Doplňkové projekty obohacují vzdělávací obsah našeho ŠVP. Do jednotlivých integrovaných bloků jsou začleňovány dle aktuální situace v mateřské škole, a to s přihlédnutím k potřebám a zájmům dětí. Předpokládáme roční časovou realizaci, jejich naplňování bude vycházet z věkových i individuálních zvláštností dětí. Projekty jsou rámcové, obsahují hlavní záměry a charakteristiku vzdělávací nabídky. Rozpracovány budou na úrovni třídy prostřednictvím TVP, stejně jako jednotlivé integrované bloky. Činnosti povedou k naplnění stanovených záměrů a cílů. Maňásci symbolizují dané záměry jednotlivých projektů.
- „Dědeček Hříbeček" je zaměřen na environmentální výchovu
- „Malenka" se věnuje zdravému životnímu stylu
- „Skřítek" se zabývá prevencí patologických jevů
- „Myšáček" je projekt na seznamování s počítačovou technikou
Záměry
Prostřednictvím projektu se budeme snažit rozvíjet schopnosti potřebné pro pochopení pravidel ekologického chování. Podpoříme zejména lásku dětí k přírodě, šetrnost, schopnost rychle se přizpůsobit měnícím se podmínkám a schopnost vlastního úsudku i jednání. Projekt bude včleněn do jednotlivých integrovaných bloků a jeho smyslem bude posílit oblast environmentální výchovy. Vzdělávací nabídka je vztažena k ročním obdobím a činnostem, které se v tomto čase nabízí.
Činnosti a příležitosti
Děti budou pozorovat změny v přírodě v souvislosti s ročním obdobím, sbírat plody a využívat je k činnostem jako je třídění, přiřazování dle druhu apod. Listy z různých druhů stromů budou využity k pohybovým, pěveckým a výtvarným činnostem. Děti budou pomáhat při úklidu spadaného listí na zahradě, zakrývat je hlínou a experimentovat se semeny rostlin.
Budeme si hrát s větvičkami jehličnanů, obkreslovat na papír kůru stromů, počítat letokruhy na smrkovém pařezu, rozpoznávat houby, jejich význam pro zvěř a člověka. Koruny stromů a ptactvo, mravenci a mraveniště budou dalšími objekty pro pozorování, naslouchání zvukům v přírodě. Zimní počasí nabídne pozorování jinovatky, ledu na listech, trávě, experimentování se sněhem, poznání jeho vlastností a zároveň i experimentování se semeny fazolí, klíčení. Budeme se starat o ptačí návštěvníky naší zahrady. Na jaře se podíváme k našemu rybníku i potoku a vypravíme se i na delší pěší výlety. Budeme třídit odpad do určených kontejnerů v MŠ.
Další doporučené činnosti:
V úrovni kompetencí se dostane do popředí kompetence k učení, kompetence sociální a personální, kompetence činnostní a občanské.
Hlavním záměrem tohoto projektu je vytvářet u dětí zdravé životní návyky a postoje jako základ zdravého životního stylu. Projekt sleduje naplňování záměrů v několika oblastech.
1. Péče o moje tělo
Záměr: Rozvíjet u dětí pohybové dovednosti posílením tělesného zdraví a uvědoměním si vlastního těla. Vést děti k osvojení poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví a bezpečí.
Činnostní charakteristika
2. Péče o zdraví
Záměr: Otužováním dětského organismu přispět k posílení imunitního systému.
Činnostní charakteristika
3. Zdravé stravování
Záměr: Vést děti ke zdravému stravování jako základu péče o své zdraví a seznámit je s významem zeleniny, ovoce a vitaminů v naší stravě.
Činnostní charakteristika
4. Relaxace jako prostředek regenerace
Záměr: Podporujeme psychickou a fyzickou zdatnost.
Činnostní charakteristika
Záměrem projektu je věnovat více pozornosti prevenci patologických jevů, začlenit ji do každodenní práce, cíleně do jednotlivých integrovaných bloků. Hlavní myšlenkou je předcházet nežádoucím projevům chování a jednání. Vycházíme z uvědomění si důležitosti pojmu „sebeúcta", který je jádrem naší osobnosti. Naše motto zní: „Kdo se naučí vážit si sám sebe, naučí se také vážit si ostatních." Kamarádi si naslouchají, chovají se k sobě přátelsky, řeší problémy v klidu, vytváří pravidla společného soužití.
Činnostní charakteristika
Vzdělávací nabídka bude zaměřena na rozhovory v komunitním kruhu, scénky, dramatizace, budeme si vyprávět příběhy, zážitky ze života. Zahrajeme si pohádku, navodíme pohybové a jiné činnosti ve dvojicích. Vytvoříme si pomyslný koutek „Skřítka".
Cíle
V úrovni kompetencí se děti procvičí v řešení problémů, získají schopnost řídit svoje chování a rozvinou si kooperativní dovednosti.
Projekt bude zaměřen na seznamování dětí s počítačovou technikou.
Záměrem je děti postupně seznámit s manipulací s „myší", využít výukového softwaru za účelem rozvoje komunikativních dovedností a celkového psychického rozvoje. Učit děti dovednostem, které souvisí se společným řešením problému ve spolupráci se skupinou. Vytvořením sborníku pracovních listů zkvalitnit vzdělávací proces všech dětí mateřské školy. Projekt bude aktualizován na základě prvních zkušeností ze zařazování práce dětí s počítačovou technikou.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.