Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Jak rozvíjet motoriku v přípravné třídě? – 5. díl
Odborný článek

Jak rozvíjet motoriku v přípravné třídě? – 5. díl

10. 1. 2018 Základní vzdělávání
Autor
Petra Pšeničková

Anotace

Článek nabízí poutavé aktivity pro rozvoj hrubé a jemné motoriky, grafomotoriky. Žáci se mohou těšit na závody v plížení, tvoření lektvarů, oblékání papírových panáčků, na korálky i kleštičky.

Příspěvek doplňuje informace z předchozích dílů Jak rozvíjet motoriku v přípravné třídě 1.–4. díl o praktické zkušenosti. Nabízí pro děti poutavé náměty pro rozvoj hrubé a jemné motoriky, grafomotoriky.

Nápady využijí nejen učitelé přípravných tříd, ale i učitelé mateřských škol, 1. a 2. tříd ZŠ, učitelé žáků s dysgrafií, rodiče.

Aktivity pro rozvoj hrubé motoriky, celkové obratnosti

Napodobovačky

Učitel žákům předvádí různé cviky/pohyby, které žáci napodobují. Poté žáci pracují ve dvojicích či menších skupinách, v předvádění cviků se střídají.

Závody v plazení, závody trakařů

Žáci závodí v plazení po břiše či v jízdě trakařů – žák má ruce na zemi a nohy ve vzduchu, ty drží spolužák. Zejména závody trakařů jsou pro některé žáky obtížné, bojí se, proto nikoho nenutíme. Žák si může vyzkoušet statický trakař – ruce má na zemi a nohy položené na židli.

Obměna: závody v lezení po kolenou a po čtyřech.

Křížové cviky

Žáci sedí, ruce položené na kolenou. Otáčí ruce podle zadání učitele nahoru, dolu. Poté křížem: pravá nahoru, levá dolů apod.

Doporučuji na horní stranu ruky namalovat nebo nalepit obrázek. Poté již učitel zadává: sluníčka nahoru, sluníčka dolů.

Aktivity pro rozvoj jemné motoriky

Házení a chytání míče

Žáci cvičí ve dvojicích, sedí na zemi rozkročmo a posílají se velký molitanový míč / gymball sem a tam. Pro házení, pinkání lze využít nafukovací balonky.

Obměna: Žáci cvičí ve dvojicích s overballem, žák míček odhodí a tleskne nebo odhodí míč spoluhráči a otočí se dokola. Overball/šátek může žák též odhodit pouze nad sebe.

Obměna: Jeden z dvojice žáků hází míček žákovi z jedné strany, žák míček chytí a odhazuje do koše umístěného na druhé straně.

Pálka a míček

Učitel připraví několik stanovišť, která vybaví pálkou větších rozměrů a míčkem (na badminton, molitanový míček, nafukovací balonky apod.). Žáci obchází stanoviště a strefují se pálkou do míčku. Postupně lze přecházet k menším velikostem pálek i míčků podle dovedností jednotlivých žáků.

Obměna: Lapací rukavice a míček se suchým zipem, který se přichytne k pálce.

Hmatový sáček

Učitel připraví mísu s fazolemi / krupičkou / kinetických pískem, do které schová předměty. Žák předměty hledá a hmatem bez zrakové opory hádá, o jaký předmět se jedná. Doporučuji udělat zástěnu z látky, při tom žákům nezavazovat oči.

Obměna: Učitel do připravené mísy schová 10 předmětů před zraky žáka. Poté žák vyjmenuje, jaké předměty učitel do mísy schoval. Závěrem předměty vyhledává a hmatem rozpoznává.

Obměna: Místo fazolí použijeme vařené fazole, špagety, lepkavé předměty jako želé apod.

Lektvary

Učitel připraví různé typy šroubovacích zavařovacích sklenic, půllitrové širší plastové láhve, plastovou zkumavku (zkumavka na odebírání moči – lze zakoupit v lékárně), potravinářské barvivo (lze zakoupit v drogerii). Žáci ve dvojici či menších skupinách (je třeba zajistit střídání žáků v činnostech) naplní plastovou láhev do poloviny vodou, poté přisypají potravinářské barvivo ze zkumavky, zašroubují a promíchají. Poté lektvar přelévají do zavařovací láhve. Učitel poskytne každému žákovi dostatek času na práci s víčky, šroubováním, otevíráním a zavíráním lahví/zkumavky.

