• pojmenovat většinu toho, čím je dítě obklopeno;
  • vědomě využívat všech smyslů, záměrně pozorovat;
  • osvojit si elementární poznatky o okolním prostředí;
  • vnímat, že svět má svůj řád (rozmanitosti přírody);
  • porozumět, že změny jsou přirozené a samozřejmé (všechno kolem se mění, vyvíjí, pohybuje a proměňuje).
  • Časový rozsah: 1 měsíc
    Věková skupina: 3 - 6 let" /> Léto s veverkou Zrzečkou

    Zobrazit na úvodní stránce článků

    Na začátek článku
    Titulka > Modul články > Předškolní vzdělávání > Léto s veverkou Zrzečkou

    Ikona prakticky

    Léto s veverkou Zrzečkou

    Ikona inspiraceIkona strednedobe
    Autor: Alexandra Oherová
    Anotace: Charakteristika integrovaného bloku: Děti se různorodými činnostmi učí vnímat rozmanitosti přírody. Cílem je získat prostřednictvím prožitku konkrétní poznatky o přírodě, seznámit se s jednotlivými druhy jehličnatých a listnatých stromů, s rostlinami, s drobnými živočichy, ptactvem a hmyzem žijícím na louce a v lese.

    Očekávané výstupy:

    • pojmenovat většinu toho, čím je dítě obklopeno;

    • vědomě využívat všech smyslů, záměrně pozorovat;

    • osvojit si elementární poznatky o okolním prostředí;

    • vnímat, že svět má svůj řád (rozmanitosti přírody);

    • porozumět, že změny jsou přirozené a samozřejmé (všechno kolem se mění, vyvíjí, pohybuje a proměňuje).

    Časový rozsah: 1 měsíc

    Věková skupina: 3 - 6 let
    Podpora výuky jazyka:
    Klíčové kompetence:
    1. Předškolní vzdělávání » Kompetence k učení » má elementární poznatky o světě lidí, kultury, přírody i techniky, který dítě obklopuje, o jeho rozmanitostech a proměnách; orientuje se v řádu a dění v prostředí, ve kterém žije
    Očekávaný výstup:

    Příspěvek nemá přiřazen žádný očekávaný výstup.

    Mezioborové přesahy a vazby: Nejsou přiřazeny žádné mezioborové přesahy.
    Průřezová témata:

    Nejsou přiřazena žádná průřezová témata.

    Organizace řízení učební činnosti: Skupinová
    Organizace prostorová: Školní třída, Vycházka do přírodního prostředí
    Klíčová slova: rostliny, poznatky o přírodě, živočichové
    Příspěvek může být vzhledem k datu publikace zastaralý. V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „nahlásit příspěvek“.


    Charakteristika integrovaného bloku: Děti se různorodými činnostmi učí vnímat rozmanitosti přírody. Cílem je získat prostřednictvím prožitku konkrétní poznatky o přírodě, seznámit se s jednotlivými druhy jehličnatých a listnatých stromů, s rostlinami, s drobnými živočichy, ptactvem a hmyzem žijícím na louce a v lese.
    Očekávané výstupy:

    • pojmenovat většinu toho, čím je dítě obklopeno;
    • vědomě využívat všech smyslů, záměrně pozorovat;
    • osvojit si elementární poznatky o okolním prostředí;
    • vnímat, že svět má svůj řád (rozmanitosti přírody);
    • porozumět, že změny jsou přirozené a samozřejmé (všechno kolem se mění, vyvíjí, pohybuje a proměňuje).

    Časový rozsah: 1 měsíc
    Věková skupina: 3 - 6 let


    Činnosti jsou plánovány na 1 měsíc (4 týdny) prázdninového provozu MŠ.

    Motivace:

    • četba Dobrodružství veverky Zrzečky (Josef Zeman).

    Organizace:

    • všechny činnosti jsou realizovány v přírodě (les, louka, park, zahrada MŠ).
    1. Veverka Zrzečka a její kamarádi v lese

    Činnosti:

    • četba „Jak veverka zachránila myšáka před bolestí" (Hrátky se zvířátky z lesů a strání);
    • seznámení s lesními živočichy - vzhled, čím se živí, kde si staví hnízda, nory atd.;
    • seznámení s lesními plody a houbami - obrázkový materiál, encyklopedie, lesní plody a houby jedovaté a nejedovaté;
    • houby (figurky) - třídění, přiřazování, porovnávání (více, méně, stejně), jednoduchá číselná řada;
    • seznámení se stromy - druhy (jehličnaté, listnaté, opadavé a neopadavé);
    • výtvarná chvilka - frotáž listu, kůry stromů;
    • poznávání pomocí smyslů:
      • hmat - „Hádej, co měla veverka schované v puklině stromu" (kámen, šiška, klacík, kůra, jehličí, žalud atd.);
      • sluch - naslouchání zvuků lesa (zpěv ptáků, šumění stromů atd.);
    • grafomotorické cvičení - veverka skáče ze stromu na strom (oblouk);
    • hudební chvilka - zpěv písní o lesních zvířátkách a lese (Zajíčku v lesíčku, Sedí liška, Já do lesa nepojedu);
    • logopedická chvilka - napodobování zvuků zvířat (např. sovy - houkání s dlouhým výdechem, hledání slov začínajících na hlásku S);
    • vycházka do lesa - hod šiškou, chůze po kamenech, po kládě atd.;
    • pobyt na školní zahradě - šplh na laně, tyči.

    Individuální chvilka:

    • práce s literaturou, encyklopedie (Náš svět);
    • pracovní list Jahody, Hříbek (Čáry-máry předškoláka - jaro a léto, s. 21, 22);
    • rozhovor nad encyklopedií;
    • rozhovor nad pracovním listem Lesní zvířátka - Veverka (Rok předškoláka - léto, s. 12).
    2. Veverka Zrzečka a její kamarádi u potůčku

    Činnosti:

    • „O velikém bouření a blýskání a pršení" - Pohádky z rozkvetlé louky a stříbrné tůňky;
    • rozhovor k poslechu - řešení problému: „Co by se stalo, kdyby voda ...";
    • na zahradě přenášení vody z kyblíku do lavoru pomocí pěnové houbičky;
    • pozorování vodních živočichů v potoce - pod kameny žije chrostík;
    • výroba lodiček z přírodnin - pouštění po potoce;
    • rozhovor - „Kam až může lodička doplout?" (pramen, potok, řeka, moře, oceán);
    • čištění potoka od nanesených přírodnin;
    • zahrada MŠ - závody papírových lodiček v bazénku (foukání brčkem);
    • pohybová hra - „Kdo spadne do potoka?" - přetahování lana ve dvojicích, které mají mezi sebou žíněnku představující potok;
    • rozpočitadlo - „U potoka roste kvítí".

    Individuální chvilka:

    • graf. cvičení - Vlnky (Čáry-máry předškoláka - jaro a léto, s. 17);
    • předmatematická představivost - skládání lodiček z papíru.
    3. Veverka Zrzečka a její kamarádi na louce

    Činnosti:

    • vývoj motýla;
    • seznámení s druhy hmyzu - pozorování hmyzu v trávě, práce s encyklopedií, pozorování lupou;
    • seznámení s druhy lučních květin, bylin - třídění podle barev;
    • opylování hmyzem;
    • dechová cvičení - čichání ke květině, vítr fouká na květinu (nádech nosem, výdech ústy);
    • poznávání pomocí smyslů - čich, voňavý koktejl - bylinky atd.;
    • hudební chvilka - píseň „Travička zelená", hudebně-pohybová hra „Uvíjíme věneček", „Zlatá brána otevřená".

