Domů > Odborné články > Předškolní vzdělávání > Dopravní výchova: Dej pozor, zajíci!
Odborný článek

Dopravní výchova: Dej pozor, zajíci!

18. 3. 2014 Předškolní vzdělávání
Autor
K. a J. Smolíkovi, A. Koblasová

Anotace

V ukázce se děti seznámí s postavou zajíce, který ze zvědavosti nasedl do tramvaje a vystoupil uprostřed rušné městské ulice. S touto nelehkou situací zajícovi se pomohou vypořádat dopravní značky Pozorka, Zákaz a Vypravěč. Tito nerozluční přátelé budou děti provázet všemi úkoly pracovního listu a vedou je k porozumění dopravním situacím, se kterými se mohou setkat v roli chodce, spolujezdce, cyklisty nebo cestujícího ve veřejných dopravních prostředcích.

Kde se vzal ve městě zajíc

"Olalá,“ povykuje zajíc a jen tak tak se drží zábradlí. Kolemjdoucí jen kroutí hlavou: „Co tady ten splašenec chce? Copak neví, jak a kde se přechází silnice?!“ Všichni pospíchají a na zajíce na zábradlí po pár krocích zapomenou. Jenže zajíc je opravdu v nesnázích. Lituje, že se nechal zlákat a nastoupil na kraji města do tramvaje. Teď vůbec netuší, co dál.

„Ahoj, zajíci,“ ozve se nečekaně za jeho zády. „Už tě chvíli pozoruji. Tady nemůžeš přelézat zábradlí. To je nebezpečné!“
„A proč mě pozoruješ?“ ohradí se dotčeně ušák, i když si ještě před okamžikem nepřál nic jiného, než aby ho někdo oslovil.
„Pozoruji tě, protože jsem Pozorka. Všechny trojúhelníkové dopravní značky dávají pozor, aby mohly každého varovat před nebezpečím a nikomu se nic nestalo.“
„Hm,“ zabručí zajíc. „A kdo je támhle ta značka?“ ukáže packou ke kulaté značce s červeným okrajem.
„To se na tebe žene můj kamarád Zákaz,“ odpoví Pozorka. „Určitě ti chce
zatrhnout tohle trdlování uprostřed silnice! Asi bude nejlepší, když tě zavedeme za Vypravěčem. To je čtvercová značka, od které se leccos důležitého o dopravě dozvíš. A možná to bude zajímat i holčičky a kluky!“

Zadání k pracovnímu listu

Pomůcky: pastelky

Společně si povídáme, co je na obrázku nakresleno. Ujistíme se, že děti vidí zajíce i značku Pozorku. Ukážeme si na obrázku Vypravěče, kamarádskou značku se čtvercovou hlavou.

  • Jak se k němu zajíc dostane? Správnou trasu vyznačte pastelkou.
  • Najděte na obrázku, co má také tvar trojúhelníka, kruhu nebo čtverce.
  • Vybarvěte Pozorce a Zákazovi červený okraj. Vypravěči vybarvěte hlavu modře.

Kdo bude chtít, může si nakonec vybarvit celý obrázek.

Zákazovo varování

Co by se mohlo stát, kdyby zajíc přelezl zábradlí a vběhl do silnice plné aut?

Ukázky naší Pozorky

  • Rozběhněte se a shromážděte na jednu hromádku věci kulaté, na druhou čtvercové a na třetí trojúhelníkové.
  • Venku si všímejte tvarů dopravních značek.

Co přidá Vypravěč

  • Jaký tvar mají zákazové značky? (Kruh s červeným okrajem)
  • Jaký tvar mají výstražné značky? (Trojúhelník s červeným okrajem)
  • Jaký tvar mají informativní značky? (Čtverec nebo obdélník)

Chodím přes silnici

Zajíce honí mlsná. Víte, jaké to je? Také se vám to někdy stává? Když někoho honí mlsná, tak chvilku neposedí, nemůže si v klidu hrát nebo snad prohlížet knížku. Mlsná je neodbytná a pořád nás popichuje. Doma před ní obvykle utečeme do kuchyně a tam nakukujeme do ledničky, do misek i hrnců, do poličky s dobrůtkami. Mlsná vyhání zajíce z bezpečného lesa do polí a zahrad. Zaječí mlsná má spadeno na záhony salátů, zelných hlávek a sladké mrkvičky. Občas se zajíc namlsá, jindy peláší, seč mu nohy stačí, před psem hlídačem. Je rád, že vyvázl se zdravou kůží, a říká si, že se už nikdy nenechá mlsnou z lesa vyhnat!

Ani ve městě není dvakrát bezpečné utíkat před mlsnou. Jen co zajícův čumáček ucítí mrkev, už by se za ní hnal. Ale přes silnici nemůže nikdo přecházet, jak se mu zlíbí, jenom proto, že cítí báječnou mrkvovou vůni! Poraďte zajíci, kde má přejít silnici, aby se rychle a bezpečně dostal k mrkvi na druhé straně.

Zadání k pracovnímu listu

Pomůcky: tužka, pastelky, pravítko.

Práci na listu neuspěcháme. Po přečtení motivačního textu si vyhradíme dostatečný čas na povídání o mlsání. Teprve potom se vrátíme k pracovnímu listu. Navedeme děti na hlavní myšlenku úkolu: Zajíc by chtěl rychle sesbírat všechny mrkve. Jenže mezi ním a mrkví je vždy silnice
bez vyznačeného přechodu pro chodce. Proto potřebuje pomoc dětí.

  1. Ukážeme si společně na pracovním listu zajíce a mrkev s číslem 1 na druhé straně silnice. Když obě místa spojíme rovnou čarou (třeba podle pravítka), vyznačíme cestu sice nejkratší,zato velice nebezpečnou!
  2. Děti silnější tužkou nebo pastelkou nakreslí cestu od zajíce jen k silnici a pak si povídáme, jak správně přecházet přes silnici: 
    1. Když poblíž není vyznačen přechod pro chodce, musí být zajíc velmi opatrný. 
    2. Nejprve se musí na přehledném místě rozhlédnout vlevo, potom vpravo a znovu vlevo, aby se ujistil, že nejede žádné auto.
    3. Nakonec má zajíc přejít rychlou chůzí na druhou stranu co nejkratší cestou a nikde na vozovce se nezdržovat. 
  3. Děti nakreslí podle těchto zásad pro zajíce co nejkratší a nejpřímější čáru přes silnici.
  4. V bezpečí mimo vozovku může zajíc bez obav zamířit rovnou k mrkvi, kterou děti vybarví. 
  5. Stejně postupujeme při vyznačování trasy k dalším mrkvím v pořadí podle čísel. 

Za každou mrkev, ke které děti zajíce bezpečně dovedou, si mohou vybarvit jednu v košíčku.

Zákazova varování

Když uvidíte na druhé straně silnice kamarádku nebo kamaráda, také nemůžete rovnou za nosem přeběhnout silnici, ale postupujete jako zajíc, který jde za mrkvičkou.

Ukázky naší Pozorky

Vyznačíme si v herně pomocí provázků nebo švihadel silnici a přecházení si vyzkoušíme.


Materiál byl poskytnut zdarma nakladatelstvím Portál z publikace Šimonovy pracovní listy 12 - dopravní výchova.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
670.9 kB
PDF
Šimonovy pracovní listy 12 - PL

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
K. a J. Smolíkovi, A. Koblasová

Hodnocení od uživatelů

Pavlína Hublová
18. 3. 2014, 09:44
Mám velmi dobrou zkušenost s těmito pracovními listy v 1. třídě.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Činnostní a občanské kompetence
  • odhaduje rizika svých nápadů, jde za svým záměrem, ale také dokáže měnit cesty a přizpůsobovat se daným okolnostem
  • Předškolní vzdělávání
  • Sociální a personální kompetence
  • uvědomuje si, že za sebe i své jednání odpovídá a nese důsledky

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída