Na vytvoření ŠVP se podílel celý učitelský sbor naší Mateřské školy. Hlavní cíle ŠVP jsou „vloženy "na křídla motýlka. Malý bělásek je nese na své cestě z květu na květ, obrazně do všech činností dětí v MŠ. Zastřešuje tak ostatní naše cíle, které v předškolním vzdělávání dětí sledujeme a snažíme se naplnit.
Tento blok si klade za cíl rozvíjet dítě po stránce tělesné, duševní a citové v souladu s požadavky RVP PV tak, aby se ke konci předškolního období co nejvíce přiblížilo všem očekávaným výstupům.
Seznamování se základními hodnotami, uznávání hodnot, co je důležité pro člověka, mravní a demokratické principy.
Získání osobnostních postojů - jakým způsobem je možno hodnoty naplňovat, vedení dětí k poznání, že mohou svůj život ovlivňovat.
Vzdělávací nabídku jsme soustředili do osmi bloků, zobrazených v myšlenkové mapě do kytiček. Myšlenková mapa nás vede, ale pedagogové mají prostor k vlastní úpravě podle situace v konkrétní třídě, v souladu respektování zásad a očekávaných výstupů RVP PV. Závazné je vystřídání všech témat v průběhu jednoho školního roku. Na bloky navazuje celá řada tematických celků a částí, rozpracovaných v Třídních programech.
Veřejná část ŠVP je určená zřizovateli, rodičovské veřejnosti, odborné veřejnosti a kontrolním orgánům.
Neveřejná verze (podrobná - pracovní) je určená pedagogům mateřské školy. Na ŠVP navazují Třídní vzdělávací programy. Tématické oblasti vzdělávací nabídky představují ucelenou a uspořádanou řadu.
Vzdělávací přístup je založen na prožitcích dětí - učení hrou a činností. Vycházíme od dítěte nikoli od obsahu. Motivujeme děti k jejich aktivní účasti. Umožňujeme dítěti vnímat svět v jeho přirozených souvislostech a situacích. Například - děti projeví zájem o stavbu sportovní haly v bezprostřední blízkosti mateřské školy. Učitelka podporuje jejich zájem, vede je k pozorování a přemýšlení. Dále si společně povídají o druhé největší stavbě u mateřské školy - středověké bráně apod.
Našim cílem bylo využít prostředí MŠ, kterou obklopují historické budovy různého architektonických stylů.
Položili jsme si otázku: „Čím by mohli rodiče přispět k naplňování cílů?" Například nabídkou prohlídky zajímavého objektu či historické budovy nebo prohlídky svého pracoviště, zapůjčením starých fotografií, předmětů apod. Zajištěním pozvání pěvkyně ND v mateřské škole (píseň z našeho kraje), návštěvy z Domu pečovatelské služby (vyprávění o tom, jak se v Bělé pod Bezdězem žilo dříve), kastelána z hradu Bezděz (tajemné příběhy).
1. Obrázek |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.