Příspěvek doplňuje informace z předchozích dílů Jak rozvíjet motoriku v přípravné třídě 1.–4. díl o praktické zkušenosti. Nabízí pro děti poutavé náměty pro rozvoj hrubé a jemné motoriky, grafomotoriky.
Nápady využijí nejen učitelé přípravných tříd, ale i učitelé mateřských škol, 1. a 2. tříd ZŠ, učitelé žáků s dysgrafií, rodiče.
Učitel žákům předvádí různé cviky/pohyby, které žáci napodobují. Poté žáci pracují ve dvojicích či menších skupinách, v předvádění cviků se střídají.
Žáci závodí v plazení po břiše či v jízdě trakařů – žák má ruce na zemi a nohy ve vzduchu, ty drží spolužák. Zejména závody trakařů jsou pro některé žáky obtížné, bojí se, proto nikoho nenutíme. Žák si může vyzkoušet statický trakař – ruce má na zemi a nohy položené na židli.
Obměna: závody v lezení po kolenou a po čtyřech.
Žáci sedí, ruce položené na kolenou. Otáčí ruce podle zadání učitele nahoru, dolu. Poté křížem: pravá nahoru, levá dolů apod.
Doporučuji na horní stranu ruky namalovat nebo nalepit obrázek. Poté již učitel zadává: sluníčka nahoru, sluníčka dolů.
Žáci cvičí ve dvojicích, sedí na zemi rozkročmo a posílají se velký molitanový míč / gymball sem a tam. Pro házení, pinkání lze využít nafukovací balonky.
Obměna: Žáci cvičí ve dvojicích s overballem, žák míček odhodí a tleskne nebo odhodí míč spoluhráči a otočí se dokola. Overball/šátek může žák též odhodit pouze nad sebe.
Obměna: Jeden z dvojice žáků hází míček žákovi z jedné strany, žák míček chytí a odhazuje do koše umístěného na druhé straně.
Učitel připraví několik stanovišť, která vybaví pálkou větších rozměrů a míčkem (na badminton, molitanový míček, nafukovací balonky apod.). Žáci obchází stanoviště a strefují se pálkou do míčku. Postupně lze přecházet k menším velikostem pálek i míčků podle dovedností jednotlivých žáků.
Obměna: Lapací rukavice a míček se suchým zipem, který se přichytne k pálce.
Učitel připraví mísu s fazolemi / krupičkou / kinetických pískem, do které schová předměty. Žák předměty hledá a hmatem bez zrakové opory hádá, o jaký předmět se jedná. Doporučuji udělat zástěnu z látky, při tom žákům nezavazovat oči.
Obměna: Učitel do připravené mísy schová 10 předmětů před zraky žáka. Poté žák vyjmenuje, jaké předměty učitel do mísy schoval. Závěrem předměty vyhledává a hmatem rozpoznává.
Obměna: Místo fazolí použijeme vařené fazole, špagety, lepkavé předměty jako želé apod.
Učitel připraví různé typy šroubovacích zavařovacích sklenic, půllitrové širší plastové láhve, plastovou zkumavku (zkumavka na odebírání moči – lze zakoupit v lékárně), potravinářské barvivo (lze zakoupit v drogerii). Žáci ve dvojici či menších skupinách (je třeba zajistit střídání žáků v činnostech) naplní plastovou láhev do poloviny vodou, poté přisypají potravinářské barvivo ze zkumavky, zašroubují a promíchají. Poté lektvar přelévají do zavařovací láhve. Učitel poskytne každému žákovi dostatek času na práci s víčky, šroubováním, otevíráním a zavíráním lahví/zkumavky.
Doporučuji volit láhve, sklenice s různými typy uzávěrů.
Učitel žákům nabízí papírové panenky a panáčky (z tvrdšího papíru, kartonu), které oblékají do papírových oblečků. Lze sehnat oblečky pro různé příležitosti.
Různé typy zapínání žáci trénují na zapínací kostce nebo triku. Zapínací kostku můžeme vyrobit a z každé strany našít jeden typ zapínání (knoflíky, tkaničky, druky, háček, provlékání na suchý zip, patentky, …). Žák hodí kostkou a zhotoví to zapínání, které mu padne. Zapínací tričko vyrobíme tak, aby žák mohl tričko navléknout na tělo a zapínání bylo na hrudníku. Oblíbené je taktéž oblékání panenek či plyšových kamarádů.
U nácviku zavazování doporučuji pro zjednodušení a větší přehlednost volit dvě barvy tkaniček – např. jedna růžová, druhá žlutá. Žák lépe pochopí nápovědu: Dej žlutou přes růžovou…. Na zip můžeme připevnit větší úchytku pro lepší manipulaci.
Obměna: Karneval, kostýmy – učitel má připravené staré šaty, kalhoty, klobouky, šály, brýle, rukavice, boty v krabici. Žáci se mohou obléknout za postavu, která je láká. Aktivita podporuje obratnost při oblékání.
Autor díla: Petra Pšeničková |
Učitel připraví pro žáky stanoviště vybavené proděrovanou destičkou, korálky s nožičkou. Každý žák pracuje se svou destičkou, sestavuje a pokračuje v předchystané logické řadě. Učitel utvoří řadu korálků: červená, žlutá, zelená, červená, žlutá, zelená, … Žák v této řadě pokračuje. Postupně učitel logické řadu ztěžuje.
Obměna: Učitel destičky vyrobí z kartonu/polystyrenu, do kterého budou žáci vkládat barevné kolíčky či špendlíky s barevnou hlavičkou.
Obměna: Sestavování obrázků podle jednoduchého vzoru či vlastní fantazie.
Učitel připraví destičku s prohlubněmi na korálky, kulaté korálky, kleštičky. Žáci sestavují podle jednoduchého vzoru či své fantazie obrázky. Korálky nabírají pomocí kleštiček. Kleštiček využijeme i na třídění korálků podle barev. Kleště lze zakoupit v hobby marketech nebo zvětšenou plastovou pinzetu v tvořivých obchodech.
Obměna: Žáci přesouvají pinzetou plstěné kuličky různých velikostí z jedné misky do druhé.
Autor díla: Petra Pšeničková |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: