Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Cílem ročního projektu je vytvořit každému dítěti optimální podmínky k rozvoji jeho osobnosti, k učení, k získávání vlastní identity, sebedůvěry a samostatnosti s využitím osobních značek, které děti v mateřské škole používají. Jednotlivé značky slouží jako zdroj témat, na jejichž základě jsou vytvářeny a postupně rozvíjeny jednotlivé integrované bloky.
Časový rozsah: denně, celý školní rok, přibližně dvě až tři témata (značky) za měsíc
Věková skupina: 3-6 let
Značky, jako dětem blízké symboly, mohou sloužit jako přirozený motivační zdroj rozvoje a vzdělávání dítěte. Jejich výběrem můžeme zajistit vhodné tematické okruhy i jejich naplnění činnostmi. Využíváme toho, že zvláště motivační může být pro každé dítě situace, kdy bude výchozím tématem činností právě jeho osobní značka. Ke každému symbolu (značce) si vytváříme metodické a grafomotorické listy.
Obsahem vzdělávání byla integrovaná tematická výuka. Didakticky zaměřené činnosti byly zejména z oblasti smyslové a poznávací. Průběžně byly doplňovány činnostmi z oblasti citové a sociální, zejména interaktivními hrami rozvíjejícími sociální dovednosti dítěte. Smyslem záměrné kombinace citové a poznávací bylo zefektivnit lidský rozvoj, a vytvářet tak tvořivou osobnost. Didaktické činnosti byly dále zaměřeny na rozvoj pohybových dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky. Činnosti z oblasti estetické byly zaměřeny na prožívání, tvořivé sebevyjádření a opětovné poznávání dítěte.
Učitelka přicházející děti vyzve, aby si vybraly z košíku svou značku a daly ji na magnetickou tabuli. Ze skupiny sebraných značek pak děti vyberou tři, ke kterým učitelka na tabuli nakreslí cvik, děti pak cvičí podle nápodoby na tabuli za slovního vedení paní učitelkou.
Střídání cviků - leh na zádech, sed na paty s předklonem a předpaženými pažemi, stoj rozkročmo s výponem a vzpažením zevnitř. Pokračujeme cvičením na hudbu (zvony, motory, sudy) a zdravotními cviky (kočičí hřbet, bosá chůze po špičkách, patách, vnější hraně) apod.
Povídání o značkách, hry se značkami. Po svačině učitelka s dětmi zopakuje, jakou má každé z nich značku a po té s nimi hraje různé hry. Na magnetické tabuli využívá skupinu značek dětí přítomných ve třídě.
Hra - Která značka schází? (Děti mají zavřené oči, paní učitelka jednu schová a děti hádají, která chybí. Pak s dětmi rytmizuje tleskáním názvy značek.)
Učitelka rozhodí značky na zem tak, že jsou otočeny lícem dolu. Děti chodí okolo značek v kruhu, na název značky, která je otočená, poskakují na slabiky a vyslovují.
Děti si nakonec všechny značky na zemi prohlížejí a mají si vymyslet, kterou by chtěly mít, nepovědí to, ale nakreslí ji. Všechny nakreslené značky si děti vystaví na magnetické tabuli a sdělují, co nakreslily. Některé děti hádají, co by to mohlo být apod.
Na tyto činnosti pak navazují i další, např. didaktické hry se zaměřením na zdokonalení grafomotorických dovedností apod.
Očekávané výstupy, jichž mohou děti dosáhnout:
(není nutné je všechny vypisovat z RVP PV, ale pro náš příklad jsme tak učinili)
Činnosti a příležitosti:
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.