Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > Předškolní vzdělávání > Mezi mláďátky na dvorku

Ikona prakticky

Mezi mláďátky na dvorku

Ikona zkusenostIkona lekce
Autor: Veronika Lorgerová
Anotace: Spousta dětí nemá šanci potkat se se zvířátky z farmy. V této lekci jim je představíme co nejpodrobněji. Děti si vyzkouší, jaké to může být na farmě, naučí se básničku o mláďátkách z farmy a také si zaskotačí při pohybových hrách a na překážkové dráze.
Podpora výuky jazyka:
Klíčové kompetence:
  1. Předškolní vzdělávání » Komunikativní kompetence » dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky (řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými apod.)
  2. Předškolní vzdělávání » Činnostní a občanské kompetence » zajímá se o druhé i o to, co se kolem děje; je otevřené aktuálnímu dění
Očekávaný výstup:
  1. předškolní vzdělávání » Dítě a jeho psychika » Poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace » poznat a pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno
Mezioborové přesahy a vazby: Nejsou přiřazeny žádné mezioborové přesahy.
Průřezová témata:

Nejsou přiřazena žádná průřezová témata.

Klíčová slova: pohybové hry, pantomima, zoo, výtvarná činnost, básnička, zvířátka, rozcvička, překážková dráha, mláďátka, farma, dvorek

Cíl výuky:

Cílem této lekce je ukázat dětem zábavnou formou život zvířat na farmě. Ujasníme si, jak se nazývají mláďátka těchto farmářských zvířat, naučíme se básničku i s pohybovým doprovodem a zdokonalíme základní pohybové dovednosti.

Text článku:

Je jarní čas a mláďátka se klubou na svět. Jaká zvířátka myslím? Například všechna farmářská zvířátka, o kterých si v této lekci budeme povídat, imaginárně je navštívíme na jejich farmě, naučíme se je rozeznávat a řekneme si, k čemu jsou nám užitečná.

Ranní činnost – omalovánka, povídání

Dětem rozdáme omalovánky, nejlépe podle toho, jaké zvířátko nám řeknou, že znají z farmy. Po rozdání omalovánek se přesuneme ke stolečkům a dáme dětem pastelky na stůl. Úkolem dětí bude zvolit si prozatím jednu pastelku, kterou vybarví tu největší část svého zvířátka. Např. pes – hnědá, kráva – černá, kuřátko – žlutá, prase – růžová.

Při tom si budeme povídat o daných mláďátkách či velkých farmářských zvířátkách. Kdo má doma jaké zvířátko? Mohlo by žít na farmě? Jaká další zvířátka známe z farmy? Jak nazýváme jejich mláďátka? K jakému užitku chováme daná zvířátka? Jak se o ně postarat? 

Mláďátka z farmy? Kdo to může být? 

Každý jste si vymaloval jedno zvířátko. Jaké to bylo? Jak se jmenuje mláďátko tohoto zvířátka? Proč tohle zvířátko chováme? Např. Kráva má telátko, dává nám mléko.

Necháme děti rozpovídat, abychom mohli navazovat na jejich příspěvky k tématu.

Zahrajeme si pexeso – hledáme krávu a její mládě telátko, apod.

Se staršími dětmi si také můžeme zahrát BINGO. Nachystáme si bílé papíry a obrázky zvířátek v různých počtech nastříhané jako pexeso. Děti si vylosují 10 obrázků. Lepidlem si je mohou přilepit na papír a poté při losování mohou škrtat, nebo je mohou nechat volně položené na papíře a postupně je otáček obrázkem dolů. Jakmile budou mít prázdný papír / vše zaškrtnuté, zvolají BINGO! Tím pádem, kdo zakřičí Bingo jako první, vyhrál.

Rozložím velký plakát FARMA, ke kterému mám farmářská zvířátka jako figurky, samozřejmě také s mláďátky. Tato zvířátka schováme všude kolem v místnosti, aby je děti mohly hledat a postupně pokládat na plakát, na kterém jsou domečky pro všechny zvířátka, která najdou.

Jakmile doplníme plakát, popovídáme si ještě o zvířátkách, která děti našly. Kdo je kdo, kdo kde bydlí, jaké má kdo mládě. Kdo nám dává mléko? Které zvířátko nám dává vlnu? a tak podobně.

Pokud budeme chtít plakát FARMA vyrobit společně s dětmi, obrázky zvířátek z farmy si předpřipravíme, děti je vybarví a jejich dalším úkolem bude kreslení domečků pro zvířátka. Prasečinec, chlívek, ohrádka, rybník apod.

Karty se zvířátky – Kdo je to? Kde bydlí? Je z farmy? Kde ho můžeme vidět? Například v zoo nebo v divočině apod.

Hádej, kdo jsem...

Pustíme dětem zvukové stopy zvířecích zvuků pomocí CD přehrávače. Pro mladší děti si připravíme pracovní list, na kterém budou různá zvířata z farmy. Jejich úkolem bude poznamenat si veškerá zvířata, která v nahrávce slyšely. Zakreslí vedle nich fajfku.

Starší děti mohou zavřít oči, zaposlouchat se, po odehrání všech zvukových stop vybrat z obrázkových karet pouze ty karty se zvířaty, které zaslechly v nahrávce. Zde můžeme děti nabádat k týmové spolupráci. Necháme je krátce diskutovat a poté zkontrolujeme.

pozn. Lze zvolit jakýkoli obrázkový či zvukový materiál, jak dětem představit tyto zvířátka. Není tedy třeba realizovat při ranních motivačních činnostech všechny výše zmíněné aktivity.

Pantomima – vyzkoušet si také můžeme jednu z dramatických činností. Abychom přešli ze sedavých činností na nějaký pohyb.

