Odborný článek

Festival vynálezů

29. 4. 2008 Předškolní vzdělávání
Autor
Pavlína Šimůnková

Anotace

Z malého nápadu, který vznikl po přečtení pohádky „O porouchaném robotovi“, jsme vytvořili tento zajímavý tematický celek, jehož cílem je seznámit děti prostřednictvím různorodých činností s různými vynálezy, tedy nejen předříkáváním textu o vynálezech.
Plán tematických částí s motivačním textem

(Čerpáno z knihy Víš o tom? Praha: Svojtka & Co., 2006, ISBN 80-7352-372-8.)

Seznámení s počátky techniky - Kdy se zrodily první vynálezy?
Vynálezy a technika a jsou staré jako samo lidstvo. Už pračlověk používal nástroje z odštěpků kamene a znal oheň. Svými primitivními prostředky vyrýval obrazy do skal, a tak vytvářel jeskynní malby. Čím dál více si však podmaňoval své okolí a vynálezy používal k dokonalejšímu uspokojování svých potřeb.

Jaké byly první vynálezy?
Naši předkové začali používat jako nástroje věci, které nacházeli ve svém okolí. Byly to např. hole, kterými si vlastně při práci „prodloužili" ruku, nebo s mimi vyhrabávali kořínky. Kameny zase sloužily jako dnes kladivo. Pomocí těchto jednoduchých nástrojů si pralidé ulehčovali každodenní život, aby se s menší námahou mohli dostat k většímu množství potravy.

Z jakých materiálů se vyráběly první nástroje?
Naši předkové dokázali využít k výrobě nástrojů materiály, které našli ve svém okolí: kameny, dřevo, rostlinná vlákna apod. Z divoké zvěře využívali kosti, kly, parohy, kůži atd.

Používal pračlověk kovy
Prvním kovem, z něhož si pračlověk vyráběl nástroje, byla měď. Tento poměrně měkký materiál se dal lehce opracovat. Mnohem později se lidé naučili získávat železo, z něhož se dokázali vyrobit mnohem pevnější a trvanlivější nástroje, s jejichž pomocí jim šla práce mnohem lépe.

První hliněné nádoby
Hotové nádoby se sušily na slunci nebo na otevřeném ohni. Chtěli, aby nádoby, které vyrobili, byly vodotěsné, proto před vypálením nanesli na hliněnou nádobu vrstvu glazury. Ta sloužila jako vrstva odolná vodě a zároveň nádobu zdobila.

Jak si pračlověk šil svůj oděv?
Šaty si šil z kůže zvířat, ale potřeboval k tomu různé nástroje, např.jehly. Ty pračlověk vyráběl z kostí.

Návrh plánovaných činností:
  • Seznamování s knihou Karla Ladislava Festival vynálezů, Zdeňka Milera Robot Miki
  • Besedování, anketa pro děti: aktivní používání slovní zásoby a získaných zkušeností
    • otázky:
      1. Co je to vynález?
      2. Kdo je to vynálezce?
      3. Co bys vynalezl a proč?
      4. Který vynález se ti nejvíce líbí a proč?
    • odpovědi dětí:
  • Rozhovor - seznamování dětí s činnostmi strojů při práci člověka, stroje nám pomáhají, upozornění na rozdíl práce ruční a strojové
  • Poznávání materiálů, ze kterých jsou výrobky zhotovené, a jejich správné pojmenování
  • Sluchové hry - rozpoznat přístroj podle zvuku, např. motor auta, telefon, fén, hodiny, budík, domovní zvonek, holící strojek
  • Práce s hádankou - Hádanky dráčka fráčka - viz příloha
  • Beseda
    • poznávání strojů a vynálezů, které nám v domácnosti pomáhají: vysavač, pračka, žehlička, telefon, sprcha, sporák, záchod, chladnička, ústřední topení, hodiny, šicí stroj, fotoaparát, psací stroj, televizor, rádi atd.; jak se dříve pracovalo bez těchto strojů - odpovědi dětí - pochopení toho, že se věci kolem nás mění a vyvíjejí
    • výstava různých strojů ve třídě - mlýnek, stará žehlička, telefon, starý fotoaparát, starý psací stroj atd.
      1. prohlížení knih a encyklopedií
      2. pojmenovávání věcí, kterými jsme obklopeni
      3. seznámení s novými slovy, pochopit jejich význam

         

