Domů > Odborné články > Předškolní vzdělávání > Písnička - Zvířátka na statku
Odborný článek

Písnička - Zvířátka na statku

13. 11. 2007 Předškolní vzdělávání
Autor
Mgr. Martina Kupcová

Anotace

Cílem tématu je především naučit se novou písničku. Tato aktivita je doplněna o mnoho dalších zajímavých činností (např. výtvarné čarování, vyprávění příběhů). Děti získávají nové poznatky ze života zvířat.

Téma "Zvířata a jejich mláďata" je v mateřské škole neustále aktuální, zvláště v jarním období. Začíná se s ním již v nejmladším věku, kdy se děti různou formou seznamují nejprve s názvem (jménem) zvířete a jeho mládětem. S přibývajícím věkem a zvýšenými nároky na děti a jejich vědomosti se aktivity rozšiřují o znalosti užitečnosti zvířat, o informace o tom, kde žijí, čím se živí, jak vypadají atd.

Vzdělávací nabídka

Výlet na statek

Téma "Zvířata na statku" nám nabízí mnoho možností, jaké činnosti a aktivity zařadit. Především bychom měli vycházet z reality, a pokud máme tu možnost, tak s dětmi navštívit nějaký statek v blízkosti MŠ. Pro pražské děti je ideální návštěva Toulcova dvora.

Poznávání zvířat a jejich mláďat

Použijeme obrázky z knih a encyklopedií a naučíme se správně pojmenovat zvířata. Popisujeme, určujeme barvy, velikosti, tvary. Povíme si s dětmi, k čemu jsou nám zvířata užitečná, jaký vydávají zvuk, kde žijí, čím se živí atd. Pomůcky - encyklopedie, knížky, fotografie, obrázky zvířat.

Výtvarné čarování:

  • malujeme společně pozadí statku - terén (na balicí papír);
  • vyrábíme hospodářské budovy (prostorově):
    • uděláme domečky (stáje, kurník...);
    • postupujeme podle plánku (stříháme, vybarvujeme) a nebo využíváme různých krabiček, které oblepujeme či vybarvujeme;
  • vyrábíme prostorová zvířátka:
    • předkreslená zvířátka vystříhují starší děti samy, potom je vybarvují;
    • nejmladším dětem zvířátka vystřihne paní učitelka a ony si je samy vybarví;
    • zvířátka vyrobíme tak, aby se dala postavit a mohlo se s nimi pohybovat po podložce;
  • pomůcky - balicí papír, čtvrtky, tempery, štětce, nůžky, špejle.
Nácvik nové písně

Zvířátka na statku (písnička)

Písnička je příběhem o zvířátkách na statku, o zvířecích maminkách a jejich mláďatech. Každé zvířátko o sobě zazpívá písničku, ve které je jeho jméno a krátká charakteristika.

Metodický postup:

  • pomocí prstových maňásků zahrajeme a zazpíváme dětem písničku (děti se s písničkou lépe sblíží, hraná scénka jim lépe utkví v paměti), celou píseň zpíváme za doprovodu klavíru;
  • naučíme děti slova a podle jejich individuálních možností pak celou sloku;
  • nakonec opakujeme s melodií;
  • písničku si opakujeme pomocí rytmizace (vytleskávání, Orffovy nástroje);
  • pozn. - ve třetí až sedmé sloce je slovo "já" v předtaktí, písničku můžeme hrát s doprovodem C dur (tónika a dominanta).

Závěr

Když děti umí celou písničku, rozložíme si balicí papír, postavíme papírové figurky a společně si zazpíváme písničku. Děti si mohou zároveň hrát se zvířátkem, o kterém právě zpívají. Dětem tuto hru necháme k dispozici i při volných hrách, protože i ony samy si rády vymyslí nějaký příběh a snadno a lépe, než my dospělí, se ztotožní se zvířátkem.

Na tuto písničku a vyrobenou pomůcku mohou navazovat různé příběhy o zvířátkách, které jsou klasické a nebo vymyšlené paní učitelkou. Celý příběh můžeme samozřejmě rozšířit i o další jména zvířátek.

Zvířátka na statku

Jsme veselá zvířátka, máme malá mláďátka.
Pojďte hrát a zpívat, děti, pohádka k nám hned přiletí.

Já jsem máma kravička, pro všechny mám dost mlíčka.
Moje malé telátko doroste mě zakrátko.

Já ovečka máma jsem, s jehňátky se napasem.
Z naší ostříhané vlny pletou dětem svetry mámy.

Já jsem bílá kachnička, čeřím vlny rybníčka.
Se žlutými kachňátky plujem tam a nazpátky.

Já, kropenatá slepička, snesu bílá vajíčka.
Má vylíhlá mláďátka jsou roztomilá kuřátka.

Já jsem kobylka hnědá, můj pán mě osedlá.
Povozím ho po lese, hříbě hlavou zatřese.

Já jsem velký pejsek Rek, na zlé lidi mívám vztek.
Hlídám statek velmi rád, jsem zvířátek kamarád.

Příloha:
Notový záznam

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
414.06 kB
PDF
Notový záznam

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Martina Kupcová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Komunikativní kompetence
  • dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky (řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými apod.)
  • Předškolní vzdělávání
  • Činnostní a občanské kompetence
  • spoluvytváří pravidla společného soužití mezi vrstevníky, rozumí jejich smyslu a chápe potřebu je zachovávat
  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída, Exkurze