Domů > Odborné články > Předškolní vzdělávání > Krteček – náš kamarád
Odborný článek

Krteček – náš kamarád

11. 12. 2007 Předškolní vzdělávání
Autor
Jana Mlynková

Anotace

Charakteristika integrovaného bloku: Tento projekt je zaměřen na seznámení dětí s literaturou. Již od dětství se děti seznamují s četbou. Prostřednictvím četby a poslechu si rozšiřují svoji slovní zásobu, seznamují se s novými slovy, zdokonalují se ve vyjadřování myšlenek, v artikulaci a také rozvíjejí svoji fantazii.
Očekávané výstupy:
  • dítě umí zacházet s knihou
  • učí se knihu využívat jako zdroj nových poznatků
  • rozezná různé žánry knih
  • umí prožívat radost z vlastní tvůrčí práce
  • učí se přijmout ve hře hlavní i vedlejší roli
Časový rozsah: 1 - 2 týdny
Věková skupina: 3 - 5 let

Krteček nás navštívil v naší zelené třídě, společně jsme se naučili nové věci a získali nové informace:

  • vytvoření knihovny ze stavebnice - rozdělení rolí, pravidla chování v knihovně, třídění knih, výroba průkazky na půjčování knih
  • námětová hra na knihkupectví - rozdělení rolí
  • druhy, žánry literatury
  • poezie - vysvětlení pojmu, vysvětlení pojmu rým, která slova se rýmují, hledání k obrázkům rýmující se slova
  • exkurze do knihovny a knihkupectví - rozdíl, výhody a nevýhody půjčování knih
  • rozhovor a představení knih donesených dětmi - četba, prohlížení
  • vysvětlení pojmů autor a ilustrátor
  • komunikační kruh - jak se vyrábí kniha, kdo ji píše, kdo ji ilustruje, jak máme zacházet s knihou, kdo vám čte pohádky, jaké je tvá oblíbená knížka, kam ukládáš své knihy, víš, co znamená rčení "Kniha - přítel člověka"
  • dramatizace - Mireček a dáreček - dostal k svátku knihu, ale ohrnoval nad ní nos, až po čase v ní začal listovat a uvědomil si, kolik nových a zajímaných informací se z ní dozví
  • četba příběhů O krtkovi - Krtek a orel, Krtek a paraplíčko, Krtek a hvězda atd.
  • rozhovor - dokončení příběhu, vyprávění příběhu dle obrázků
  • výroba knihy - z přeložených A4 bílých papírů, dotvoříme, kresba, koláž apod.
  • výtvarná chvilka - malba vodovými barvami - krtčí domeček, krtek - vystřihování dle vzoru, dotvoření (výzdoba šatny)
  • výtvarná chvilka - záložka do knížky, stříhání, dotvoření dle fantazie dětí
  • výtvarná chvilka - Já a můj kamarád krtek, kresba nebo koláž z fotografií a obrázků s krtkem
  • pobyt venku - běh mezi krtinami, přeskoky
  • předmatematická představivost - porovnávání krtin na zahradě, třídění do skupin, přiřazování, jednoduchá číselná řada
  • předmatematická představivost - puzzle, orientace v prostoru nebo skládání rozstříhaného obrázku krtka dle vzoru
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
74.22 kB
PDF
Myšlenková mapa

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
  • Předškolní vzdělávání
  • Komunikativní kompetence
  • ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída, Exkurze