Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Titulka > Modul články > Předškolní vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Titulka > Modul články > Předškolní vzdělávání > Společně to dokážeme (4. díl) – „Listopadový...

Společně to dokážeme (4. díl) – „Listopadový strom“

Praktický příspěvek
inspirace
střednědobý
Článek je čtvrtým ze série stejnojmenných článků navazujících na teoretický úvod v prvním z nich. Praktické ukázky přinášejí příklady společného tvoření předškolních dětí. Popsané aktivity v sérii článků posilují jeden z možných způsobů, jak nejen posilovat vzájemné vztahy při plnění společného úkolu, ale také vedou k upevňování odpovídajících dovedností v oblasti jemné motoriky, výtvarného vyjadřovaní a posilují pracovní a činnostní kompetence. Závěr každé popsané a zdokumentované aktivity pak tvoří pedagogická reflexe.

LISTOPADOVÝ STROM

Další záměry pedagoga

Rozšířit poznatky o stromech, mít povědomí o rozdílu mezi stromem listnatým a jehličnatým a některé druhy pojmenovat. Posilovat jemnou motoriku při trhání papíru a třídit podle určeného pravidla (barvy). Podporovat pracovní dovednosti při trhání a lepení papíru. Rozvíjet jemnou motoriku při manipulaci s výtvarným a grafickým materiálem.

Popis aktivity

V týdenním tématu „Za tajemstvím stromů“ jsme si prohlíželi dětské encyklopedie navazující na téma, povídali si o stromech při pobytech venku a trhali jsme barevný papír na malé kousky (podzimní listí), které jsme pak třídili podle barev. V průběhu týdne jsme si s dětmi prohlíželi dětské encyklopedie o stromech a laminované obrázky stromů. Stromy na obrázcích děti pojmenovávaly a řadily je do skupin – listnaté, jehličnaté. Následně jsem slepila dvě velké tvrdé čtvrtky, aby vznikla dostatečně velká plocha pro společnou práci dětí. Obrysy si děti nejprve předkreslily silnou lihovou fixou a kolorovaly anilinovými barvami, vzduch hoblinkami ze strouhané progresy. Na závěr nalepily na strom a kolem něj natrhané kousky barevného papíru (barevné podzimní listí).

Autor díla: Marie Čermáková

Obrázek č. 1 – kreslení kontur černou lihovou fixou na základě dřívějších poznatků

Autor díla: Marie Čermáková

Obrázek č. 2 – kolorování anilinovými barvami

Autor díla: Marie Čermáková

Obrázek č. 3 – strouhání a roztírání hoblinek z progres

Autor díla: Marie Čermáková

Obrázek č. 4 – lepení barevných lístků z natrhaného papíru

Autor díla: Marie Čermáková

Obrázek č. 5 – hotová práce

Reflexe

V průběhu týdenního tématu se děti při pobytech venku naučily soustředěně pozorovat okolí a pojmenovávat různé druhy známých stromů. Také jsme si vysvětlili rozdíl mezi stromy listnatými a jehličnatými, a co se s nimi děje během roku – rozdíly v různých ročních obdobích. Děti se také naučily pracovat s dětskými encyklopediemi a vnímat knižní ilustrace.

Při spojení pracovních a výtvarných aktivit byly posíleny vztahy mezi dětmi prostřednictvím plnění společného úkolu. Manipulací s pomůckami v těchto aktivitách byla posilována jemná motorika a činnostní kompetence.

Hotová práce byla součástí výzdoby třídy, a tak se děti jejím vytvořením podílely na zpříjemnění tohoto prostředí.

V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám
Celkové hodnocení článku
Přidat komentář Citovat článek