Projekt autorka vytvořila jako součást třídního vzdělávacího programu, který vychází ze školního vzdělávacího programu jejich mateřské školy. Lze jej zařadit v kterémkoli ročním období. Je zaměřen na získávání poznatků a povědomí dětí o životě ve městě se zaměřením na účelové a veřejné budovy. Předchází dalším projektům více zaměřeným na povolání a řemesla.
Hlavní cíl projektu
Seznámení s účelovými budovami ve městě, kde děti žijí a vytvoření povědomí o působení lidské činnosti a významu práce.
Očekávaný výstup
Orientovat se v obci, ve známém prostředí, podle jednotlivých objektů (vědět, kde se nalézá pošta, škola, zdravotnické středisko, policie, obchody a kdo v nich pracuje).
Oblasti spolupráce s rodinou
Získávání informací od rodičů o jejich práci, možnost exkurzí do zaměstnání, která jsou pro děti zajímavá.
Přínos pro dítě
Děti:
- osvojují si věku přiměřené praktické dovednosti
- získávají dovednosti potřebné k vykonávání jednoduchých činností
- poznávají místo a prostředí, kde žijí a vytváří si k němu pozitivní vztah
- vytvářejí si povědomí o vlastní sounáležitosti se světem
- chápou, že změny způsobené lidskou činností mohou prostředí chránit a zlepšovat, ale také poškozovat a ničit
- orientují se bezpečně ve známém prostředí
- uvědomují si nebezpečí, se kterým se mohou ve svém okolí setkat a mají povědomí o tom, jak se prakticky bránit
- osvojují si elementární poznatky o okolním prostředí
- mají povědomí o širším společenském, věcném, přírodním, kulturním i technickém prostředí v okolí dítěte
- mají povědomí o širším kulturním i technickém prostředí
Přínos pro rodiče
- propojení života rodiny s činností mateřské školy
- význam výchovně - vzdělávací činnosti mateřské školy (seznámení s TVP)
- posílení sounáležitosti - společné aktivity a prožitky s dětmi
Vzdělávací nabídka
Dítě a jeho tělo
- spolupráce při přípravě materiálů a pomůcek
- manipulování s nůžkami a lepidlem
- skládání z papíru podle instrukcí učitelky
- procvičování grafomotoriky - grafické zaznamenávání pohybů vycházejících z ramenního kloubu (dolní oblouk)
- spojování zpěvu s jednoduchými pohyby rukou a těla
- poznávací vycházky po městě
Dítě a jeho psychika
- improvizování s rekvizitami
- námětové hry
- poznávání významu některých symbolů - označení budov, uniforma
- sestavování obrázků z částí
- výtvarné činnosti vedoucí k výtvarnému zvládnutí různě velkých ploch a naznačeného prostoru
- námětové kresby
- hry zaměřené na pohybové a slovní vyjádření přidělené role
Dítě a ten druhý
- činnosti zaměřené na práci ve skupinách, dvojicích, trojicích
Dítě a společnost
- poznávání významu práce lidí v mateřské škole
- poznávání práce rodičů a seznamování se s tím, kde pracují
- činnosti vedoucí k prohlubování znalostí dětí o práci dospělých, o významu a účelu jejich práce
- výtvarně znázorňování prostředí, ve kterém se děj odehrává
Dítě a svět
- poznávání veřejných a účelových budov ve městě, poznávání jejich název, označení a účel
Předpokládané činnosti dětí
I. etapa - motivační
poslech humorné básně „Stojí město Nepovězto" (příloha 1)
- hledáme nepravdivé tvrzení v textu (humor, „oprava" textu)
- hledáme správná tvrzení - Kdo co má dělat?
- hra s obrazovou skládačkou - povolání, slovní popis obrázku
- poznávací vycházky po městě
- seznamujeme se s básní
II. etapa
Papírové město - stavíme, tvoříme „město"
- výtvarné a pracovní činnosti - z dostupných materiálů (krabice, papírové válce, textil, lepenka atd.)
- nabízíme dětem různé výtvarné techniky - kresba, malba, koláž, grafika
- zařadíme kresbu podle říkanky „Domek" - s opakováním geometrických tvarů (příloha 2)
- podle instrukcí učitelky skládáme domek z papíru
- grafomotorika - kreslíme tašky na střeše - procvičujeme dolní oblouk
- hádanka k tématu (příloha 3)
- vytvořené objekty s dětmi pojmenujeme podle účelu (pošta, nemocnice, škola apod.) a rozvineme diskusi na téma „Kdo tam pracuje?"
III. etapa
Ten dělá to a ten zas tohle...
- dramatické činnosti - námětové hry, hry s rekvizitami a převleky, pantomima
- práce s písní „Můj táta byl" (příloha 4), vymýšlíme obměny písně, rytmické doprovody a jednoduché doprovodné pohyby rukou, těla
- procvičujeme jazykové dovednosti
- tvoření množného čísla - pekař - pekaři
- tvoření ženského rodu - pekař - pekařka
- určování počtu slabik ve slovech (pomocí vytleskání, výběru správného počtu kostek, později grafický záznam, do pracovního listu)
- námětová kresba „Čím budu" (technika - mokrá křída nebo lihový fix a kolorování vodovými barvami)
Myšlenková bouře
Závěr projektu
Na závěr projektu shrneme získané poznatky dětí k tématu. Společně s dětmi si prohlédneme výtvarné práce, zopakujeme písně a básně. Rozvineme diskusi o tom, co se jim nejvíce líbilo, která činnost je nejvíce bavila a která ne, co jsme se dozvěděli a naučili, co se nám podařilo a co ne.
Evaluace
Téma je zpracované do časového úseku 10 dnů, ale lze jej upravit či rozvést na delší časové období. Pro děti bylo téma lákavé, mohly si hrát na práci dospělých. Velmi se nám osvědčila hra v centrech, upravených jako obchod s látkami, nemocnice, škola a kuchyně, dílna. Děti si rozehrály pěkné námětové hry, ze kterých čerpaly zkušenosti při dramatických hrách, pantomimě, pohybové improvizaci s rekvizitou a dalších činnostech tvořivé dramatiky.
Na toto téma vznikly pěkné výtvarné práce, které jsme měly vystavené v prostorách mateřské školy.
|
1. Obrázek |
|
Všechny činnosti nabízené dětem na sebe volně navazovaly, umožňovaly dětem dostatečný výběr činností, převládalo prožitkové učení, získávání vlastních zkušeností, které děti uplatnily v praktických činnostech.
|
2. Obrázek |
|