Domů > Odborné články > Předškolní vzdělávání > Ukázka třídního vzdělávacího plánu
Odborný článek

Ukázka třídního vzdělávacího plánu

11. 12. 2007 Předškolní vzdělávání
Autor
Hana Malá

Anotace

Ukázka třídního plánu ukazuje možnost nejen jak obsahově zpracovat vzdělávací nabídku, ale i jak ji pojmout z formálního hlediska.

Ukázka třídního plánu ukazuje možnost, jak nejen obsahově zpracovat vzdělávací nabídku, ale i jak ji pojmout z formálního hlediska.

Třídní vzdělávací program na měsíc říjen roku 2007

Pohádka:

  • Máša a medvěd.

Podtéma:

  • Chodí medvěd po lese.

Hlavní pedagogický záměr:

  • respektovat potřeby druhého dítěte;
  • učit se nová slova a aktivně je užívat - mech, souček, podzim;
  • reprodukovat říkanky, přímou řeč vpohádce, cvičit jemnou motoriku.

Plánované činnosti od 1. 10. do 5. 10. 2007:

  • dodržování pořádku ve třídě, v šatně;
  • přátelská atmosféra ve třídě mezi dětmi při všech činnostech;
  • cvičení na verše;
  • seznámení s PH „Chodí medvěd po lese";
  • poslech, opakování a dramatizace pohádky „Máša a medvěd";
  • vystřihování a nalepování medvěda z kousků papíru;
  • stříhání proužků - stromy;
  • sbírání přírodnin;
  • poznávání přírodnin i hmatem + nová slova (mech, souček, ulita);
  • kolektivní práce - vybarvení velkého medvěda;
  • pozorování znaků podzimu v přírodě;
  • prohlížení obrázků o zvířatech v lese - kdo tam žije.

Doplňující činnosti (plánované akce třídy):

Poznámky:

Použitá literatura, pomůcky apod.:

  • říkadla, encyklopedie - zvířata.
Třídní vzdělávací program na měsíc říjen roku 2007

Pohádka:

  • Máša a medvěd.

Podtéma:

  • Co dokáže podzim.

Hlavní pedagogický záměr:

  • poznávat přírodu v okolí - podzim, typické znaky a změny ročního období (plody - praktické pokusy a manipulace s přírodninami, dodržovat pravidla her).

Plánované činnosti od 8. 10. do 12. 10.:

  • sluníčko nás provází celý rok - malování slunce + otisk ruky (stopa) - „moje sluníčko";
  • co dokázalo sluníčko v létě - výsledkem jsou plody (jablka, hrušky, švestky, ale i kaštany, ořechy, šípky atd.);
  • znaky podzimu - sběr plodů;
  • HPH - „Volám tě, sluníčko", (obruče) seznámení;
  • písničky - „V zahradě na hrušce" (hrušky), „Má maměnka cosi má" (ořechy) - s využitím rytmických nástrojků, pohyb, ovoce, ořechy;
  • stromy - jabloň, hrušeň, švestka - počítání jablíček (1 - 5, více, méně);
  • základní barvy - otisky jablíček (barvy, počty);
  • pobyt venku - zahrady, obchod s ovocem a zeleninou;
  • sběr listů - lisování - je na to potřeba čas;
  • bludiště - na koberci dřevěné stromky + šipky, pracovní listy - myšky a žaludy;
  • komunitní kruh - ukázka dvou typů injekčních stříkaček - rozhovor o užitečnosti, nebezpečí, vlastní zkušenosti;
  • komunitní kruh - pravidla soužití - upevňování povědomí o nutnosti je v kolektivu udržovat (jak a proč, vlastní zážitky).

Doplňující činnosti (plánované akce třídy):

Poznámky:

Použitá literatura, pomůcky apod.:

  • zpěvník Malým zpěváčkům;
  • obruče;
  • tempery;
  • ovoce;
  • leporelo O jablůňce;
  • obrázky.
Třídní vzdělávací program na měsíc říjen roku 2007

Pohádka:

  • Máša a medvěd.

Podtéma:

  • Podzim v Pečkách a okolí.

Hlavní pedagogický záměr:

  • přirozeně poznávat přírodní okolí - typické znaky a změny ročního období, prožívat barvy podzimu;
  • radovat se ze zvládnutého a poznaného + cvičení jemné motoriky;
  • podrobněji se seznámit se živou a neživou přírodou, s živočichy na poli, v lese, s lesem, se stromy.

Plánované činnosti od 15. 10. do 19. 10.:

  • pozorování přírody při PV - všímat si zahrádek, polí, louky, co děti vidí, slyší za živočichy;
  • vycházka k Patrikovi do Dobřichova - sbírání jeřabin;
  • sbírání listů - otiskování, nalepování do obr. k výzdobě třídy, vybarvování, vystřihování tvarů „mobil";
  • výroba jablečného kompotu - předškolní děti rozkrojí jablko, prohlédneme si jadérka - verše „Hvězdička", „Hádala se hruška s jabkem";
  • modelování zvířátek z lesa - medvěd, zajíc, veverka;
  • kreslení zvířátek - zachycení pohybu;
  • prohlížení knih o zvířatech - přípravy na zimu;
  • grafomotorika - navíjení klubíčka, kreslení kožíšků;
  • seznámení s písní „Veverko, veverko", příp. „Starý medvěd";
  • seznámení s PH „Na ježka";
  • seznámení s HPH „Na šáteček".

Doplňující činnosti (plánované akce třídy):

  • 18. 10. - výlet do Poděbrad - návštěva muzea - expedice zvířat, procházka v parku k Labi, po kolonádě.

Poznámky:

Použitá literatura, pomůcky apod.:

  • leporela - V lese;
  • Naše zvířata - obrázky.
Třídní vzdělávací program na měsíc říjen roku 2007

Pohádka:

  • Máša a medvěd.

Podtéma:

  • Jede, jede autíčko.

Hlavní pedagogický záměr:

  • rozlišovat dopravní prostředky a stroje, upevňovat znalosti o bezpečnosti na silnici, ve městě;
  • procvičit znalost geometrických tvarů, reprodukovat písničku, snažit se vystihnout rytmus.

Plánované činnosti od 22. 10. do 26. 10.:

  • Máša na výletě - dopravní prostředky - popletené obrázky, hádanky na danou tematiku;
  • při rozhovoru vytvoření prostoru pro vyjádření vlastní zkušenosti a zážitků z jízdy vlakem, metrem, letedlem, lodí, traktorem atd. - účel, co vozí, proč, kam asi atd.;
  • význam dopravních prostředků - klady x nebezpečí - negativa = odpovědnost člověka, který řídí, stroj „za nic nemůže";
  • prohlížení encyklopedie, obrázků;
  • pracovní listy - autodráha (grafomotorika);
  • stavby města, křižovatek, čerpací stanice z velkých dřevěných kostek - kolektivní práce;
  • tiskátka = dopravní značky, dokreslení - procvičení geometrických tvarů;
  • výroba dopravních značek z papíru a lepicích tapet pro hru sauty;
  • procvičení základních barev - reakce zraku na barvu - semafor - autíčka, reakce nazvuk - píšťalka (policie řídící dopravu);
  • PV - vycházka na nádraží, k podchodu, do města ke křižovatkám.

Doplňující činnosti (plánované akce třídy):

Poznámky:

  • děti si mohou přinést hračku - dopravní prostředek.

Použitá literatura, pomůcky apod.:

  • popletené obrázky;
  • šablony dopravních prostředků;
  • pracovní listy.
Třídní vzdělávací program na měsíc říjen roku 2007

Pohádka:

  • Máša a medvěd.

Podtéma:

  • „Dušičky" a Halloween.

Hlavní pedagogický záměr:

  • dodržovat pravidla soužití - nerušit ostatní, pravidla her a činností;
  • vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů;
  • prožívat radost ze zvládnutého a poznaného.

Plánované činnosti od 29. 10. do 2. 11.:

  • výroba veselých figurek z dýní, lampionek - lucerna z dýně;
  • rozhovory o návštěvě hřbitovů s rodiči, prarodiči - „Památka zesnulých";
  • poznávání různých věcí, přírodnin, potravin všemi smysly;
  • Co je v krabici? Jaké to je? Co slyšíš? Jak to voní? Co se ztratilo?;
  • řešení úkolů v Pusíku, na pracovních listech, s předměty - řazení podle velikosti, co je stejné;
  • strašidelné sušenky, strašidýlka, koláčky ze slaného těsta;
  • sledování videokazety Kostičky - Smím, nesmím (3,34 - 3,44 min.), Barvičky, polezte z krabičky (3,24 - 3,34 min.);
  • stříhání, pokusy - síla větru a vody;
  • procvičení PH „Na ježka", „Chodí medvěd po lese", „Na barevná auta";
  • procvičení HPH „Na šáteček", „Kamarádi";
  • grafomotorika - namotávání klubíčka, „Prší, prší";
  • cvičení jazýčku;
  • dramatizace pohybem, Mášenka a medvěd - znázornění postavy hlasem, pohybem;
  • poslech pohádky „Opilá studánka" - prevence;
  • vybarvování omalovánek netopýrů a čarodějnic;
  • překládání papíru - pohárek na strašidýlkovou sušenku.

Doplňující činnosti (plánované akce třídy):

Poznámky:

Použitá literatura, pomůcky apod.:

  • 100 pokusů pro šikovné děti;
  • časopis Medvídek č. 10 / 2004;
  • časopisy Pusík;
  • dýně;
  • potraviny.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

Téma článku:

RVP / ŠVP