Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > Předškolní vzdělávání > Rozvoj inkluzivního vzdělávání v MŠ

Ikona informativni

Rozvoj inkluzivního vzdělávání v MŠ

Autor: Julie Mertlíková
Anotace: Cílem projektu Komplexní program rozvoje inkluzivního vzdělávání v MŠ byl rozvoj inkluzivního a individualizovaného vzdělávání dětí předškolního věku a řešení problematiky sociálního začleňování dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí s odlišného sociokulturního prostředí do mateřských škol, a to formou podpory vzájemného sdílení znalostí a zkušeností mateřských škol a vytvořením metodiky. Za klíčovou hodnotou projektu byla považována individualizace.
Klíčová slova: síťování, sdílení, inkluze, individualizace, vzdělávání

Název projektu: Komplexní program rozvoje inkluzivního vzdělávání v MŠ 

Registrační číslo: CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_010/0000550, podpořený z OP VVV

Projekt Komplexní program rozvoje inkluzivního vzdělávání v MŠ byl zaměřen na rozvoj inkluzivního a individualizovaného vzdělávání dětí předškolního věku a řešení problematiky začleňování dětí se speciálními potřebami a dětí z odlišného sociokulturního prostředí do mateřských škol, a to formou podpory vzájemného sdílení znalostí a zkušeností MŠ, vytvořením a ověřením nových metodických materiálů pro inkluzivní předškolní vzdělávání a vytvořením center kolegiální podpory s účinnými nástroji individuální podpory.

V rámci projektu jsme vytvořili celorepublikovou síť mateřských škol, kterou jsme nazvali „Centra kolegiální podpory“. Centra vznikla ve všech 14 krajích České republiky. Jejich práce v projektu byla zaměřena na problematiku individualizace ve vzdělávání a sociálního začleňování dětí. První rok projektu jsme zapojili 5 center, druhý rok 5 center a v posledním roce projektu jsme zapojili 4 centra kolegiální podpory. Vybrali jsme profesionální a kvalitní předškolní zařízení, která mají zkušenosti a znalosti, o které se mohli dělit, a která byla zdrojem a centrem učení škol a pedagogů. 

Vedoucí CKP byli zaškoleni ve využívání nástroje DERS. DERS, neboli Developmental Environmental Rating Scale, je nástroj pro sledování a evaluaci vlivu inkluze na individuální kognitivní vývoj dětí. Byl vytvořen výzkumným týmem na University of Minnesota. Využívá jej více než 1 200 učitelů a přeložen byl již do 8 jazyků světa. Otestováno bylo již více než 27 000 dětí. Napomáhá učitelům lépe vycházet individuálním potřebám dětí v jejich třídách.

V rámci projektu jsme také vytvořili metodiky pro předškolní vzdělávání, zaměřené na individualizaci vzdělávání, inkluzi a sociální začleňování. Tvorbu těchto metodických materiálů vedli odborní partneři projektu. Metodické materiály pro individualizaci vzdělávání v MŠ vedoucí k inkluzi a sociálnímu začleňování zahrnují specifika práce s heterogenními věkovými skupinami, dovednosti pozorování, individuální záznamy o činnosti, plánování a další. 

Přílohy:
NáhledTypVelikostNázev
Odstranitpdf1018 kBMetodika 1
Odstranitpdf838 kBMetodika 1 – PL
Odstranitpdf1320 kBMetodika 2
Odstranitpdf1549 kBMetodika 2 – PL
Odstranitpdf1256 kBMetodika 3
Odstranitpdf1220 kBMetodika 3 – PL
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „nahlásit příspěvek“.
Nahlásit příspěvek
INFO
Publikován: 06. 05. 2020
Zobrazeno: 1449krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku :
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
MERTLÍKOVÁ, Julie. Rozvoj inkluzivního vzdělávání v MŠ. Metodický portál: Články [online]. 06. 05. 2020, [cit. 2020-07-03]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/P/22496/ROZVOJ-INKLUZIVNIHO-VZDELAVANI-V-MS.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.
Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.