Domů > Odborné články > Předškolní vzdělávání > Cesta pohádkovým lesem
Odborný článek

Cesta pohádkovým lesem

7. 2. 2008 Předškolní vzdělávání
Autor
Jitka Rottová

Anotace

Příspěvek přibližuje akci pořádanou mateřskou školou ve spolupráci s rodiči. Akce volně navozuje na pohybový a ekologický program v MŠ, je obsahově pestrá a umožňuje dětem prožít si svou radost ze zvládnutého a poznaného.

Naším záměrem je prohloubení vztahů a spolupráce mezi rodinou a Mateřskou školou (MŠ Žlutice). Děti mají možnost pozorovat a vnímat nejrůznější ekosystémy (les, pole, rybník, řeka), přirozeně poznávat okolní krajinu, získávat povědomí o významu životního prostředí pro člověka, chovat se a jednat v souladu s přírodou. Během celé cesty se u dětí rozvíjejí pohybové schopnosti, koordinace pohybů při zdolávání přírodních překážek a procvičují si prostorovou orientaci.

Spolupráce s rodinou

Rodiče nám s akcí pomáhají, doprovázejí své děti celou cestou pohádkovým lesem, mají možnost se přímo účastnit jako pohádkové bytosti na některém ze stanovišť, připraví odměny. Deset dní před akcí se setkáme s rodiči, příp. i staršími školáky, kteří jsou ochotni se akce účastnit jako pohádkové bytosti. Domluvíme přesné rozvržení stanovišť, a jaké úkoly se na jednotlivých místech budou plnit. Každý se dozví, jakou pohádkovou bytost bude představovat a sám si zajistí kostým. Určí se také rodiče, kteří se postarají o fotografování akce, případně videozáznam.

MŠ zajistí:

  • pomůcky k plnění úkolů
  • zhotovení průkazek
  • diplomy
  • oslovení jezdeckého oddílu - zajištění koní
  • oslovení vodáckého oddílu - zajištění lodí
  • dřevo na otop
  • sponzory na odměny
  • odměny
  • propagaci akce (plakáty do města a okolních vesnic, po skončení akce zápis do kroniky, fotografie, internetové stránky, noviny, školní časopis)

Na počátku cesty každé dítě obdrží svou průkazku, do které pak získává razítka z jednotlivých stanovišť. Na konci cesty dostane i diplom. Celá trasa vede nerovnou lesní pěšinou, kolem pole, rybníku a je zpestřena několika stanovišti s živými pohádkovými bytostmi. Ty mají pro děti přichystané jednoduché zábavné úkoly, za jejichž splnění dostanou děti drobnou odměnu. V cíli u řeky se děti mohou projet na lodičce, na koni, anebo si s rodiči opéct na ohýnku buřty.

Start

Každé dítě (případně za pomoci rodiče) nahlásí své jméno a příjmení a poté mu bude vydána vyplněná průkazka.

Cíle:

  • uvědomění si své vlastní identity
  • posilování sebevědomí a osobní spokojenosti

Pomůcky:

  • stůl
  • natištěné průkazky (dvojlist A6)
  • balónky pro výzdobu okolí
  • CD přehrávač
  • CD s dětskými písničkami
Brána do Pohádkového lesa - Princezna a šašek

Motivace - princezna s šaškem vedou hovor, všimnou si přicházejících dětí a přivítají je do Pohádkového lesa. Poté jim princezna ukáže svou pohádkovou obrazárnu (připevněná látka mezi stromy a na ní přišpendlené obrázky pohádek),

Činnosti - poznávání, umět odpovídat na otázky.

Mladší děti - poznej, co je na obrázku (postavy, zvířátka)

Starší děti - poznej pohádku, do které pohádky patří..., které dva dějově různé obrázky patří do stejné pohádky apod.

Mladší a starší děti - jak se v lese správně chováme.

Pomůcky:

  • brána z větví jehličnanů (spadlých větrem)
  • kostým princezny a šaška
  • vínová látka 2x1.5m
  • obrázky z pohádek
  • razítko kašpárka
  • odměna - zvoneček z papíru, případně z keramiky na šňůrce

Očekávané výstupy:

  • pojmenovat to, co je na obrázku
  • poznat pohádku podle obrázku
  • najít společné znaky pohádek
  • uvědomovat si svou sounáležitost s přírodou, chránit ji
Obměna postav u brány do pohádkového lesa
  • moudrá sova a zajíček - kostým sovy a zajíčka, knihy O krtečkovi (odměna -krteček
  • muchomůrky - kostým (odměna - houbičky ze slaného těsta na šňůrce)
  • Krakonoš a Kuba - kostým pro oba, přírodniny k vytvoření prostředí Krakonošovy zahrádky, případně vyrobené houby, květiny, sojka (odměna - stromeček z pilinového těsta na šňůrce)
  • lesní skřítci - kostým, zelené á hnědé oblečení, střapaté špičaté čepice, dlouhé vousy (odměna - papírový klíč od pohádkového lesa na šňůrce)
Babička kořenářka a Anče

Motivace - babička a Anče stojí za stolečkem a dávají do papírových kornoutků různé druhy koření a bylinek z mističek. Po přivítání s dětmi se Anče svěří, že Trautenberka zase bolí zuby, břicho i nohy a u babičky vybírá to nejlepší koření a bylinky na kdejaké nemoci. Požádá děti, aby jí pomohly:

Činnosti:

Mladší děti - nabírání koření do kornoutků (nové koření, hřebíček...), procvičování jemné motoriky.

