Naše země
Očekávané výstupy:
- osvojit si elementární poznatky o své zemi a její kultuře;
- vyjadřovat své představy pomocí různých výtvarných dovedností a technik;
- porozumět slyšenému;
- sledovat a vyprávět příběh;
- samostatně vyjadřovat pocity, mínění, úsudky;
- přemýšlet, vést jednoduché úvahy, umět vyjádřit, o čem uvažuji.
Časový rozsah: 1 týden
Věková skupina: 5 - 6 let
Charakteristika integrovaného bloku: Integrovaný blok je zaměřen na seznamování dětí se světem lidí, kultury a umění, osvojování si poznatků o prostředí, ve kterém děti žijí.
Očekávané výstupy:
- osvojit si elementární poznatky o své zemi a její kultuře;
- vyjadřovat své představy pomocí různých výtvarných dovedností a technik;
- porozumět slyšenému;
- sledovat a vyprávět příběh;
- samostatně vyjadřovat pocity, mínění, úsudky;
- přemýšlet, vést jednoduché úvahy, umět vyjádřit, o čem uvažuji.
Časový rozsah: 1 týden
Věková skupina: 5 - 6 let
Úvod:
Integrovaný blok seznamuje děti s naší zemí, její historií, krajinou a státními znaky. Integrovaný blok je možné dále doplnit o další kapitoly.
Pomůcky:
- vlajka ČR;
- obrázek státního znaku ČR;
- omalovánka vlajky;
- slepá mapa ČR;
- obrazový materiál (pohlednice, výstřižky z novin a časopisů atd.);
- výtvarný materiál (čtvrtky, olejové pastely, temperové barvy, pastelky, nůžky, lepidlo, křídy, mléko, špejle atd.);
- ilustrovaná nástěnná mapa ČR;
- promítačka;
- diapozitivy;
- tužka, pastelky;
- šátky z monofilu;
- česká hymna;
- demonstrační obrázky - stromy.
Činnosti
1. den:
- vysvětlení pojmu státní svátek:
- vznik Československé republiky 28. 10. 1918;
- historie;
- vysvětlení pojmu svátek:
- dny pracovního klidu;
- neděle;
- jmeniny;
- které dny, svátky nechodíme do MŠ;
- státní symboly:
- českých státních symbolů je 7 (Velký státní znak, Malý státní znak, Česká vlajka, Prezidentská standarta, Státní pečeť, Státní barvy (trikolóra) a státní hymna „Kde domov můj";
- česká vlajka:
- barvy, pole, kde všude můžeme vidět státní vlajku (auta);
- vlajka se skládá z horního pruhu bílého a dolního pruhu červeného, mezi něž je vsunut žerďový modrý klín do poloviny délky vlajky;
- pokud se vlajka věší svisle, je bílý pruh vlevo a modrý klín směřuje vždy dolů;
- oficiální státní symbol, který vyvěšujeme na státní budovy v dny státního svátku;
- rozhovor: „Jak oslavíte s rodiči státní svátek nebo jak strávíte volno?"
- výtvarné vyjádření na téma: „Jak oslavíme svátek naší země?"
2. den:
- četba pověsti „O praotci Čechovi";
- rozhovor, volné vypravování k četbě:
- Jak se jmenovali bratři praotce Čecha?
- Proč se rozhodli jít hledat nové území?
- Jak se jmenovala hora, kde se usadili?
- Proč se tam usadili?
- Po kom se jmenuje naše země?
- práce s mapou a obrazovým materiálem:
- vyhledání hory Říp na dětské nástěnné mapě;
- prohlížení obrazové publikace o české zemi;
- pozorování tvaru hory Říp - jaký má tvar (kopec nebo helma);
- výtvarné vyjádření obsahu pověsti, technika - kresba křídou namáčenou v mléce.
3. den:
- promítání diapozitivů České republiky:
- komentář a hodnocení dětí;
- sdělování, která místa již děti navštívily, jak se jim tam líbilo, co je zaujalo;
- kolektivní práce dětí - výtvarné ztvárnění:
- malba na formát čtvrtky A1 - hora Říp a okolí;
- kresba členů družiny praotce Čecha, každé z dětí nakreslí jednu postavu;
- koláž.
4. den:
- seznamování se státními symboly;
- pozorování vlajky, rozložení barev, procvičení geometrických tvarů;
- vybarvovaní české vlajky, výroba vlajky - připevnění na špejli;
- seznámení se státními znaky:
- Malý státní znak - červený štít se stříbrným dvouocasým lvem ve skoku se zlatou korunkou a zlatou zbrojí, používá se na razítka a pečetidla úřadů státní správy a samosprávy nebo na cedule označující památné stromy, k označení sídel orgánů, které byly pověřeny výkonem státní moci (např. soudy);
- Velký státní znak - reprezentuje spojení všech historických zemí státu - Čech, Moravy a Slezska, Čechy symbolizuje červené pole: 2 × stříbrný dvouocasý lev ve skoku, Moravu modré pole: stříbrno-červeně šachovaná orlice ze zlatou korunou a Slezsko černá orlice se zlatou korunou ve zlatém poli, slouží k vnější reprezentaci státu, označení budov, státních orgánů či úřadů;
- rozhovor: „Kde jste viděli některý ze státních symbolů, dokážete je popsat?"
- poslech státní hymny - vysvětlení textu;
- výtvarné vyjádření obsahu hymny - kresba.
5. den:
- český národní strom - lípa malolistá, též lípa srdčitá;
- druhy stromů, obrázkový materiál - 3 listnaté (kaštan, lípa, bříza) a 3 jehličnaté (smrk, borovice, modřín), správné určení druhu, děti se pokusí charakterizovat rozdíly a roztřídit stromy do skupin;
- národní strom:
- téměř každý stát má svůj národní strom, víte, který je typický pro Česko nebo jiné státy? (např. Kanada - javorový list, Rusko - bříza);
- práce s atlasem světa a globusem;
- výtvarná chvilka - frotáž listu lípy, pozorování tvaru listu a žilnatiny;
- vycházka do parku - vyhledávání lípy a dalších listnatých stromů.
6. den:
- výtvarná chvilka - koláž na téma: Moje země - mapa ČR (noviny, časopisy a pohledy s obrázky z Čech);
- práce s mapou, sousední státy atd.:
- učitelka předem připraví na čtvrtku A5 obrys České republiky;
- děti pracují s mapou a atlasem, snaha o umístění obrázků jednotlivých měst, krajin atd. tak, aby odpovídaly skutečnému umístění na mapě;
- zhodnocení práce dětmi i učitelkou.
7. den:
- poslech skladeb:
- B. Smetana: Z českých luhů a hájů - pohybové vyjádření hudby;
- B. Smetana: Vltava - výtvarné vyjádření obsahu skladby, malba při poslechu;
- práce s mapou - slepá mapa, vyznačení řek, pohoří, nížin atd.;
- výlet na horu Říp.
Použitá literatura:
Čornej, P.: Dějiny českých zemí. Praha: Fragment, 2003, ISBN 80-7200-760-2.
Drijverová, M.: České pověsti pro malé děti. Praha: Sid & Nero, 2006, ISBN 80-86753-04-2.
Drijverová, M.: České pověsti pro malé děti 2. Praha: Sid & Nero, 2004, ISBN 80-86753-00-X.
Jirásek, A.: Staré pověsti české. Praha: Albatros, 2003, ISBN 80-00-01213-8.
Plicka, K.: Praha ve fotografii. Praha: Panorama, 1980.