Každý předvede své oblíbené zvířátko pomocí pantomimy. Pokud se dítě nemůže rozhodnout, nějaké zvířátko mu můžeme zadat. Nejprve ať si děti vyzkouší obyčejnou pantomimu, poté mohou zkusit i ozvučenou pantomimu.

Skotačení na dvorku – tv chvilka

Začneme pohybovou hrou Booo, Mňau, Vrrrr HAF – zvednu nad hlavu obrázek některého zvířátka a děti budou mít za úkol zvířátko napodobit – pohyby a zvuky. Pohybují si při tom po celé místnosti. Ke hře můžeme pustit nějakou tematickou hudbu.

Obměnou může být hudba se všemi zvuky zvířat, bez mého zadání, jaké zvíře zrovna budou, nechám vše na jejich fantazii. Jakmile hudbu zastavím, děti zůstanou nehybně stát. Projdu mezi nimi, některému z dětí položím ruku na rameno a zeptám se jej, kdo je. Po chvíli pokračujeme ve hře.

Zvířecí rozcvička – pustíme si písničku, která se postupně zrychluje. Začneme ČÁPEM – chůze v kruhu, ruce klapají před tělem. Lehneme si na zem a plazíme se jako HADI. Jdeme do dřepu a v této poloze jdeme jako KAČENKY. Zastavíme se, jdeme na čtyři a prohneme záda jako KOČIČKA. Vyskočíme zpátky na dvě nohy a cváláme stranou s rukama v bocích jako KŮŇ. Nyní se převtělíme do MEDVĚDA, dáme ruce nahoru a jdeme proti sobě cik cak po místnosti a přitom bručíme. Pokrčíme prsty u nohou a kolébavou chůzí chodíme po místnosti jako OPIČKY. Skočíme zpátky na čtyři a stanou se z nás PEJSKOVÉ, pozor na kolena! Musí být ve vzduchu. Převrátíme se na záda a lezeme jako RACI. U rybníka zůstaneme a stanou se z nás ŽABKY. Jak skáče žabka? Skáčeme kolem dokola rybníka. U skoků zůstaneme, ale postavíme se k nim, ruce si dáme na ramena a poskakujeme snožmo jako VRABEC. Nakonec si zadupeme jako SLON. Rukama uděláme chobot. 

Překážková dráha STATEK

  1. Válení sudů na žínce – prasátka se válí v bahně
  2. Chůze po nataženém švihadle – slepičky chodí po bidýlku – rovnováha
  3. Obruče – kůň skáče přes překážky – z obruče do obruče
  4. Slalom – krávy nahánějí svá telátka – slalomový běh
  5. Tyče – kozy se prochází po paloučku – po čtyřech

Trocha hudebního rozptýlení – básnička Zvířátka a mláďátka

Naučíme se básničku, kterou poté pohybově ztvárníme.

Nejprve se rozdýcháme. Děti se postaví do kruhu. Dáme ruce na bříško. Vytvoříme si společný vítr. Nadechneme se nosem, snažíme se nezvedat ramena a vydechujeme pusou. Opakujeme 5x.

Nyní se rozezpíváme. Zahrajeme si na myšky a medvědy. Když ukážu obrázek myšky, budou děti šeptat, když medvěda, použijí hlasitý a hluboký hlas. Také si zahrajeme na smutného medvídka a veselou myšku.

Stupnici ma, me, mi, mo, mu, ... la, le, li, lo, lu, ... atd.

Zvířátka a mláďátka 

1. Slepičko kdákalko, kuřátka voď.
2. Husičko kejhalko, s housaty choď.
3. Huňatá ovečko, bílé jehňátko hlídej.
4. Strakatá kravičko, mlíčko telátku dávej.
5. Koníčku běloušku, hopsá, běž,
6. s hříbátkem pro oves pojedeš.

1. Děti chodí malými krůčky jako slepičky v podřepu.
2. Děti chodí kolébavou chůzi v podřepu.
3. Stojí ve stoji roznožném, ruce v bok a hýbou trupem na strany.
4. Ruce mají jako růžky na hlavě a hýbají hlavou.
5. Poskakují v cvalu s rukama v bok.
6. Děti sednou na zem a představí si, že jedou na koni.

Při pobytu venku je možno s dětmi hrát další pohybové hry, jako je třeba hra slepička a kuřátka – slepička se bude snažit pochytat všechna svá kuřátka. Koho chytí, ten se postaví do kurníku, slepička chytá tak dlouho, dokud nechytí všechna kuřátka.

Reflexe:

Jedná se o téma, které je některým dětem blízké a druhým naopak ne. Takže se do tohoto tématu zapojily všechny děti s vervou. Někteří své poznatky s radostí učily ostatní děti, jiní pozorně naslouchali. 

Celkově se téma probíralo déle než jeden týden, stále jsme se k tématu vraceli.

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 03. 01. 2018
Zobrazeno: 2005krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 3

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 3
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
1 uživatel Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
LORGEROVÁ, Veronika. Mezi mláďátky na dvorku. Metodický portál: Články [online]. 03. 01. 2018, [cit. 2018-04-21]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/P/21451/MEZI-MLADATKY-NA-DVORKU.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
1.Autor: Recenzent1Vloženo: 03. 01. 2018 10:41
Velmi pěkný článek metodického charakteru. Může učitele jistě inspirovat. Jen pozor na některé "vágní" formulace - cílem nemůže být co nejpodrobněji seznámit děti se zvířátky, když se s žádnými vlastně nesetkají - mnohem vhodnější by byla skromnější formulace. Jinak je však didaktická i metodická stránka článku podnětná a vhodná.