Starší děti - poznávání podle čichu (koření, bylinky, kůra citrusů).

Pomůcky:

  • kostým pro babičku a Anče
  • stolek
  • tyč se sáčky s bylinkami zavěšená mezi stromy nad stolkem
  • papírové kornoutky
  • mističky
  • různé druhy koření, bylinek, kůry, citrusů
  • razítko (květina)
  • odměna

Očekávané výstupy:

  • ovládat koordinace ruky a oka
  • vnímat a rozlišovat různé vůně
Slepička a kohoutek

Motivace - kohoutek leží na dece, slepička běhá a volá o pomoc, že prý kohoutek sezobl oříšek, ten mu v krčku uvízl a teď se kohoutek dusí. Požádá děti o pomoc.

Činnosti - přenášení vody, zdokonalování pohybových dovedností, soustředění a koordinaci.

Mladší děti - do malé naběračky naberou vodu „ze studánky" a opatrně ji donesou ke kohoutkovi a nalijí do hrnečku.

Starší děti - místo naběračky mají lžíci, mohou se pro vodu i několikrát vrátit.

Pomůcky:

  • kostým kohoutka a slepičky
  • deka
  • hrneček
  • nádoba s vodou
  • obrázek studánky
  • malá naběračka
  • lžíce
  • razítko (kohoutek nebo slepička)
  • odměna

Očekávané výstupy:

  • koordinovat lokomoci, sladit pohyb těla s jednoduchým pracovním úkonem
  • vnímat, co si druhý přeje či potřebuje, vycházet mu vstříc
Krejčík a princezna

Motivace - krejčík zkouší princezně nové šaty. Ta si však přeje ještě vyšívaný ubrousek a krejčík požádá o pomoc děti.

Činnosti - procvičování jemné motoriky (navlékání, vyšívání)

Mladší děti - provlékání šňůrky plastovou děrovanou destičkou.

Starší děti - vyšívání látkového ubrousku.

Pomůcky:

  • kostým krejčíka a princezny
  • stolek nebo deka
  • plastové děrované destičky
  • barevné šňůrky
  • látkové ubrousky
  • jehly s navléknutou bavlnkou
  • jehelníček připevněný k zápěstí krejčíka
  • razítko (nůžky, princezna)
  • odměna

Očekávané výstupy:

  • ovládat koordinaci ruky a oka, zvládat jemnou motoriku
  • vyjadřovat své představy pomocí vyšívání
O veliké řepě

Vhodné prostředí - u pole.

Motivace - dědeček se snaží vytáhnout řepu, nejde mu to a zavolá o pomoc babičku. Tahají spolu, ale řepu nevytáhnou. Zeptají se dětí, koho mají zavolat, aby se jim řepu podařilo vytáhnout.

Činnosti – popis situace, popis obrázku.

Mladší děti - jmenují (i podle obrázků), kdo postupně pomohl řepu vytáhnout.

Starší děti - jmenují, kdo k řepě přišel jako první, poslední, před kočičkou, za vnučkou apod.

Mladší a starší děti - pomůžou dědečkovi a babičce vytáhnout řepu.

Pomůcky:

  • kostým dědečka a babičky
  • řepa (vycpaný červený látkový pytel dřevěnými kostkami a novinami)
  • obrázek vnučky, pejska, kočičky a myšky (příp. čepičky)

Očekávané výstupy:

  • orientovat se v rovině a v číselné řadě
  • chápat prostorové pojmy
Loupežníci

Motivace - loupežníci číhají v zákrytu, chtějí děti „přepadnout", ale rychle si to rozmyslí. Děti ukážou loupežníkům, že jsou statečné a umí také „střílet".

Činnosti - procvičování koordinace pohybů (hod na cíl).

Mladší děti - hází šiškou na hradbu z plechovek z krátké vzdálenosti.

Starší děti - hází šiškou na hradbu z plechovek z větší vzdálenosti.

Pomůcky:

  • kostýmy loupežníků
  • prázdné plechovky (i umělé)
  • dostatek velkých šišek
  • razítko (loupežník)
  • odměna

Očekávané výstupy:

  • házet horním obloukem na cíl
Hrnečku vař!

Motivace - babička vysvětluje Marušce, jak funguje kouzelný hrneček. Když se řekne „Hrnečku vař!", začne to v hrnečku bublat a za chvilku je plný kaše.

