• osvojit si elementární poznatky o své zemi a její kultuře;
  • vyjadřovat své představy pomocí různých výtvarných dovedností a technik;
  • porozumět slyšenému;
  • sledovat a vyprávět příběh;
  • samostatně vyjadřovat pocity, mínění, úsudky;
  • přemýšlet, vést jednoduché úvahy, umět vyjádřit, o čem uvažuji.
  • Časový rozsah: 1 týden
    Věková skupina: 5 - 6 let" />
  • osvojit si elementární poznatky o své zemi a její kultuře;
  • vyjadřovat své představy pomocí různých výtvarných dovedností a technik;
  • porozumět slyšenému;
  • sledovat a vyprávět příběh;
  • samostatně vyjadřovat pocity, mínění, úsudky;
  • přemýšlet, vést jednoduché úvahy, umět vyjádřit, o čem uvažuji.
  • Časový rozsah: 1 týden
    Věková skupina: 5 - 6 let" />
  • osvojit si elementární poznatky o své zemi a její kultuře;
  • vyjadřovat své představy pomocí různých výtvarných dovedností a technik;
  • porozumět slyšenému;
  • sledovat a vyprávět příběh;
  • samostatně vyjadřovat pocity, mínění, úsudky;
  • přemýšlet, vést jednoduché úvahy, umět vyjádřit, o čem uvažuji.
  • Časový rozsah: 1 týden
    Věková skupina: 5 - 6 let" /> Naše země
    Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
    logo RVP.CZ
    Přihlásit se
    Titulka > Modul články > Předškolní vzdělávání

    Zobrazit na úvodní stránce článků

    Naše země

    Praktický příspěvek
    inspirace
    krátkodobý
    Charakteristika integrovaného bloku: Integrovaný blok je zaměřen na seznamování dětí se světem lidí, kultury a umění, osvojování si poznatků o prostředí, ve kterém děti žijí.

    Očekávané výstupy:

    • osvojit si elementární poznatky o své zemi a její kultuře;

    • vyjadřovat své představy pomocí různých výtvarných dovedností a technik;

    • porozumět slyšenému;

    • sledovat a vyprávět příběh;

    • samostatně vyjadřovat pocity, mínění, úsudky;

    • přemýšlet, vést jednoduché úvahy, umět vyjádřit, o čem uvažuji.

    Časový rozsah: 1 týden

    Věková skupina: 5 - 6 let


    Charakteristika integrovaného bloku: Integrovaný blok je zaměřen na seznamování dětí se světem lidí, kultury a umění, osvojování si poznatků o prostředí, ve kterém děti žijí.
    Očekávané výstupy:

    • osvojit si elementární poznatky o své zemi a její kultuře;
    • vyjadřovat své představy pomocí různých výtvarných dovedností a technik;
    • porozumět slyšenému;
    • sledovat a vyprávět příběh;
    • samostatně vyjadřovat pocity, mínění, úsudky;
    • přemýšlet, vést jednoduché úvahy, umět vyjádřit, o čem uvažuji.

    Časový rozsah: 1 týden
    Věková skupina: 5 - 6 let


    Úvod:

    Integrovaný blok seznamuje děti s naší zemí, její historií, krajinou a státními znaky. Integrovaný blok je možné dále doplnit o další kapitoly.

    Pomůcky:

    • vlajka ČR;
    • obrázek státního znaku ČR;
    • omalovánka vlajky;
    • slepá mapa ČR;
    • obrazový materiál (pohlednice, výstřižky z novin a časopisů atd.);
    • výtvarný materiál (čtvrtky, olejové pastely, temperové barvy, pastelky, nůžky, lepidlo, křídy, mléko, špejle atd.);
    • ilustrovaná nástěnná mapa ČR;
    • promítačka;
    • diapozitivy;
    • tužka, pastelky;
    • šátky z monofilu;
    • česká hymna;
    • demonstrační obrázky - stromy.
    Činnosti

    1. den:

    • vysvětlení pojmu státní svátek:
      • vznik Československé republiky 28. 10. 1918;
      • historie;
    • vysvětlení pojmu svátek:
      • dny pracovního klidu;
      • neděle;
      • jmeniny;
      • které dny, svátky nechodíme do MŠ;
    • státní symboly:
      • českých státních symbolů je 7 (Velký státní znak, Malý státní znak, Česká vlajka, Prezidentská standarta, Státní pečeť, Státní barvy (trikolóra) a státní hymna „Kde domov můj";
    • česká vlajka:
      • barvy, pole, kde všude můžeme vidět státní vlajku (auta);
      • vlajka se skládá z horního pruhu bílého a dolního pruhu červeného, mezi něž je vsunut žerďový modrý klín do poloviny délky vlajky;
      • pokud se vlajka věší svisle, je bílý pruh vlevo a modrý klín směřuje vždy dolů;
      • oficiální státní symbol, který vyvěšujeme na státní budovy v dny státního svátku;
    • rozhovor: „Jak oslavíte s rodiči státní svátek nebo jak strávíte volno?"
    • výtvarné vyjádření na téma: „Jak oslavíme svátek naší země?"

    2. den:

    • četba pověsti „O praotci Čechovi";
    • rozhovor, volné vypravování k četbě:
      • Jak se jmenovali bratři praotce Čecha?
      • Proč se rozhodli jít hledat nové území?
      • Jak se jmenovala hora, kde se usadili?
      • Proč se tam usadili?
      • Po kom se jmenuje naše země?
    • práce s mapou a obrazovým materiálem:
      • vyhledání hory Říp na dětské nástěnné mapě;
      • prohlížení obrazové publikace o české zemi;
      • pozorování tvaru hory Říp - jaký má tvar (kopec nebo helma);
    • výtvarné vyjádření obsahu pověsti, technika - kresba křídou namáčenou v mléce.

    3. den:

    • promítání diapozitivů České republiky:
      • komentář a hodnocení dětí;
      • sdělování, která místa již děti navštívily, jak se jim tam líbilo, co je zaujalo;
    • kolektivní práce dětí - výtvarné ztvárnění:
      • malba na formát čtvrtky A1 - hora Říp a okolí;
    • kresba členů družiny praotce Čecha, každé z dětí nakreslí jednu postavu;
    • koláž.

    4. den:

    • seznamování se státními symboly;
    • pozorování vlajky, rozložení barev, procvičení geometrických tvarů;
    • vybarvovaní české vlajky, výroba vlajky - připevnění na špejli;
    • seznámení se státními znaky:
      • Malý státní znak - červený štít se stříbrným dvouocasým lvem ve skoku se zlatou korunkou a zlatou zbrojí, používá se na razítka a pečetidla úřadů státní správy a samosprávy nebo na cedule označující památné stromy, k označení sídel orgánů, které byly pověřeny výkonem státní moci (např. soudy);
      • Velký státní znak - reprezentuje spojení všech historických zemí státu - Čech, Moravy a Slezska, Čechy symbolizuje červené pole: 2 × stříbrný dvouocasý lev ve skoku, Moravu modré pole: stříbrno-červeně šachovaná orlice ze zlatou korunou a Slezsko černá orlice se zlatou korunou ve zlatém poli, slouží k vnější reprezentaci státu, označení budov, státních orgánů či úřadů;
    • rozhovor: „Kde jste viděli některý ze státních symbolů, dokážete je popsat?"
    • poslech státní hymny - vysvětlení textu;
    • výtvarné vyjádření obsahu hymny - kresba.

    5. den:

    • český národní strom - lípa malolistá, též lípa srdčitá;
    • druhy stromů, obrázkový materiál - 3 listnaté (kaštan, lípa, bříza) a 3 jehličnaté (smrk, borovice, modřín), správné určení druhu, děti se pokusí charakterizovat rozdíly a roztřídit stromy do skupin;
    • národní strom:
      • téměř každý stát má svůj národní strom, víte, který je typický pro Česko nebo jiné státy? (např. Kanada - javorový list, Rusko - bříza);
      • práce s atlasem světa a globusem;
    • výtvarná chvilka - frotáž listu lípy, pozorování tvaru listu a žilnatiny;
    • vycházka do parku - vyhledávání lípy a dalších listnatých stromů.

    6. den:

    • výtvarná chvilka - koláž na téma: Moje země - mapa ČR (noviny, časopisy a pohledy s obrázky z Čech);
    • práce s mapou, sousední státy atd.:
      • učitelka předem připraví na čtvrtku A5 obrys České republiky;
      • děti pracují s mapou a atlasem, snaha o umístění obrázků jednotlivých měst, krajin atd. tak, aby odpovídaly skutečnému umístění na mapě;
      • zhodnocení práce dětmi i učitelkou.

    7. den:

    • poslech skladeb:
      • B. Smetana: Z českých luhů a hájů - pohybové vyjádření hudby;
      • B. Smetana: Vltava - výtvarné vyjádření obsahu skladby, malba při poslechu;
    • práce s mapou - slepá mapa, vyznačení řek, pohoří, nížin atd.;
    • výlet na horu Říp.

    Použitá literatura:
    Čornej, P.: Dějiny českých zemí. Praha: Fragment, 2003, ISBN 80-7200-760-2.
    Drijverová, M.: České pověsti pro malé děti. Praha: Sid & Nero, 2006, ISBN 80-86753-04-2.
    Drijverová, M.: České pověsti pro malé děti 2. Praha: Sid & Nero, 2004, ISBN 80-86753-00-X.
    Jirásek, A.: Staré pověsti české. Praha: Albatros, 2003, ISBN 80-00-01213-8.
    Plicka, K.: Praha ve fotografii. Praha: Panorama, 1980.

    V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
    Napište nám