Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Jak rozvíjet motoriku v přípravné třídě? – 6. díl
Odborný článek

Jak rozvíjet motoriku v přípravné třídě? – 6. díl

Anotace

Článek nabízí poutavé aktivity na rozvoj hrubé a jemné motoriky, grafomotoriky. Na žáky čeká samotvrdnoucí a terapeutická hmota, brčkové bludiště, hry s padákem i jedlé náramky.

Příspěvek doplňuje informace z předchozích dílů Jak rozvíjet motoriku v přípravné třídě 1.–5. díl o praktické zkušenosti. Nabízí pro děti poutavé náměty pro rozvoj hrubé a jemné motoriky, grafomotoriky.

Nápady využijí nejen učitelé přípravných tříd, ale i učitelé mateřských škol, 1. a 2. tříd ZŠ, učitelé žáků s dysgrafií, rodiče.

Aktivity pro rozvoj jemné motoriky

Terapeutická hmota

Žáci pracují s terapeutickou hmotou. Pomačkáním krabičky hmotu vyjmou a zpracují v ruce na kuličku. Do hmoty otiskují prsty oběma rukama, vytváří váleček – hada, kterého poštipují (špetkový úchop). Utvoří placku, z které prstem vytahují paprsky pro sluníčko. Hledají ve hmotě schované drobné předměty (korálky, fazole, mince).

Hmota má specifickou konzistenci, nelepí se. Po vrácení do krabičky se sama rozteče po okrajcích nádoby. Zakoupit lze hmotu různé tuhosti pod názvem terapeutická/ergoterapeutická hmota. Při větším počtu žáků lze hmotu z jedné krabičky rozdělit mezi dvojici žáků.

Autor díla: Petra Pšeničková

Samotvrdnoucí hmota

Žáci pracují se světlou či tmavou samotvrdnoucí hmotou.

Samotvrdnoucí hmota poslouží dobře tam, kde není k dispozici keramická hlína a keramická pec. Hmota rychle schne, okamžitě lze přetírat temperovými a dalšími barvami. Jednotlivé části není třeba k sobě přilepovat keramickým lepidlem.

Listové těsto

Ve cvičné kuchyňce žáci utváří z listového těsta slané tyčinky. Žáci se u válu střídají, každý pracuje s kouskem těsta, které zpracuje/prohněte v ruce, rozválí na plát. Plát rozkrájí rádýlkem na širší proužky nebo vykrájí oblíbené tvary vykrajovátky. Takto utvořené kousky těsta poté s pomocí nožíku přenáší na plech (vymazaný nebo pokrytý pečícím papírem). Kousky se potírají pomocí mašlovačky rozmíchaným vajíčkem a posypávají (špetkový úchop) solí a podle chuti kmínem, paprikou, mákem, sezamovým semínkem, lněným semínkem apod. Žáci si připraví vlastní těsto den předem nebo použijí těsto kupované.

Bludiště

Učitel s žáky vyrobí bludiště z průhledné krabičky na CD. Do vnitřní strany víka nalepí kousky brček v různých směrech a vloží malou kuličku, vyznačí začátek a konec cesty. Poté víko zavře a přelepí průhlednou izolepou. Cílem je provést kuličku celou cestou, od začátku do cíle.

Kolíčkovaná

Učitel připraví hru na sušení prádla – barevné šňůry/provázky na prádlo, stejně barevné kolíčky, dětské a panenkovské prádlo odpovídajících barev. Žáci pracují ve skupinách, každá skupina zastupuje jednu barvu. Hra začíná ve chvíli, kdy jsou všichni žáci na svých stanovištích. Ze stanoviště vybíhá vždy jeden žák, doběhne pro jeden kus oblečení barvy svého týmu, donese na své stanovitě a připevní kolíčky na šňůru. Vybíhá další hráč. Hra končí pověšením všech kusů oblečení.

Obměna: Učitel hru připraví na zahradě. Nejdříve týmy hledají poztrácené kolíčky v trávě. Poté již probíhá aktivita obdobným způsobem jako ve třídě.

Padák/deka

Učitel pracuje s žáky v kruhu ve stoje, do středu položí padák/plachtu/deku. Žáci se chytnou kousku padáku, podle zadání třesou padákem, jako když prší, silně fouká vítr, je bezvětří (střídání intenzity). Před deštěm se někteří mohou taktéž pod padák schovat.

Obměna: Žáci pracují ve dvojici či čtveřici s dekou obdobným způsobem. Závěrem deku složí.

Vhazovačky

Učitel žákům připraví stanoviště – nádoby s různě úzkými víky (zavařovací sklenice s prořízlou dírou ve víčku, sklenice od léků, PET láhev od mléka, PET láhev od džusu, kartonová nádoba od džusu) a drobné předměty. Pro každé stanoviště je určena jedna nádoba a miska s drobnými předměty (korálky, uzavřené menší šišky, mince, kolíčky na prádlo, molitanové a plstěné kuličky, žaludy apod.). Žáci prochází stanoviště a vhazují drobné předměty do připravené nádoby. Zapojí se postupně obě ruce.

Jedlé náramky

Učitel připraví kloboukovou gumičku, medové kroužky (medové cereálie určené do mléka/jogurtu). Každý žák má k dispozici misku s medovými kroužky, gumičku. Na gumičku (se zakončením pomůže učitel) navléká kroužky.

Obměna: Navlékání korálků, kousků brček, trubicovitých těstovin na náramky, náhrdelníky, opasky. Kromě gumičky lze použít chlupatý drátek, zatočené silnější lanko na náramky (vhodné zejména na drobnější korálky, k zakoupeních v tvořivých obchodech).

Provlékačky

Učitel pomůže žákům proděrovat (děrovačkou) obrázek namalovaný na čtvrtku/karton. Tu poté žáci provlékají barevnou tkaničkou se zúženým pevným zakončením, chlupatým drátkem apod. Střídají se obě ruce, např. jedna ruka navléká, druhá vyvléká. Každý pracuje s vlastní pomůckou. Pomůcky lze snadno obměnit podle ročních období, aktuálních témat.

Vonné pytlíčky

Učitel připraví menší kousky látek, nastříhané provázky a ozdobné stužky, náplň do pytlíčků (sušená levandule, sušené traviny, různé byliny). Žáci na čtvereček látky vloží vonné části, zaváží stužkou.

Autor díla: Petra Pšeničková

Stavebnice

Učitel žákům nabízí nejrůznější stavebnice, lego s většími kostkami, drobnějšími kostkami, Merkur apod. Žáci staví podle své fantazie, ale i s pomocí nákresu.

Doporučená literatura

  • BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDA, R: Jedním tahem – uvolňovací grafomotorické cviky. Praha: DYS-centrum Praha, 2009.
  • BEDNÁŘOVÁ, J.; ŠMARDOVÁ, V.: Školní zralost. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2569-4.
  • BEDNÁŘOVÁ, J.: Jak se pastelky učily kreslit. Edika, Brno 2012. ISBN 978-80-266-0082-4.
  • BEDNÁŘOVÁ, J.: Co si tužky povídaly. Edika, Brno 2012. ISBN 978-80-266-0046-6.
  • BEDNÁŘOVÁ, J.: Na návštěvě u malíře – Grafomotorická cvičení a rozvoj kresby pro děti od 5 do 7 let. Edika, Brno 2012. ISBN 978-80-266-0047-3.
  • JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H.: Děti s odkladem školní docházky  a jejich úspěšný start ve škole. D₊H, Praha 2007.
  • JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H.: Dysgrafie  Metody reedukace specifických poruch učení. D₊H, Praha 2005.
  • KIRBYOVÁ, A.: Nešikovné dítě, Dyspraxie a další poruchy motoriky. Praha, Portál 2000. ISBN 80-7178-424-9.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Petra Pšeničková

Hodnocení od recenzenta

Tým RVP.CZ
22. 1. 2018
Vhodná inspirace pro práci s dětmi předškolního věku.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • samostatně pozoruje a experimentuje, získané výsledky porovnává, kriticky posuzuje a vyvozuje z nich závěry pro využití v budoucnosti
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída, Učebna v přírodě

Spec. vzdělávací potřeby:

tělesné postižení, dysgrafie