Činnosti:

Mladší a starší děti - foukání brčkem do mýdlové vody.

Pomůcky:

  • kostým babičky a Marušky
  • hrnečky s mýdlovou vodou
  • brčka (pro každé dítě jedno)
  • razítko (hrneček)
  • odměna

Očekávané výstupy:

  • správně ovládat dechové svalstvo
Perníková chaloupka

Vhodné prostředí - chaloupka postavená u cesty pod mírným svahem (děti přicházejí ze svahu).

Motivace - Ježibaba odveze děti na lopatě k chaloupce. Ježidědek požádá děti, aby jim pomohly vylepšit perníkovou chaloupku vybarvením alespoň jednoho perníčku.

Činnosti - pohyb na netradičním nářadí, výtvarné aktivity.

Mladší a starší děti - jízda na lopatě, vybarvování perníčku voskovými pastely dle vlastní fantazie.

Pomůcky:

  • perníková chaloupka (nejlépe prostorová, může být i plošná)
  • kostým Ježibaby a Ježidědka
  • lopata
  • voskové pastely
  • pevné podložky na kreslení
  • vystříhané tvary perníčků, razítko (chaloupka), odměna: perníček (k jídlu)

Očekávané výstupy:

  • uvědomovat si své možnosti a limity (své silné i slabé stránky)
  • využít své fantazie při tvořivosti
Královské vojsko

Motivace - velitel vojska přivítá děti jako nové vojáky. Každému nasadí na hlavu papírovou čepici a dá do ruky dřevěnou (umělou) tyč na cvičení. Děti s velitelem pochodují, proběhnou překážkovou dráhu, šplhají a houpají se na laně. Rozloučí se nástupem, velkou pochvalou a odměnou. Každý si navíc odnese i svou čepici.

Činnosti - zdolávání překážkové dráhy.

Mladší a starší žáci - pochodují, zdolávají překážky podle svých možností, případně s pomocí rodiče.

Pomůcky:

  • kostým velitele a vojáka
  • závora
  • papírové čepice se střapci
  • tyče na cvičení
  • lano
  • královská vlajka
  • přírodní překážky (spadlý kmen apod.)
  • razítko (královská koruna)
  • odměna

Očekávané výstupy:

  • zvládnout některé pohybové úkony
  • zdolat samostatně (s pomocí) překážku
Mlynář

Vhodné prostředí - u rybníku, u řeky.

Motivace - mlynář mele obilí na mouku (v kávovém mlýnku). Dětem ukáže, jak vzniká mouka. Děti pomohou mlynáři nabírat mouku do sáčků a přenést pytle „s moukou" k cestě.

Činnosti - poznávání nového, procvičování pohybových dovedností.

Mladší a starší děti - seznámí se s mletím obilí, nabírají mouku do papírových sáčků

Starší děti - přenášení lehkých, vycpaných pytlů

Pomůcky:

  • kostým mlynáře
  • na kartónu namalovaný mlýn (mlýnské kolo a domek)
  • stolek
  • mísa s moukou
  • lopatky na mouku
  • papírové sáčky
  • velké jutové pytle vycpané zmačkanými novinami
  • obilí
  • mlýnek na kávu
  • razítko (koláček)
  • odměna

Očekávané výstupy:

  • vnímat, že je zajímavé dozvídat se nové věci
  • zvládat jednoduché pracovní činnosti
Trautenberk a Kuba staví hráz

Vhodné prostředí - u vody.

Motivace - Kuba staví hráz, aby všichni lidé měli vody dost. Děti Kubovi pomohou stavět hráz z dřevěných kostek. Trautenberk však chce vodu prodávat. Kuba s dětmi se nedají a přesvědčují Trautenberka o jeho špatném skutku.

Mladší a starší děti - stavění hráze z kostek.

Pomůcky:

  • kostým Kuby a Trautenberka
  • dostatek dřevěných kostek
  • cedule o prodeji vody
  • židle pro Trautenberka
  • razítko (džbánek)
  • odměna - pitíčko v krabičce

Očekávané výstupy:

  • ovládat koordinaci ruky a oka, stavět kostky na sebe
  • mít povědomí o významu vody pro člověka
Liška a čáp

Vhodné prostředí - u vody.

Motivace - čáp pozval lišku na hostinu, ale jídlo (ryby) dal do vysoké sklenice a liška neví, jak by se k nim dostala a snědla je. Děti si vezmou pruty a rybky jí pomohou ze sklenic vylovit.

Činnosti:

Mladší a starší děti - lov rybek na pruty s magnetem.

Pomůcky:

  • kostým čápa a lišky
  • 3l sklenice
  • pruty s magnetem
  • papírové rybky s kancelářskou sponou
  • velká miska
  • razítko (rybka)
  • odměna

Očekávané výstupy:

  • vyvinout volní úsilí
  • soustředit se na činnost a její dokončení

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Jitka Rottová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Komunikativní kompetence
  • ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog
  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Vycházka do přírodního prostředí