Týden bez televize
Časový rozsah: 1 týden
Věková skupina: 3 - 6 let
Charakteristika integrovaného bloku: Příspěvek představuje doplňkový projekt určený pro navázání a prohloubení spolupráce s rodinou. Popisuje akci, jejímž smyslem je vést děti i rodiče k rozumnému využívání médií a podporovat u dětí zájem o knížky.
Časový rozsah: 1 týden
Věková skupina: 3 - 6 let
Týden bez televize
Akci vyhlašujeme pro celou školu na podporu spolupráce s rodinou
Smyslem akce je:
- vést rodiče k tomu, aby:
- si uvědomili rizika, která s sebou nese nadbytečné a nepřiměřené používání audiovizuální techniky (sledování nevhodných pořadů, omezení možnosti komunikace rodičů s dítětem, omezení aktivity dětí, podpora konzumního způsobu života);
- hledali vhodná řešení pro využívání volného času u dětí a nahrazovali sledování TV dalšími činnostmi;
- nabízeli dětem knížky, rozvíjeli jejich zájem o knížky, o poslech čtených pohádek, pravidelně dětem z knížek četli a povídali si;
- ukázat dětem, že kromě televize a videa se lze zabývat celou řadou zajímavějších a různorodějších činností;
- podporovat zájem dětí o knížky, o pravidelné čtení pohádek a příběhů, rozvíjet jejich komunikační schopnosti a podporovat jejich společnou činnost s rodiči.
Jak akce probíhá:
- na úvodní schůzce seznámíme rodiče s obsahem projektu a snažíme se získat jejich souhlas se spoluprací na tomto projektu;
- připravíme pro rodiče informační leták o vyhlášení "Týdne bez TV" a nabídneme jej rodičům na nástěnkách v šatnách tříd;
- ve vestibulu školy vytvoříme panel, kde rodičům nabídneme informace o působení audiovizuální techniky na děti předškolního věku a možných rizicích jejího nepřiměřeného využívání;
- děti předají rodičům "Týdeníčky", do nichž rodiče zaznamenávají činnosti, jimiž bylo nahrazeno obvyklé sledování televizních pořadů;
- uspořádáme anketu, v níž se rodiče vyjádří k akci, a poskytnou tak zpětnou vazbou učitelkám;
- vytvoříme nástěnku, kde uvedeme vyhodnocení ankety "Týden bez televize".
Jako motto projektu využíváme následující básničku:
Televizní babička
Já bych radši
s mámou, s tátou
obyčejnou písničku,
než mít každé
odpoledne
televizní babičku.
Babička je pořád
za sklem
televizní pohádky,
já bych se rád
třeba mazlil
se živými koťátky.
"TÝDENÍČKY" jsou listy - deníčky, kam zaznamenávají rodiče činnosti dětí, nahrazující sledování televize v daný den, zejména pak názvy pohádek či příběhů, které rodiče dětem četli či vyprávěli. Lze je doplnit obrázkem dětí a popřípadě i záznamem, jestli bylo porušeno domluvené pravidlo. Tyto listy děti dostávají na začátku týdne po úvodním seznámení dětí s projektem. Na konci nad nimi diskutujeme, vyprávíme si o činnostech, resp. o tom, co děti dělaly, o pohádkách a příbězích apod. Týdeníčky zařazujeme do portfolia dítěte.
Jak vypadá pohádkový týdeníček:
POHÁDKOVÝ TÝDENÍČEK
CO JSME DOMA DĚLALI BEZ TELEVIZE, BEZ PC - NAPÍŠÍ ZA MNE RODIČE: | |
PONDĚLÍ |
|
ÚTERÝ |
|
STŘEDA |
|
ČTVRTEK |
PÁTEK: HURÁ NA KARNEVAL