Domů > Odborné články > Předškolní vzdělávání > Putování za kouzelným pramenem vody
Odborný článek

Putování za kouzelným pramenem vody

30. 1. 2008 Předškolní vzdělávání
Autor
Naďa Kudrnáčová

Anotace

Autorka představuje krátkodobý integrovaný blok nazvaný Putování za kouzelným pramenem vody. Děti se zúčastnily polodenního výletu do okolí města Mnichovo Hradiště s cílem získat nové poznatky o přírodě a místě, ve kterém žijí.

V krátkém integrovaném bloku nazvaném Putování za kouzelným pramenem vody se děti se zúčastnily polodenního výletu do okolí města Mnichovo Hradiště s cílem získat nové poznatky o přírodě a místě, ve kterém žijí.

Dílčí cíle:

  • seznamování s místem a prostředím, ve kterém dítě žije a vytváření pozitivního vztahu k němu
  • vytváření elementárního povědomí o širším přírodním prostředí
  • vytvoření povědomí o ochraně přírody
  • získávání poznatků o toku vody
  • rozvoj tvořivého sebevyjádření

Nabízené činnosti:

Příprava na výlet

  • zopakování pravidel bezpečnosti chování na výletě, možné důsledky porušení pravidel
  • seznámení s turistickou mapou - trasa výletu, turistické značky a jejich významem
  • seznámení s novými pojmy - chráněné území, pramen, vodní koryto, potok, řeka, moře, oceán, ústí řeky, meandry, zátočina, proud, slepé rameno toku, bystřina apod.

Putování za pramenem vody (délka trasy - 1,5 km)

  • cesta autobusem do nedaleké obce Rečkov
  • průvodce putováním - Vodník (motivace maňáskem)
  • pěší chůze podle turistického značení
  • poznávání vodního toku ve všech jeho podobách - pramen, potok, mokřina, bažina, meandr, slepá ramena toku
  • děti si ověřily informaci, že pramen vodního toku lze nalézt jeho sledováním proti proudu toku
  • děti si v průběhu cesty upevňovaly kontrolními otázkami získané poznatky o přírodě
  • chráněné rostliny - např. blatouch, sasanka apod.
  • různé podoby toku vody a jejich charakteristika
  • pozorování stop zvěře
  • výroba lesní chýše pro skřítky z přírodních materiálů
  • Vodník pozoruje a dokumentuje (kresba, fotodokumentace) společně s dětmi, co do přírody nepatří
  • rozhovor - děti při putování přírodou objevily v přírodě nepořádek, odpadky, který dokumentovaly (jak by se pravděpodobně zachovali lidé, kdyby se nějakým kouzlem všechen nepořádek, který po sobě zanechali, k nim přenesl domů)
    Cesta podle potoka
    1. Cesta podle potoka

Nalezení kouzelného pramene vody

  • poslech příběhu, který se váže k prameni a zámečku

Zvířetická kněžna byla nemocná. Doktoři ji nedokázali uzdravit. Jednou k ránu kněžna usnula a zdálo se jí, že k její posteli přistoupil svatý Prokop a povídal: „Vyšli posly do lesa za Rečkovem. Nechť kráčejí podle potoka, až dojdou ke klokočkovému keři. Ten ať vytrhnou a zpod keře vyprýští pramen, jehož vodou se uzdravíš." Kněžna se probudila a hned zavolala sluhy, aby se podle rady Prokopovy zachovali. Poslové došli ke klokočkovému keři, vykopali ho a zpod keře vyprýštil pramen vody. Sluhové přinesli vodu z pramene paní kněžně. Kněžna si potřela oči a zrak se jí navrátil. A tak dala na tomto místě po svém uzdravení vystavět kapličku - zámeček sv. Prokopa. Zpod kaple vyvěral pramen, a jeho voda mnoha nemocným prý zdraví vrátila. Pramen tu vyvěrá dodnes.

Meandry potoka
2. Meandry potoka

Konec výletu

  • autobus nám zastavil na vrcholu u obce Maníkovice - pozorování okolí dalekohledem, vysvětlení funkce dalekohledu
  • pozorování významných bodů vokolí a jejich srovnání a mapou
    Zámeček s pramenem vody
    3. Zámeček s pramenem vody

Druhý den v MŠ

  • zhodnocení výletu, vyjádření zážitků a prožitků - slovně i výtvarně
  • prohlížení fotodokumentace - rozhovor, co všechno do přírody nepatří
  • společné zpracování nástěnky informace pro rodiče - fotodokumentace znašeho výletu
    Pozorování okolí dalekohledem u obce Maníkovice
    4. Pozorování okolí dalekohledem u obce Maníkovice

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Naďa Kudrnáčová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
  • Předškolní vzdělávání
  • Komunikativní kompetence
  • ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Vycházka do přírodního prostředí