Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku

Ikona prakticky

Hra na námořníky

Ikona inspiraceIkona kratkodobe
Autor: Anna Simonová
Spoluautor: Hana Honková
Anotace: Tato celodenní hra je vhodná jako oslava Mezinárodního dne dětí. Celý den probíhá ve znamení soutěží na oslavu svátku dětí. Děti jsou motivovány k plnění úkolů, a za odměnu najdou Ameriku, jako Kryštof Kolumbus s pokladem. Rozvíjí tak vzájemnou spolupráci a současně se učí o kulturních rozdílech a seznamují se hravou formou s místními a kulturními specifiky.
Podpora výuky jazyka:
Klíčové kompetence:
  1. Předškolní vzdělávání » Sociální a personální kompetence » ve skupině se dokáže prosadit, ale i podřídit, při společných činnostech se domlouvá a spolupracuje; v běžných situacích uplatňuje základní společenské návyky a pravidla společenského styku; je schopné respektovat druhé, vyjednávat, přijímat a uzavírat kompromisy
  2. Předškolní vzdělávání » Kompetence k řešení problémů » řeší problémy, na které stačí; známé a opakující se situace se snaží řešit samostatně (na základě nápodoby či opakování), náročnější s oporou a pomocí dospělého
Očekávaný výstup:
  1. předškolní vzdělávání » Dítě a jeho psychika » Poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace » vyjadřovat svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech (konstruktivních, výtvarných, hudebních, pohybových či dramatických) i ve slovních výpovědích k nim
  2. předškolní vzdělávání » Dítě a svět » vnímat, že svět má svůj řád, že je rozmanitý a pozoruhodný, nekonečně pestrý a různorodý - jak svět přírody, tak i svět lidí (mít elementární povědomí o existenci různých národů a kultur, různých zemích, o planetě Zemi, vesmíru apod.)
Mezioborové přesahy a vazby: Nejsou přiřazeny žádné mezioborové přesahy.
Průřezová témata:

Nejsou přiřazena žádná průřezová témata.

Organizace řízení učební činnosti: Frontální, Skupinová
Organizace prostorová: Školní třída
Nutné pomůcky: polikarpová (či jiná) stavebnice, čtvrtky, krepový papír, lepidlo, sešívačka, nůžky, dalekohled, obrázky (slunce, mraky, delfíni, lodě, ostrovy), korálky, plechové krabice, vajíčka/pingpongové míčky, lžíce, kužele na označení startu a cíle, provázek na dřevě, magnetky, provázek na svázání nohou, mapa pokladu, sladká či jiná odměna
Klíčová slova: dramatická výchova, kooperace, pohybové činnosti, námořníci, multikulturní výchova

Text článku:

Motivace:

Při ranním kruhu se děti společně zamýšlejí, kdo to jsou námořníci, proč se vydávali na moře, jak si představují, že takový námořník vypadá. Poté si společně vytvoříme námořnickou čelenku – pruh bílé čtvrtky kolem hlavy a na něm barevný krepový papír.

Cesta za moře:

S dětmi poté vyrobíme loď z polikarpové stavebnice (možné využít i jiné materiály) a plachtu z bílého prostěradla na tyči. Do lodi naskládáme zásoby do lodi (hračky nebo případně ve spolupráci s jídelnou malou svačinu, např. jablka, banány).

Děti-námořníci nasednou do lodě a společně plují po klidném moři. Během plavby si ukazujeme si, co můžeme na moři vidět: obrázky delfínů, lodí, ostrovy, sluníčko, mraky apod. S písní Vangelis 1492 s dětmi hrajeme na ztroskotání lodě – voláme o pomoc, máváme rukama, dalekohledem hledáme, zda neuvidíme pevninu, až rozbijeme vlastní loď a leháme si na zem (ztroskotání na pevnině). Děti poté motivujeme ke stavění přístřeší/domečků z dek/dalších předmětů, aby měly kde strávit noc. Hledáme zásoby, které se „vyplavily“ na pevninu, a shromažďujeme je k sobě.

Hlavní činnosti:

Kapitán-učitel/ka děti motivuje, že od jednoho starého piráta zaslechla, že je na tomto ostrově zakopaný poklad. K nalezení pokladu je ale nejdříve potřeba mapa, která je ukryta někde nedaleko.

Při hledání mapy plní děti úkoly ve skupinkách. Když zadaný úkol splní všechny děti, obdrží kousek mapy, dokud ji nesloží celou.

 1. Sběr rozsypaných korálků

Domorodkyně poztrácely korálky. Pomůžete jim je sesbírat?

Dvě děti soutěží proti sobě, kdo nasbírá rychleji 10 korálků do plechové krabičky. Tato hra podporuje motorické dovednosti.

2. Přenášení želvích vajec

Želvy nakladly vajíčka na pláž příliš blízko moře, kde je může odnést příliv. Pomůžete vajíčka přenést o kus dál?

Děti dostanou lžíci a vajíčka/pingpongové míčky, které musí přenést na předem určené místo. Je možné postavit jim do cesty i překážky, které musí obejít. Tato aktivita podporuje pohybovou koordinaci a soustředění.

3. Lov ryb

Jste na ostrově už nějakou chvíli a začínáte mít hlad. Jak si jako námořníci obstaráte potravu? Zkusíte si ulovit ryby?

Děti si s pomocí učitele/ky vyrobí pruty z provázku, dřívka/proutku a magnetu místo háčku. Po zemi rozmísíme další magnety či malé kovové předměty a děti se je snaží „ulovit“. Tato aktivita rozvíjí trpělivost a soustředění.

4. Osvobození zajatců.

V noci vás přepadl nepřátelský kmen. Dokážete utéct ze zajetí?

Ve dvojicích přivážeme děti k sobě provázkem za nohu a určíme vzdálenost, kterou mají takto společně ujít. Tato aktivita podporuje kooperaci a pohybovou koordinaci.

Všechny soutěže probíhají ve dvojicích, starší děti už jsou soutěživé a snaží se úkol co nejdříve splnit. Mladší děti plní úkoly buďto samostatně nebo s dopomocí kamarádů či učitele/ky. Děti obdrží kousky mapy pokladu, kde je zakreslena školní zahrada a na ní ukrytý poklad. Při skládání mapy se společně radí, kde se poklad nachází. Po nalezení pokladu jsou děti pochváleny za spolupráci a za splnění všech úkolů a rozdělí si odměnu z pokladu.

Průběh aktivity a hodnocení:

Děti byly vtaženy do děje velmi rychle. Zaujala je už jen polikarpová stavebnice, hlavně chlapci se zapojili do stavby lodě. Dívky zaujala spíše výroba čelenek. Hudba byla pro děti neznámá a tajemná a cítily z ní napětí. Tím spíše se nechaly vtáhnout do děje, nalodily zásoby, vyhlížely dalekohledem, plnily úkoly kapitána lodě a pomáhaly v okamžiku, kdy je ohrožovala bouře, a následně loď ztroskotala. Stavba domečků z dek je velmi oblíbená činnost, na kterou si děti hrají v podstatě denně. Do plnění úkolů-soutěží se pustily s nadšením a očekáváním, jaký bude poklad.

Reflexe:

Během reflexe učitel/ka s dětmi probere, co pro ně na ostrově bylo nového, co bylo jiné, než máme doma v Čechách. Děti mohou začít s tím, co už znají (Kdo z vás už někdy viděl palmu? Kdo někdy pil/jedl kokos?), až po nové zkušenosti (výměna korálků za kus mapy s domorodci apod.). Na konci se ze skupiny námořníků stávají vlastně také domorodci, protože se ostrov stal jejich novým domovem. Děti tak mohou odložit námořnické čelenky a vyrobit čelenky nové.

Tato aktivita vznikla v rámci projektu inEDU (inclusive education model for children with migrant background in pre-schools) podpořeného programem Erasmus+. Pro více informací o projektu navštivte: http://www.educentrum.eu/inedu-2016-2018.

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 04. 12. 2018
Zobrazeno: 384krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 3.5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
1 uživatel Hodnocení článku : 4
1 uživatel Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
SIMONOVÁ, Anna. Hra na námořníky. Metodický portál: Články [online]. 04. 12. 2018, [cit. 2018-12-13]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/P/21828/HRA-NA-NAMORNIKY.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.
Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.