    Individuální chvilka:

    • pracovní list - Luční kamarádky (Rok předškoláka - léto).
    4. Veverka Zrzečka a její kamarádi na poli a zahrádce

    Činnosti:

    • vycházka do přírody, zahrádky, pole - konec léta, dozrávání úrody, jak se staráme o zahrádku;
    • správné pojmenování - ovoce a zelenina;
    • poslech veršované pohádky „Kuřátko a obilí" (Špalíček veršů a pohádek od F. Hrubína);
    • dramatizace pohádky „Budka v poli";
    • pohybová hra „Na kočku a myš", „Tiše, děti, ježek spí";
    • prosociální hra „Veverka vede krtka zahradou" (chůze ve dvojicích, jeden z dvojice má zavázané oči, druhý ho vede);
    • pozorování žížal (Ekologická výchova v mateřských a základních školách, s. 29).

    Individuální chvilka:

    • rozhovor nad encyklopedií (Náš svět - č. 35 Jdeme do polí, č. 34 Pomáháme dědečkovi sklízet);
    • logopedická chvilka - „Kdo je to?":
    Sedí sama na stromě,
    večer smutně houká,
    světlé oči, silné peří,
    do tmy stále kouká.
    Hádej, hádej,
    hádej znova,
    kdopak je to?
    Inu sova.

    Použitá literatura:
    Balík, J.: Hrátky se zvířátky z lesů a strání. Praha: Rotag, 2001, ISBN 80-901182-6-7.
    Balík, J.: Pohádky z rozkvetlé louky a stříbrné tůňky. Praha: Rotag, 2002, ISBN 80-903175-0-2.
    Bartůněk, D.: Hry v přírodě s malými dětmi. Praha: Portál, 2001, ISBN 80-7178-539-3.
    Claycomb, P.: Školka plná zábavy. Praha: Portál, 2006, ISBN 80-7367-120-4.
    Ekologická výchova v mateřských a základních školách. Pardubice: Ekocentrum Paleta, 2002, ISBN 80-239-0386-1.
    Hrubín, F.: Špalíček veršů a pohádek. Praha: Albatros, 2006, ISBN 80-00-01652-4.
    Jurkovič, P.: Pohádky z rozkvetlé louky a stříbrné tůňky. Praha: Rotag, 2002, ISBN 80-903175-0-2.
    Nováková, M.: Čáry-máry předškoláka. Nové Město nad Metují: Nomi, 2001, ISBN 80-238-7080-7.
    Nováková, M.: Rok předškoláka, léto. Nové Město nad Metují: Nomi, 2003, ISBN 80-239-0700-X.
    Smith, Ch .A.: Třída plná pohody. Praha: Portál, 2001, ISBN 80-7178-602-0.
    Štíplová, L.: Hrajeme si celý rok. Ostrava: Librex, 2001 - 2002, ISBN 80-7228-316-2.
    Veberová, E.: Náš svět. Praha: Albatros, 1995, ISBN 80-00-00214-0.
    Zeman, J.: Dobrodružství veverky Zrzečky. Praha: Erika - Petra, 1998, ISBN 80-7190-648-4.

    Anotované odkazy:
    Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
    Přiřazené DUM:
    Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
    Přiřazené aktivity:
    Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
    V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „nahlásit příspěvek“.
    Nahlásit příspěvek
    INFO
    Publikován: 07. 01. 2008
    Zobrazeno: 18677krát
    Hodnocení příspěvku
    Hodnocení týmu RVP:
    Hodnocení článku : 0

    Hodnocení uživatelů:
    Hodnocení článku :
    Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

    zatím nikdo Hodnocení článku : 5
    zatím nikdo Hodnocení článku : 4
    zatím nikdo Hodnocení článku : 3
    zatím nikdo Hodnocení článku : 2
    zatím nikdo Hodnocení článku : 1
    Jak citovat tento materiál
    OHEROVÁ, Alexandra. Léto s veverkou Zrzečkou. Metodický portál: Články [online]. 07. 01. 2008, [cit. 2020-06-02]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/P/1776/LETO-S-VEVERKOU-ZRZECKOU.html>. ISSN 1802-4785.
    Licence Licence Creative Commons

    Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


    Komentáře
    Příspěvek nebyl zatím komentován.
    Vložit komentář:

    Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.