Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > Předškolní vzdělávání > Pohádky a hry z kouzelné skříně - O hloupém...

Ikona prakticky

Pohádky a hry z kouzelné skříně - O hloupém drakovi

Ikona inspiraceIkona kratkodobe
Autor: Eva Štanclová
Anotace: V ukázce O hloupém drakovi se děti dozví, jak se princezna s pomocí chůvy a její pomněnkové rady vypořádá s drakem. Pohádka je doplněna nápadníkem her, rozpočítadel, básniček a návrhem, jak s dětmi celou pohádku převést v divadlo.
Podpora výuky jazyka:
Klíčové kompetence:
  1. Předškolní vzdělávání » Sociální a personální kompetence » spolupodílí se na společných rozhodnutích; přijímá vyjasněné a zdůvodněné povinnosti; dodržuje dohodnutá a pochopená pravidla a přizpůsobí se jim
Očekávaný výstup:
  1. předškolní vzdělávání » Dítě a jeho tělo » zvládnout základní pohybové dovednosti a prostorovou orientaci, běžné způsoby pohybu v různém prostředí (zvládat překážky, házet a chytat míč, užívat různé náčiní, pohybovat se ve skupině dětí, pohybovat se na sněhu, ledu, ve vodě, v písku)
  2. předškolní vzdělávání » Dítě a jeho psychika » Sebepojetí, city, vůle » vyvinout volní úsilí, soustředit se na činnost a její dokončení
Mezioborové přesahy a vazby: Nejsou přiřazeny žádné mezioborové přesahy.
Průřezová témata:

Nejsou přiřazena žádná průřezová témata.

Organizace prostorová: Školní třída
Klíčová slova: hry, pohádky, předškolní výchova, portálkniha, publikace pro děti

O HLOUPÉM DRAKOVI


Náš drak byl nejdřív úplně stejný, jako všichni draci v pohádkách. Bydlel v jeskyni v královském lese a jednoho dne vzkázal panu králi, že chce za manželku princeznu. A kdy to bylo? Přece tehdy, když se drak dozvěděl, že je princezně Pomněnce osmnáct let a král vyhlásil, že zve prince, aby se ucházeli o princezninu ruku. Náš drak si opravdu myslel, že se bude princezně Pomněnce líbit, a když ho princezna nebude chtít po dobrém, tak to zkusí po zlém. Král sice nebyl žádný strašpytel, ale přece jen z drakových vyhrůžek, že když nedostane princeznu, tak ji radši sežere, dostal strach. Proto dal vyhlásit, že princeznu za manželku a půl království získá ten, kdo království zbaví draka. Nejdříve se přihlásila spousta princů, ale stačilo, aby se z jeskyně ozval dračí řev a vyvalil se oblak horké páry z dračího dechu a princové se vytráceli nejen z lesa, ale i z království. Drak už si leštil drápy na svatbu s princeznou, královna plakala, král sliboval už celé království za záchranu princezny, ale nikdo se s obrovským drakem nechtěl utkat v souboji. Princezna Pomněnka si dlouho lámala hlavu, jak to udělat, aby si hrozného draka nemusela vzít za manžela.

Pak si vzpomněla, jak jí kdysi stará chůva vyprávěla, že jméno Pomněnka dostala od krásně modré kytičky, která roste v lese u potůčku, protože má zrovna tak modré oči. Běžela se poradit s chůvou a chůva jí prozradila: „On ten drak je sice obrovský a strašlivě silný, ale moc chytrý nikdy nebyl. Musíme ho nějak oklamat, když s ním nikdo nechce bojovat.“ Nakonec společně vymyslely plán a druhý den král podle jejich rady vyslal k dračí jeskyni posla s tímto vzkazem od princezny: „Velevážený pane draku, velice si považuji vaší nabídky, abych se stala vaší chotí, ale protože jsem dostala jméno podle pomněnek, musí o mé svatbě rozhodnout právě tato kytička.“ Drak z toho nebyl moudrý, ale potěšilo ho, že princezna skoro souhlasí. Odpověděl proto otázkou – „Jak to pomněnky rozhodnou?“ Princezna se dala do vysvětlování: „Velevážený pane draku, musíte jít podle potoka tak, jak voda teče, a ptát se každé pomněnky, která tam poroste. Až najdete zázračnou mluvící pomněnku, ta vám prozradí, jestli bude svatba.“ Hloupý drak nemeškal a vyrazil podle potoka. Když potok vtekl do řeky, šel podle řeky, ta se spojila s další řekou a drak pořád šel a šel a marně čekal na odpověď.

