
Mraveneček v lese těžkou kládu nese


Anotace: | Prostřednictvím her a pozorování děti získají povědomí o životě v mraveništi nejen jednoho mravence, ale i celého společenství. Prohloubí si pocit sounáležitosti s ostatními dětmi a potřebu spolupráce (umění vést i podřídit se). Obohatí je estetické a hmatové zážitky mikrosvěta. Uplatní také pohybové dovednosti při výstupu na horu. |
---|---|
Podpora výuky jazyka: | |
Klíčové kompetence: | |
Očekávaný výstup: | Příspěvek nemá přiřazen žádný očekávaný výstup. |
Mezioborové přesahy a vazby: | Nejsou přiřazeny žádné mezioborové přesahy. |
Průřezová témata: | Nejsou přiřazena žádná průřezová témata. |
Organizace řízení učební činnosti: | Frontální, Skupinová |
Organizace prostorová: | Školní třída, Vycházka do přírodního prostředí |
Nutné pomůcky: | * lupy * šátek * encyklopedie a další odborné knihy o životě hmyzu * cukr * citron * královská koruna |
Klíčová slova: | mraveniště, mravenec |
Činnosti v MŠ:
- pozorování mravenců na vycházce a v zahradě MŠ, pozorování pouhým okem a pod lupami, hledání rozdílů mezi jednotlivými druhy hmyzu, prohloubení znalostí dětí k tématu;
- práce s odbornou literaturou, vyhledávání informací, obrázků, fotografií, pozorování stavby těla mravence a jednotlivých detailů (nové pojmy: kusadla - nosí materiál, potravu, vodu, tykadla - dorozumívací prostředek apod.);
Existuje mnoho druhů mravenců, například lesní větší, lesní menší, luční atd. Mravenec lesní větší je dlouhý 8-10 mm. Staví si velká, kupovitá mraveniště z větviček, jehličí a kamínků na okrajích lesů. Obývá listnaté i jehličnaté lesy po celém území ČR. V jednom mraveništi neboli kolonii žije více královen, o které se mravenci starají. Vymezují teritorium kolem mraveniště a napadají všechny ostatní mravence, kteří jejich území naruší. Mravenec je všežravec, živí se bezobratlými, tedy zbytky hmyzu, nepohrdne ani mršinou a mšicemi. Když nalezne potravu, označí cestu k ní pro ostatní mravence, aby ji také nalezli. Mravenec unese 150 kg na 8 km, a to za 24 hodin hned několikrát (např. jako by nosil dospělou osobu z mateřské školy domů tam a zpět celý den).
Další aktivity
- hra na procvičení smyslového vnímání - Poznávání kamaráda po hmatu
- četba a poslech úryvku z knihy Ondřeje Sekory - Ferda Mravenec
- rozhovor o životě v mraveništi, pořádek, dělba práce, funkce královny, dělnice, péče o miminka
- samostatný slovní projev - porovnání funkcí a povinností v mraveništi s životem doma
- empatická hra Na královnu - samostatný slovní projev dětí (jedno z dětí představuje mravenčí královnu s korunou na hlavě, ostatní mravenci popisují vše, co o ní vědí, například co ráda jí, s čím si ráda hraje, co ráda na sobě nosí apod.)
- kresba tuší - mraveneček, mraveniště
- procvičení grafomotoriky - pracovní listy, uvolňovací cviky (motivace co snáší královna, kreslení oválů a kupiček - mravenišť)
- procvičení matematických pojmů - pracovní listy s předkresleným mravencem (zakroužkuj tykadla, nakresli tolik čárek, kolik má mravenec nohou)
- hra na procvičení smyslového vnímání Ochutnání - sladké, slané, kyselé, hořké
- pokus - pozorování, na jedné misce je umístěn cukr, na druhé citron, sladké a kyselé (Kterou z misek mravenec navštíví?), pozorování reakce mravence, dorozumívání tykadly, zanechávání stopy
Na výletě
- rozdělení dětí do skupin mravenců - termitů, dřevokazů, zrnojedů a listových
- stavba mraveniště z přírodnin
- stopovací cesty - stopování za cukrem
- dramatizace motta každé skupinky mravenců
- chůze v nerovném terénu
- chůze se zavázanýma očima (na laně, dodržení bezpečnostních pravidel)
- poznávání přírodnin po hmatu se zavázanýma očima
- výstup na horu, sdělování pocitů z vyhlídky
Citace a použitá literatura: | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Přílohy: |
| ||||||||
Anotované odkazy: | Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy. | ||||||||
Přiřazené DUM: | Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM. | ||||||||
Přiřazené aktivity: | Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity. |
Zobrazeno: 19181krát



zatím nikdo

zatím nikdo

zatím nikdo

zatím nikdo


Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.
Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.