Doporučuji volit láhve, sklenice s různými typy uzávěrů.

Papírové panenky a panáčci s oblečky

Učitel žákům nabízí papírové panenky a panáčky (z tvrdšího papíru, kartonu), které oblékají do papírových oblečků. Lze sehnat oblečky pro různé příležitosti.

Zapínací kostka/triko, oblékání

Různé typy zapínání žáci trénují na zapínací kostce nebo triku. Zapínací kostku můžeme vyrobit a z každé strany našít jeden typ zapínání (knoflíky, tkaničky, druky, háček, provlékání na suchý zip, patentky, …). Žák hodí kostkou a zhotoví to zapínání, které mu padne. Zapínací tričko vyrobíme tak, aby žák mohl tričko navléknout na tělo a zapínání bylo na hrudníku. Oblíbené je taktéž oblékání panenek či plyšových kamarádů.

U nácviku zavazování doporučuji pro zjednodušení a větší přehlednost volit dvě barvy tkaniček – např. jedna růžová, druhá žlutá. Žák lépe pochopí nápovědu: Dej žlutou přes růžovou…. Na zip můžeme připevnit větší úchytku pro lepší manipulaci.

Obměna: Karneval, kostýmy – učitel má připravené staré šaty, kalhoty, klobouky, šály, brýle, rukavice, boty v krabici. Žáci se mohou obléknout za postavu, která je láká. Aktivita podporuje obratnost při oblékání.

Autor díla: Petra Pšeničková

Korálky a logické řady/obrázky

Učitel připraví pro žáky stanoviště vybavené proděrovanou destičkou, korálky s nožičkou. Každý žák pracuje se svou destičkou, sestavuje a pokračuje v předchystané logické řadě. Učitel utvoří řadu korálků: červená, žlutá, zelená, červená, žlutá, zelená, … Žák v této řadě pokračuje. Postupně učitel logické řadu ztěžuje.

Obměna: Učitel destičky vyrobí z kartonu/polystyrenu, do kterého budou žáci vkládat barevné kolíčky či špendlíky s barevnou hlavičkou.

Obměna: Sestavování obrázků podle jednoduchého vzoru či vlastní fantazie.

Korálky a kleštičky

Učitel připraví destičku s prohlubněmi na korálky, kulaté korálky, kleštičky. Žáci sestavují podle jednoduchého vzoru či své fantazie obrázky. Korálky nabírají pomocí kleštiček. Kleštiček využijeme i na třídění korálků podle barev. Kleště lze zakoupit v hobby marketech nebo zvětšenou plastovou pinzetu v tvořivých obchodech.

Obměna: Žáci přesouvají pinzetou plstěné kuličky různých velikostí z jedné misky do druhé. 

Autor díla: Petra Pšeničková

Doporučená literatura

  • BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDA, R: Jedním tahem – uvolňovací grafomotorické cviky. Praha: DYS-centrum Praha, 2009.
  • BEDNÁŘOVÁ, J.; ŠMARDOVÁ, V.: Školní zralost. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2569-4.
  • BEDNÁŘOVÁ, J.: Jak se pastelky učily kreslit. Edika, Brno 2012. ISBN 978-80-266-0082-4.
  • BEDNÁŘOVÁ, J.: Co si tužky povídaly. Edika, Brno 2012. ISBN 978-80-266-0046-6.
  • BEDNÁŘOVÁ, J.: Na návštěvě u malíře – Grafomotorická cvičení a rozvoj kresby pro děti od 5 do 7 let. Edika, Brno 2012. ISBN 978-80-266-0047-3.
  • JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H.: Děti s odkladem školní docházky  a jejich úspěšný start ve škole. D₊H, Praha 2007.
  • JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H.: Dysgrafie  Metody reedukace specifických poruch učení. D₊H, Praha 2005.
  • KIRBYOVÁ, A.: Nešikovné dítě, Dyspraxie a další poruchy motoriky. Praha, Portál 2000. ISBN 80-7178-424-9.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Petra Pšeničková

Hodnocení od recenzenta

Tým RVP.CZ
10. 1. 2018
Inspirativní článek, vhodný pro PŠV

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • samostatně pozoruje a experimentuje, získané výsledky porovnává, kriticky posuzuje a vyvozuje z nich závěry pro využití v budoucnosti

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída, Učebna v přírodě

Spec. vzdělávací potřeby:

tělesné postižení, dysgrafie