IB: Hmyz, aktivita: Beruška nebo Slunéčko sedmitečné?
Věk: 3–6 let
RVP PV – vzdělávací oblasti: Dítě a jeho tělo, Dítě a jeho psychika, Dítě a ten druhý, Dítě a svět.
Rozvíjené gramotnosti: čtenářská, digitální, matematická, (také přírodovědná).
Časová dotace: dopolední vzdělávací blok
Pomůcky: kniha „Vstupte do světa zvířátek“ – text příloha č. 1, sada obrázků + text říkanky Beruška – příloha č. 2, chytrý telefon (tablet nebo PC), modely vývojového stádia slunéčka sedmitečného.
Místo a čas, podmínky: třída, pozdní jaro/léto.
Předchozí zkušenosti: této aktivitě předcházely situace (situační učení), kdy děti nacházely těla různého hmyzu (ve třídě na okně, na zahradě – vosu, včelu, mravence, čmeláka, vážku). Venku na zahradě objevovaly další lezoucí hmyz, který je zaujal – mravence, ploštice, slunéčka sedmitečná, pavučiny. Seběhly se k nim a pozorovaly je. Nalezená těla uhynulého hmyzu za pomoci učitelky umístily do krabiček a děti je lupou pozorovaly. Nejstarší děti začaly vyhledávat další informace o hmyzu, hledaly další informace v knihách (příběhy, encyklopedie, atlasy, časopisy, obrázky).
Realizace
Doporučení pro individualizaci: sadu obrázků k básničce Beruška lze využít pro cizince (vizualizace pomocí obrázků pomůže k lepšímu pochopení obsahu), tutéž sadu obrázků s textem lze využít pro děti nadané – raného čtenáře.
Reflexe: navození pomocí příběhu, který v sobě ukrýval hádanku, byl pedagogický záměr – podporovat u dětí jejich přirozenou zvídavost a uspokojit jejich zájem o hádanky. Proto jsem zvolila tuto úpravu textu. Nejstarší děti tuto hádanku rozluštily. Dokázaly si propojit předcházející zkušenosti a znalosti z jejich pozorování na zahradě, prohlížení knih a obrázků. Mladší děti se našly v říkance doplněné pohybem. Chtěly ji znovu a znovu opakovat.
Komentář: činnosti s digitálními technologiemi jsou zde primárně zaměřeny na rozvíjení kompetencí učitelů a jako doplněk pro děti při ukazování cesty k hledání dalších informací, či zkoumání, objevování. Jako vhodná je také práce s digitální fotografií.
Doporučení pro další rozvíjející aktivity: práce s mikroskopem – prohlížení těl a vzorků hmyzu. Výtvarné činnosti a práce s digitální fotografií: malování na kamínky/oblázky „Slunéčka“. Z hotových slunéček z oblázků lze v rámci aktivity na zahradě sestavit skupinky/zákoutí, doplnit přírodninami. Tato zákoutí mohou děti za pomoci učitelky vyfotografovat DF, fotografie vytisknout, zarámovat, obrázky umístit ve třídě.
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Výukové aktivity pro rozvoj čtenářské, matematické a digitální gramotnosti v předškolním vzdělávání.
Ostatní články seriálu: