Domů > Odborné články > Předškolní vzdělávání > Vzdělávací projekt „Výchova k toleranci a respektu v MŠ a ZŠ – Metoda práce s Persona Dolls“
Odborný článek

Vzdělávací projekt „Výchova k toleranci a respektu v MŠ a ZŠ – Metoda práce s Persona Dolls“

11. 11. 2015 Předškolní vzdělávání
Autor
Mgr. Marta Ficzová

Anotace

Informace o probíhajícím vzdělávacím projektu pro pedagogy a studenty pedagogických oborů. Vzdělávací projekt „Výchova k toleranci a respektu v MŠ a ZŠ – Metoda práce s Persona Dolls“ přibližuje účastníkům vzdělávání pedagogickou metodu, kterou lze využít při práci v dětské skupině (zejména v mateřských školách a na prvním stupni základních škol). Metoda práce s Persona Dolls se zaměřuje na potenciálně diskriminační témata v naší společnosti a pro pedagogy představuje nástroj, jak je dětem zprostředkovat hravou formou a při tom s respektem a tolerancí.

VOŠ, SOŠP a Gymnázium Praha 6, Evropská 33 aktuálně pořádá vzdělávací projekt „Výchova k toleranci a respektu v MŠ a ZŠ – Metoda práce s Persona Dolls“, a to ve spolupráci s Člověkem v tísni, o. p. s. (vzdělávací program Varianty), a pod záštitou Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR, které celý projekt finančně podpořilo v rámci Dotačního programu MŠMT na podporu vzdělávání v jazycích národnostních menšin a multikulturní výchovy v roce 2015 (číslo projektu 26817/2014-56).

Cílovou skupinou vzdělávání jsou učitelé a studenti pedagogických oborů. V průběhu 3 vzdělávacích bloků od září do listopadu 2015 se účastníci vzdělávání učí pracovat s tzv. Persona Dolls, tj. panenkami s osobností. Panenka s osobností má originální životní příběh a přináší do dětského kolektivu konkrétní téma, které má diskriminační potenciál (např. tvar těla, jazyk, příslušnost ke skupině, barva pleti apod.). Součástí projektu je praxe v dětské skupině v mateřské nebo základní škole a její rozbor na základě pořízených videonahrávek.

Panenka s osobností usnadňuje komunikaci dospělého s dětmi, její využití pro pedagogické cíle kombinuje hravou formou sdílení zážitků dětí a zprostředkování témat napohled složitých (např. život s postižením, v chudobě). Panenka, která téma do dětské skupiny přináší, při tom není prezentována jako oběť okolností, ale jako ukázka, jak lze žít spokojený život i přes některé rozdíly.

Metoda práce s Persona Dolls se zaměřuje na to:

  • jak rozvíjet dialog s dětmi o jejich životní realitě;
  • jak se s dětmi bavit o rozdílech;
  • jak podporovat děti, aby vnášely témata, která je trápí/zajímají.

Hlavní cíle metody

  • posilovat sebevědomí dětí z hlediska jejich identity a vztahových skupin;
  • umožnit dětem zažívat rozmanitost;
  • podnítit kritické myšlení vůči předsudkům, jednostrannosti a diskriminaci;
  • podpořit děti, aby se stavěly předsudkům a diskriminaci. 

Metoda práce s Persona Dolls v souladu s konceptem rozvoje inkluzivních škol a naplňuje vybrané cíle rámcových vzdělávacích programů předškolního a základního vzdělávání. Pomáhá u dětí rozvíjet respekt a dodržování lidských práv (nediskriminace). Metoda rozvíjí zejména následující kompetence: Jazyk a řeč (pojmenování pocitů, sledování myšlenky, příběhu); Řešení problémů a učení (nalézání nových a alternativních řešení, samostatné rozhodování v některých činnostech); Sebepojetí, city, vůle (vyjadřování souhlasu a nesouhlasu, toho, co dítě prožívá).

Ukázka z biografie panenky s osobností (základní kostra biografie je postupně doplňována s tím, jak pokračuje práce v dětské skupině, metoda je vhodná pro dlouhodobější práci s dětmi, např. v průběhu celého školního roku)

Téma: tvar těla

Jméno: Jakub Balogh

Věk: 6 let

Kubovi je 6 let a chodí do lesní školky. Má tmavohnědé rovné krátké vlasy a hnědozelené oči. Na tvářích má hodně malých pih a jednu větší pihu má také na nosu a horním rtu. Jeho světlá kůže v létě někdy zčervená, to když je dlouho na slunci. Kuba bydlí s mámou, tátou a starší sestrou ve vesnici Světice kousek za Prahou. Tatínek, který se jmenuje také Jakub, staví domy, maminka Silvie pracuje hlavně doma, na počítači kreslí mapy. Sestře Aničce je 15 let a chodí na střední školu. Kubovi říká Anička Piškot, hlavně když jej chce pozlobit. Máma s tátou mu nejčastěji říkají Kubíku. Kuba má ještě babičku ve vesnici Ivančice na Moravě a druhou babičku s dědečkem ve městě Komárno na Slovensku. Babičce a dědečkovi ze Slovenska Kuba říká babka a dedko a oni jemu zase Jakubko. Babička z Ivančic je babi a Kuba s Aničkou a rodiči za ní často jezdí. U Kuby doma se mluví česky, tatínek někdy mluví slovensky a maďarsky, to když telefonuje s babkou a dědkem. 

Kuba s rodiči a sestrou bydlí v rodinném domě se zahradou. Bydlí tam s nimi ještě pes Eda. Eda má zrzavohnědou srst, místy bílou, jelikož mu je už hodně let, a nemá jednu přední tlapku. Kdysi jej prý srazilo auto, ale to si Kuba nepamatuje, protože tenkrát ještě nebyl na světě. Kuba má svůj pokoj, který by si s Aničkou někdy rád vyměnil, protože ten její je větší a je z něj lepší výhled na ulici. Anička ale Kubovi říká, že ona je starší, a větší pokoj si proto víc zaslouží. 

Autor díla: Marta Ficzová

 

Autor díla: Marta Ficzová

 

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Marta Ficzová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.