Ukázka třídního plánu ukazuje možnost, jak nejen obsahově zpracovat vzdělávací nabídku, ale i jak ji pojmout z formálního hlediska.
Třídní vzdělávací program na měsíc říjen roku 2007
Pohádka:
Podtéma:
Hlavní pedagogický záměr:
- respektovat potřeby druhého dítěte;
- učit se nová slova a aktivně je užívat - mech, souček, podzim;
- reprodukovat říkanky, přímou řeč vpohádce, cvičit jemnou motoriku.
Plánované činnosti od 1. 10. do 5. 10. 2007:
- dodržování pořádku ve třídě, v šatně;
- přátelská atmosféra ve třídě mezi dětmi při všech činnostech;
- cvičení na verše;
- seznámení s PH „Chodí medvěd po lese";
- poslech, opakování a dramatizace pohádky „Máša a medvěd";
- vystřihování a nalepování medvěda z kousků papíru;
- stříhání proužků - stromy;
- sbírání přírodnin;
- poznávání přírodnin i hmatem + nová slova (mech, souček, ulita);
- kolektivní práce - vybarvení velkého medvěda;
- pozorování znaků podzimu v přírodě;
- prohlížení obrázků o zvířatech v lese - kdo tam žije.
Doplňující činnosti (plánované akce třídy):
Poznámky:
Použitá literatura, pomůcky apod.:
- říkadla, encyklopedie - zvířata.
Třídní vzdělávací program na měsíc říjen roku 2007
Pohádka:
Podtéma:
Hlavní pedagogický záměr:
- poznávat přírodu v okolí - podzim, typické znaky a změny ročního období (plody - praktické pokusy a manipulace s přírodninami, dodržovat pravidla her).
Plánované činnosti od 8. 10. do 12. 10.:
- sluníčko nás provází celý rok - malování slunce + otisk ruky (stopa) - „moje sluníčko";
- co dokázalo sluníčko v létě - výsledkem jsou plody (jablka, hrušky, švestky, ale i kaštany, ořechy, šípky atd.);
- znaky podzimu - sběr plodů;
- HPH - „Volám tě, sluníčko", (obruče) seznámení;
- písničky - „V zahradě na hrušce" (hrušky), „Má maměnka cosi má" (ořechy) - s využitím rytmických nástrojků, pohyb, ovoce, ořechy;
- stromy - jabloň, hrušeň, švestka - počítání jablíček (1 - 5, více, méně);
- základní barvy - otisky jablíček (barvy, počty);
- pobyt venku - zahrady, obchod s ovocem a zeleninou;
- sběr listů - lisování - je na to potřeba čas;
- bludiště - na koberci dřevěné stromky + šipky, pracovní listy - myšky a žaludy;
- komunitní kruh - ukázka dvou typů injekčních stříkaček - rozhovor o užitečnosti, nebezpečí, vlastní zkušenosti;
- komunitní kruh - pravidla soužití - upevňování povědomí o nutnosti je v kolektivu udržovat (jak a proč, vlastní zážitky).
Doplňující činnosti (plánované akce třídy):
Poznámky:
Použitá literatura, pomůcky apod.:
- zpěvník Malým zpěváčkům;
- obruče;
- tempery;
- ovoce;
- leporelo O jablůňce;
- obrázky.
Třídní vzdělávací program na měsíc říjen roku 2007
Pohádka:
Podtéma:
- Podzim v Pečkách a okolí.
Hlavní pedagogický záměr:
- přirozeně poznávat přírodní okolí - typické znaky a změny ročního období, prožívat barvy podzimu;
- radovat se ze zvládnutého a poznaného + cvičení jemné motoriky;
- podrobněji se seznámit se živou a neživou přírodou, s živočichy na poli, v lese, s lesem, se stromy.
Plánované činnosti od 15. 10. do 19. 10.:
- pozorování přírody při PV - všímat si zahrádek, polí, louky, co děti vidí, slyší za živočichy;
- vycházka k Patrikovi do Dobřichova - sbírání jeřabin;
- sbírání listů - otiskování, nalepování do obr. k výzdobě třídy, vybarvování, vystřihování tvarů „mobil";
- výroba jablečného kompotu - předškolní děti rozkrojí jablko, prohlédneme si jadérka - verše „Hvězdička", „Hádala se hruška s jabkem";
- modelování zvířátek z lesa - medvěd, zajíc, veverka;
- kreslení zvířátek - zachycení pohybu;
- prohlížení knih o zvířatech - přípravy na zimu;
- grafomotorika - navíjení klubíčka, kreslení kožíšků;
- seznámení s písní „Veverko, veverko", příp. „Starý medvěd";
- seznámení s PH „Na ježka";
- seznámení s HPH „Na šáteček".
Doplňující činnosti (plánované akce třídy):
- 18. 10. - výlet do Poděbrad - návštěva muzea - expedice zvířat, procházka v parku k Labi, po kolonádě.
Poznámky:
Použitá literatura, pomůcky apod.:
- leporela - V lese;
- Naše zvířata - obrázky.
Třídní vzdělávací program na měsíc říjen roku 2007
Pohádka:
Podtéma:
Hlavní pedagogický záměr:
- rozlišovat dopravní prostředky a stroje, upevňovat znalosti o bezpečnosti na silnici, ve městě;
- procvičit znalost geometrických tvarů, reprodukovat písničku, snažit se vystihnout rytmus.
Plánované činnosti od 22. 10. do 26. 10.:
- Máša na výletě - dopravní prostředky - popletené obrázky, hádanky na danou tematiku;
- při rozhovoru vytvoření prostoru pro vyjádření vlastní zkušenosti a zážitků z jízdy vlakem, metrem, letedlem, lodí, traktorem atd. - účel, co vozí, proč, kam asi atd.;
- význam dopravních prostředků - klady x nebezpečí - negativa = odpovědnost člověka, který řídí, stroj „za nic nemůže";
- prohlížení encyklopedie, obrázků;
- pracovní listy - autodráha (grafomotorika);
- stavby města, křižovatek, čerpací stanice z velkých dřevěných kostek - kolektivní práce;
- tiskátka = dopravní značky, dokreslení - procvičení geometrických tvarů;
- výroba dopravních značek z papíru a lepicích tapet pro hru sauty;
- procvičení základních barev - reakce zraku na barvu - semafor - autíčka, reakce nazvuk - píšťalka (policie řídící dopravu);
- PV - vycházka na nádraží, k podchodu, do města ke křižovatkám.
Doplňující činnosti (plánované akce třídy):
Poznámky:
- děti si mohou přinést hračku - dopravní prostředek.
Použitá literatura, pomůcky apod.:
- popletené obrázky;
- šablony dopravních prostředků;
- pracovní listy.
Třídní vzdělávací program na měsíc říjen roku 2007
Pohádka:
Podtéma:
Hlavní pedagogický záměr:
- dodržovat pravidla soužití - nerušit ostatní, pravidla her a činností;
- vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů;
- prožívat radost ze zvládnutého a poznaného.
Plánované činnosti od 29. 10. do 2. 11.:
- výroba veselých figurek z dýní, lampionek - lucerna z dýně;
- rozhovory o návštěvě hřbitovů s rodiči, prarodiči - „Památka zesnulých";
- poznávání různých věcí, přírodnin, potravin všemi smysly;
- Co je v krabici? Jaké to je? Co slyšíš? Jak to voní? Co se ztratilo?;
- řešení úkolů v Pusíku, na pracovních listech, s předměty - řazení podle velikosti, co je stejné;
- strašidelné sušenky, strašidýlka, koláčky ze slaného těsta;
- sledování videokazety Kostičky - Smím, nesmím (3,34 - 3,44 min.), Barvičky, polezte z krabičky (3,24 - 3,34 min.);
- stříhání, pokusy - síla větru a vody;
- procvičení PH „Na ježka", „Chodí medvěd po lese", „Na barevná auta";
- procvičení HPH „Na šáteček", „Kamarádi";
- grafomotorika - namotávání klubíčka, „Prší, prší";
- cvičení jazýčku;
- dramatizace pohybem, Mášenka a medvěd - znázornění postavy hlasem, pohybem;
- poslech pohádky „Opilá studánka" - prevence;
- vybarvování omalovánek netopýrů a čarodějnic;
- překládání papíru - pohárek na strašidýlkovou sušenku.
Doplňující činnosti (plánované akce třídy):
Poznámky:
Použitá literatura, pomůcky apod.:
- 100 pokusů pro šikovné děti;
- časopis Medvídek č. 10 / 2004;
- časopisy Pusík;
- dýně;
- potraviny.