Domů > Odborné články > Předškolní vzdělávání > Taková normální rodinka
Odborný článek

Taková normální rodinka

5. 2. 2008 Předškolní vzdělávání
Autor
Alena Stehnová

Anotace

Ukázka části integrovaného bloku na téma Moje nekrásnější maminka.

Téma

Taková normální rodinka

Podtémata:

  • Moje rodina
  • Moje maminka je nejkrásnější
  • Naše rodinka má moc ráda tatínka
  • Tady bydlím

První kroky:

  • učit se vnímat vazby mezi lidmi - vědomí sounáležitosti
  • učit se participaci
  • učit se a brát na vědomí práva a zájmy druhých
  • učit se dávat
  • učit se vnímat pocity druhých
  • vést děti k poznávání a přijímání řádu

Celý měsíc budou probíhat aktivity směřující k plnění dílčích cílů. Činnosti plánované na týden s podtématem Moje maminka je nejkrásnější se mohou přeskupovat, opakovat, doplňovat apod. Aktivně budeme využívat situačního a prožitkového učení.

Činnosti, které nemůžeme splnit, lze přenášet do jiného týdne v měsíci květnu.

Ze specificky směřovaného plánu školního vzdělávacího programu zrealizovaného v Mateřské škole Korálek v Pardubicích vyplývají uvedené dílčí cíle výše. První kroky jsou zaměřeny k výchově k lidským právům, toleranci a kultuře lidských vztahů a k předcházení konfliktů, násilí a pro řešení vzniklých sporů pokojným způsobem, ale i pro osvojení všeobecně uznávaných etických hodnot každým jednotlivcem.

Plánované aktivity podle inteligencí (H. Gardner)
Poznámka: děti mají prostor pro volbu spontánních volných her a činností

Spolupráce s rodiči:

Požádáme rodiče, aby svým dětem vložili do obálky:

  • rodinné fotografie zachycující rodiče, když sami byli malí
  • svatební fotografie rodičů dětí
  • fotografie celé rodiny např. i s prarodiči
  • fotografii maminky
  • jména prarodičů
  • obrys ruky táty a mámy (nad sebou na jednom papíru, odlišeny barvou tužky)

Přinést si do mateřské školy:

  • různé tvary oblázků
  • barevné tiskoviny - katalogy, časopisy apod.
  • krabičky se závitem od krémů, pomazánkového másla, plechovky s víčkem apod.
  • luštěniny - hrách, čočku, fazole
  • hliněné kuličky, skleněnky
  • korálky dřevěné, skleněné
  • rýži, sypaný čaj apod.
  • různé druhy ovoce
  • prkénko na krájení
  • vhodné oblečení - zástěry, pokrývka hlavy (šátek, čepice, lodička)

Další aktivity:

  • výroba ovocného salátu dětmi a rodiči - spojená s ochutnávkou
  • předání dárků a přáníček pro maminky
  • anketní nástěnka pro rodiče zachycující autentické odpovědi dětí na otázku: „Co bych přál/a své mamince, po čem moje maminka touží?"
  • příprava programu na vystoupení - besídka pro maminky
  • čtení pro rodiče s tématem pro měsíc květen: „Rodina" - výchovné rady, protidrogová prevence
  • fotografování dětí při nejrůznějších aktivitách
Den matek

Svátek matek je vždy druhou neděli v květnu. První historická zmínka o tomto svátku sahá až do staré antiky. V Anglii se v 16. století slavila takzvaná Mateřská neděle (Mothering Sunday). V USA se první Den matek slavil ve Filadelfii v roce 1908 a roku 1914 byl již oficiálně vyhlášen jako den, kdy děti veřejně vyjadřují svou lásku a úctu svým matkám. V tento den maminky neuklízely, nevařily a nepracovaly, vše za ně udělaly jejich děti. V USA rovněž vznikl zvyk zdobit si v tento den oblečení květinou, nejčastěji karafiátem.

V Československu se o oslavy Dne matek zasloužila zejména dcera T. G. Masaryka Alice. První veřejná oslava u nás se konala roku 1923. V padesátých letech komunistický režim nahradil Den matek Mezinárodním dnem žen. Od devadesátých let minulého století je tradice Dne matek obnovena.

Evaluace tematického celku

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
112.3 kB
PDF
Evaluace tematického celku
pdf
94.73 kB
PDF
Plánované aktivity podle inteligencí (H. Gardner)

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Alena Stehnová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • řeší problémy, na které stačí; známé a opakující se situace se snaží řešit samostatně (na základě nápodoby či opakování), náročnější s oporou a pomocí dospělého
  • Předškolní vzdělávání
  • Komunikativní kompetence
  • v běžných situacích komunikuje bez zábran a ostychu s dětmi i s dospělými; chápe, že být komunikativní, vstřícné, iniciativní a aktivní je výhodou

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída