kreslení traktoru z pohledu perspektivy.
6. Obrázek |
Popis hry - děti sedí v kruhu. Jedno dítě chodí kolem dětí, rukou se jich dotýká a při doteku řekne anglické slovo označující dopravní prostředek, např. car, plane, train. Na slovo traktor se začnou honit, a ten, který si sedne na určené místo jako první, je zachráněn a druhý pokračuje ve hře.
Kontrola myšlenkové mapy, zhodnocení návrhů dětí, vystavení prací.
Dětem se líbila hra a manipulace s hračkou traktorem, honička s anglickými slovíčky a pohybová hra „Na traktory". Děti se učily přemýšlet, řešit, dále propracovávat vlastní nápady, vnímat a respektovat potřeby nejen integrovaného dítěte, ale i ostatních dětí, být trpělivé a ohleduplné. Hravý charakter i vhodná motivace didakticky zaměřených činností děti utvrdila o správnosti počínání. Děti zjistily, že něco dokáží a že z toho mají radost.
Další použitá literatura:
JOŠT, J.: Cviky zábavné Jednotažky, Praha: Fortuna, 2005.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.