… Možná, že došel až k moři, ale protože je svět veliký, už nikdy se do království nevrátil.


Drakova cesta

POMŮCKY:
Modré stuhy (potoky a řeky), modrá látka (moře), papírové květiny (pomněnky).


POPIS HRY:
Děti se naučí rozpočitadlo, kterým pak vybraná princezna určí draka.

Princeznino rozpočitadlo

Který je ten hloupý drak?
Já ho najdu, je to tak.
Ať se vydá na cestu,
možná najde nevěstu.

Princezna rozpočitadlem vybere jedno dítě ze skupiny, které v roli draka bude sledovat cestu z modrých stuh, až dojde k moři. Cestou se „drak“ musí zastavit u každé pomněnky a zeptat se básničkou, zda si ho princezna vezme. Měl by se snažit o dramatické vyjádření textu a podle toho pracovat s hlasem a doplnit ho i pohyby. Když drak dojde k moři, posadí se na břeh a princezna znovu rozpočítává.

Drakova básnička

Pověz, milá pomněnečko,
vezme si mě princezna?
Půjdu třeba na kraj světa,
je tak milá, líbezná.

OBMĚNA HRY:
Podél potoků a řek sedí několik dětí v barevných papírových kloboučcích, pomněnky mají kloboučky modré. Drak hledá modré pomněnky a ptá se, zda si ho princezna vezme za manžela. Pokud se zeptá květiny, která není modrá, i tato kytička se postaví, ukloní a odpovídá. Každá květina odpovídá svou básničkou (viz následující). Bílé kloboučky mají konvalinky a lekníny, žluté kloboučky patří blatouchu, podbělu a stulíku. Celé téma lze využít na jarní besídce v mateřské škole či při jiném veřejném vystoupení dětí.

Potom je možné hru doplnit vhodnými kostýmy.

KONVALINKA
Ty jsi, draku, popleta,
jen běž dále do světa.
Já jsem bílá konvalinka,
to ví každý od malinka.

LEKNÍN
Ty jsi, draku, popleta,
jen běž dále do světa.
Cožpak leknín nepoznáš?
To se, věru, špatně ptáš!

BLATOUCH
Ty jsi, draku, popleta,
jen běž dále do světa.
Podívej se trochu blíž,
já jsem blatouch – nevidíš?

STULÍK
Ty jsi, draku, popleta,
jen běž dále do světa.
Stulík žlutý – jméno mám,
jak to, žes mě nepoznal?
¨
PODBĚL
Ty jsi, draku, popleta,
jen běž dále do světa.
Já jsem podběl léčivý,
to už přece každý ví.

POMNĚNKA
Já to nevím, pane draku,
já jsem ještě maličká.
Jen běž dál a znovu ptej se,
snad to ví má sestřička.

Práce s pohádkou:

Básničky o květinách lze využít při poznávání květin, při rýmování slov a tvoření podobných veršů na jiné květiny. Květiny je možné dávat do skupin podle barvy květu, podle místa růstu (u vody, na louce, v zahrádce, v lese), vybrat skupinu léčivých rostlin a skupinu plevelů… Je možné využít pexeso, razítka květin, kvarteta o květinách a jiné stolní hry na další procvičení znalostí o květinách.


Materiál byl poskytnut zdarma nakladatelstvím Portál z publikace Pohádky a hry z kouzelné skříně.

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 13. 03. 2013
Zobrazeno: 16866krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

1 uživatel Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
ŠTANCLOVÁ, Eva. Pohádky a hry z kouzelné skříně - O hloupém drakovi. Metodický portál: Články [online]. 13. 03. 2013, [cit. 2019-11-20]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/P/17241/POHADKY-A-HRY-Z-KOUZELNE-SKRINE---O-HLOUPEM-DRAKOVI.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.
Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.