  • Koláž - vyhledávání a vystřihování obrázků přístrojů z různých letáků a novin, jejich nalepení na barevné papíry, doplněné krátkým popisem
  • Rozhovor - (To byl nápad! - Miroslav Jalovecký, časopis Pastelka)
    Vyměň někdy doma sledování televize za poslech rádia - vyber si třeba nějakou pohádku. Přesvědčíš se, že tvoje fantazie může pracovat naplno. Udělej si průzkum: kolik televizorů máte ve vašem domě; kolik máte doma rádií, CD přehrávačů...
  • Kimova hra - vyhledávání věcí, které chybí
  • PH - Na magnety - děti běhají po třídě, dle pokynu učitelky se děti seskupí a dotýkají se částí těla, kterou učitelka určila, např. drží se ruce, opírají se o záda atd.
  • PH - Na ostrov - uprostřed třídy je kruh např. ze švihadel = ostrov, při hudbě děti běhají po třídě a na pokyn učitelky si do kruhu stoupnou děti, které splňují daný povel, např. mají na sobě červené triko
  • PH - Roboti - tato hra je z časopisu Pastelka
    Jsme v dílně na výrobu robotů. Každý z robotů dokáže něco jiného. Jeden z hráčů je jejich konstruktér. Obrátí se zády k ostatním dětem, které představují roboty. Ti zaujmou nějakou zajímavou pozici těla a zůstanou strnule stát. Konstruktér si je pozorně prohlíží: jak by ne, vždyť je všechny vymyslel a sestrojil. Pak se k nim znovu otočí zády a roboti změní svoje postavení. Konstruktér se obrátí, chodí od jednoho k druhému a každého robota opravuje - tady vrací do jeho původní polohy.
  • Procvičování grafomotoriky - práce s pracovním listem - téma: šňůra k telefonu -„Haló, haló, tatínku,zavolej mi maminku."
  • Rozhovor - telefon je přístroj, který nám pomáhá a usnadňuje život - jak a čím? Komu voláme a proč? Jak nám telefon pomůže? Čísla 150, 155, 158. Improvizovaný rozhovor.
  • Sluchové hry - dítě poznává přístroj dle zvuku
  • Hmatová hra - „Telefonní drát" - děti sedí v řadě a drží se za ruce, první stiskne ruku sousedovi a ten stisk předá dál, obměna - posíláme dotyky na rameno, na koleno, pohlazení atd.
Nabídka pracovních listů s tematikou Vynálezy: - viz přílohy
  • Rozhovor - pokusit se odpovědět na tyto otázky (čerpáno z knihy Svět otázek a odpovědí, nakladatelství Svojtka, ISBN 978-80-7352-599-6):

Může se robot unavit? Proč?

Ne

Mohou roboty pracovat pod vodou?

Ano

Existuje robot, který umí hrát na klavír?

Ano

Kdo řídí roboty v továrnách?

Počítač

Jaké slovo označuje malé chlupaté zvířátko a zároveň součást počítače?

Myš

Chléb patří do opékače topinek, nebo do myčky na nádobí?

Do opékače topinek

Jak se jmenuje přístroj na vaření vody v kuchyni?

Varná konvice

Slovo lux označuje vysavač, nebo zip

Vysavač

Jak se jmenuje elektrický přístroj pro drcení a míchání potravin?

Mixér

  • Grafomotorické cvičení dle rytmu básně
Povídala pračka:
"Prát je pro mne hračka.
Elektrický motor mám,
motor vrčí, pere sám."

 

  • Návštěva prádelny
    • pozorování pračky při praní a ždímání
    • vyndávání prádla z pračky do koše
    • věšení polštářků kolíčky na šňůru
    • seznámení s mandlem, s jeho funkcí - co se na něm dělá (pradlena nám vše vysvětlila a ukázala)
  • Koláž z různých materiálů - vyrábíme robota ze zbytkových materiálů, které nám pomohli donést rodiče - alobalové misky, kovové drátěnky, svorky, pružinky, podložky, šroubky atd.
    (nápad čerpán z Knihy výtvarných nápadů, nakladatelství Svojtka, ISBN 80-7352-283-7)

     

     

  • Zhlédnutí DVD Podivuhodná dobrodružství Vladimíra Smolíka - Planeta strojů
  • Zhlédnutí divadelního představení divadla Koloběžka O porouchaném robotovi
  • DVD Kostičky (Česká televize) - „ Domlouvání na dálku"
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
145.51 kB
PDF
Práce s hádankou - Hádanky dráčka fráčka
pdf
248.05 kB
PDF
Příloha 1 - Co je špatně
pdf
105.47 kB
PDF
Příloha 2 - Spojování, labyrint
pdf
169.92 kB
PDF
Příloha 3 - Labyrinty
pdf
54.69 kB
PDF
Příloha 4 - Spojování bodů podle čísel
pdf
135.74 kB
PDF
Příloha 5 - Zásobník básniček
pdf
573.24 kB
PDF
Příloha 6 - Text Objevy a vynálezy

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Pavlína Šimůnková

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
  • Předškolní vzdělávání
  • Komunikativní kompetence
  • dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky (řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými apod.)

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída