Odborný článek

Týden bez televize

10. 12. 2007 Předškolní vzdělávání
Autor
Věra Vlasáková

Anotace

Charakteristika integrovaného bloku: Příspěvek představuje doplňkový projekt určený pro navázání a prohloubení spolupráce s rodinou. Popisuje akci, jejímž smyslem je vést děti i rodiče k rozumnému využívání médií a podporovat u dětí zájem o knížky.
Časový rozsah: 1 týden
Věková skupina: 3 - 6 let

Charakteristika integrovaného bloku: Příspěvek představuje doplňkový projekt určený pro navázání a prohloubení spolupráce s rodinou. Popisuje akci, jejímž smyslem je vést děti i rodiče k rozumnému využívání médií a podporovat u dětí zájem o knížky.
Časový rozsah: 1 týden
Věková skupina: 3 - 6 let


Týden bez televize
Akci vyhlašujeme pro celou školu na podporu spolupráce s rodinou

Smyslem akce je:

  • vést rodiče k tomu, aby:
    • si uvědomili rizika, která s sebou nese nadbytečné a nepřiměřené používání audiovizuální techniky (sledování nevhodných pořadů, omezení možnosti komunikace rodičů s dítětem, omezení aktivity dětí, podpora konzumního způsobu života);
    • hledali vhodná řešení pro využívání volného času u dětí a nahrazovali sledování TV dalšími činnostmi;
    • nabízeli dětem knížky, rozvíjeli jejich zájem o knížky, o poslech čtených pohádek, pravidelně dětem z knížek četli a povídali si;
  • ukázat dětem, že kromě televize a videa se lze zabývat celou řadou zajímavějších a různorodějších činností;
  • podporovat zájem dětí o knížky, o pravidelné čtení pohádek a příběhů, rozvíjet jejich komunikační schopnosti a podporovat jejich společnou činnost s rodiči.

Jak akce probíhá:

  • na úvodní schůzce seznámíme rodiče s obsahem projektu a snažíme se získat jejich souhlas se spoluprací na tomto projektu;
  • připravíme pro rodiče informační leták o vyhlášení "Týdne bez TV" a nabídneme jej rodičům na nástěnkách v šatnách tříd;
  • ve vestibulu školy vytvoříme panel, kde rodičům nabídneme informace o působení audiovizuální techniky na děti předškolního věku a možných rizicích jejího nepřiměřeného využívání;
  • děti předají rodičům "Týdeníčky", do nichž rodiče zaznamenávají činnosti, jimiž bylo nahrazeno obvyklé sledování televizních pořadů;
  • uspořádáme anketu, v níž se rodiče vyjádří k akci, a poskytnou tak zpětnou vazbou učitelkám;
  • vytvoříme nástěnku, kde uvedeme vyhodnocení ankety "Týden bez televize".

Jako motto projektu využíváme následující básničku:

Televizní babička

Já bych radši
s mámou, s tátou
obyčejnou písničku,
než mít každé
odpoledne
televizní babičku.

Babička je pořád
za sklem
televizní pohádky,
já bych se rád
třeba mazlil
se živými koťátky.

"TÝDENÍČKY" jsou listy - deníčky, kam zaznamenávají rodiče činnosti dětí, nahrazující sledování televize v daný den, zejména pak názvy pohádek či příběhů, které rodiče dětem četli či vyprávěli. Lze je doplnit obrázkem dětí a popřípadě i záznamem, jestli bylo porušeno domluvené pravidlo. Tyto listy děti dostávají na začátku týdne po úvodním seznámení dětí s projektem. Na konci nad nimi diskutujeme, vyprávíme si o činnostech, resp. o tom, co děti dělaly, o pohádkách a příbězích apod. Týdeníčky zařazujeme do portfolia dítěte.

Jak vypadá pohádkový týdeníček:

POHÁDKOVÝ TÝDENÍČEK

CO JSME DOMA DĚLALI BEZ TELEVIZE, BEZ PC - NAPÍŠÍ ZA MNE RODIČE:

PONDĚLÍ

ÚTERÝ

STŘEDA

ČTVRTEK

PÁTEK: HURÁ NA KARNEVAL

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Věra Vlasáková

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Téma článku:

Jiné vzdělávací obory obecně