Kdo si hraje, nezlobí
1. UKÁZKA ZPRACOVÁNÍ ROČNÍHO PLÁNU
Téma: Kdo si hraje, nezlobí
Motto:
„Všechno, co opravdu potřebuji znát, jsem se naučil v mateřské škole.“ (Robert Fulghum)
Pedagogický záměr:
Vzbuzovat zájem o hru, rozvíjet tvořivost, fantazii, zdokonalovat různorodé schopnosti a dovednosti formou hry.
Měsíc | Téma a podtémata | Hlavní cíle |
prosinec | Vánoční hraní |
Učení se odvaze Rozvoj smyslů a jejich koordinace Poznávání české národní tradice Rozvíjení fantazie, tvořivosti |
leden | Na mrazíky |
Poznávání historie Hledání rozdílů historie a současnosti Poznávání proměny přírody Procvičování obratnosti a vytrvalosti |
únor | Klauniáda |
Procvičování početních pojmů, tvarů a barev Rozvoj fantazie, upevňování dovedností jemné motoriky (stříhání, lepení) Prohloubení spolupráce s rodinou Poznávání různých možností uměleckého projevu |
2. UKÁZKA MĚSÍČNÍHO PLÁNU
Téma: Klauniáda

1. Obrázek

3. UKÁZKA TÝDENNÍHO PLÁNU
Téma: Klaunův divadelní svět

2. Obrázek

4. UKÁZKA DVOU DENNÍCH PLÁNŮ KONKRÉTNÍCH ČINNOSTÍ
Téma: Svět opery
Společné činnosti:
1. Ranní kruh
- Děti sedí na koberci v kruhu, drží se za ruce a říkají říkanku:
Kdo si hraje, nezlobí,
čaroděj mu napoví,
nuda smutek z kola ven,
užívej si každý den. - Potom postupně jeden druhého pohladí, osloví ho jménem a popřeje mu hezký den. Toto je každodenní rituál. V den opery se děti vítaly tak, že vymyslely na jméno kamaráda nějaký popěvek.
2. Další společné činnosti
- Aktivita – poslech kazety Klasika před školou – úryvky z Rusalky A. Dvořáka.
- Konkrétní cíl – rozvoj poslechových, pohybových a tanečních dovedností, koordinace pohybu s hudbou podle pokynů vypravěče.
- Pomůcky – velká modrá látka znázorňující Rusalčino jezírko, velký hrnec, stuhy, šátky k tanci na plese, kazeta Klasika před školou.
- Organizace – děti sedí v kruhu na koberci, naslouchají hudbě a komentáři z kazety.
- Postup:
Podle pokynů se ocitají na břehu jezírka (modrá látka), na břehu tančí víly (děti tančí v rytmu hudby a vnímají árii Rusalky). Při árii čarodějnice míchají v hrnci kouzelný nápoj pro Rusalku, který ji učiní člověkem. Na plese děti tančí ve dvojicích nebo individuálně se stuhami a šátky. Árie vodníka je opět u jezírka. Závěrem děti vyjadřují své pocity, identifikují dobro a zlo, radost a smutek, opakují některé úryvky z árií, které si zapamatovaly.
3. Plánované činnosti v centrech aktivit
Dramatické hry
- Aktivita – vymýšlíme a hrajeme scénku ve zpěvu jako operu.
- Konkrétní cíl – rozvoj hudební fantazie.
- Pomůcky: divadelní kostýmy, látky, šátky, stuhy, velké kostky, paraván, zvonek, barevné papíry, nůžky.
- Postup:
Děti si určí role, promyslí jednoduchý děj tak, aby místo mluvení zpívaly. Z barevných papírů nastříhají pruhy = lístky do divadla, určí místo, kde bude pokladna, a pozvou ostatní děti na představení. Děti si „zakoupí“ lístky, posadí se do hlediště. Po zazvonění opera začíná. - Závěr:
Operní zpěváci zhodnotí svůj výkon, vyjádří své dojmy a prožitky.
Kostky
- Aktivita – při hře s kostkami vymýšlíme „árii“.
- Konkrétní cíl – rozvíjení hudební fantazie, rytmizace.
- Pomůcky – kostky, auta, papír, fixy.
- Postup:
Děti si staví z kostek, hrají si s auty. Vyberou si tu hračku, která se jim nejvíce líbí, složí na ni rým, zrytmizují ho a přidají popěvek. - Závěr:
Učitelka tento rým zaznamená na papír a dítě si ho podepíše. Děti ostatním představí hračku a zazpívají na ni svoji „árii". Seznámí je se svými pocity.
Manipulační hry
- Aktivita – skládáme půlené obrázky a vymýšlýme k některému z nich „árie“.
- Konkrétní cíl – rozvíjení jemné motoriky, koordinace zraku, hmatu a hudební fantazie.
- Pomůcky – půlené obrázky věcí zvířat, hraček z umělé hmoty, papíry, fixy.
- Postup:
Děti nejprve obrázky roztřídí, najdou obě poloviny a spojí je. Potom si vyberou jeden z nich, složí na něj rým a melodii. - Závěr:
Učitelka rým zaznamená na papír, který si dítě podepíše. Děti seznámí s obrázky ostatní a řeknou, který byl nejobtížnější složit nebo naopak a každý zazpívá ke svému obrázku „árii“.
Knihy a písmena 1
- Aktivita – opisujeme slovo „ opera“, malujeme obrázek.
- Konkrétní cíl – rozvoj vnímání tvarů, procvičování správného držení tužky a přiměřeného tlaku na podložku, koordinace ruky a oka.
- Pomůcky – kancelářský papír, měkké trojhranné tužky.
- Postup:
Děti vybírají z množství písmen ta správná, která jsou napsána na tabuli a postupně je opisují na papír tužkou. Mohou si je různým způsobem vybarvit nebo vyzdobit pastelkami. Pod nápis nakreslí pastelkami něco, co je zaujalo při poslechu Rusalky. - Závěr:
Děti hovoří o tom, co se jim na této práci líbilo, co se jim povedlo, i o tom, co bylo pro ně těžké.
Ateliér
- Aktivita – kreslíme do mokrého podkladu „jak Rusalka tančí“.
- Konkrétní cíl – seznamování se s novou technikou, zachycení lidské postavy v pohybu.
- Pomůcky – čtvrtky, tácky s vodou, houbičky, inkoust, špejle.
- Postup:
Děti si navlhčí čtvrtku mokrou houbičkou. Postavu tančící Rusalky kreslí špejlí namočenou do inkoustu. - Závěr:
Děti pozorují, jak inkoust pomalu usychá a celá kresba je jakoby zahalena do tajemné mlhy Rusalčina jezírka. Uspořádáme výstavku Rusalek, děti své obrázky popisují.
Téma: Svět baletu
1. Společné činnosti (Ranní kruh a další aktivity)
- Organizace – děti z počátku sedí v kruhu na koberci, buď v sedu zkřižmo s rovnými zády, nebo v sedu na patách, postupně se uvolňují v rytmu hudby a tančí.
- Konkrétní cíl – rozvoj hudebního vnímání a vyjadřování hudby pohybem.
- Pomůcky – šátky, stuhy, velký kus modré látky, magnetofon, kazeta Klasika před školou, úryvek z Čajkovského Labutího jezera.
- Postup:
Děti si řeknou svoji každodenní říkanku a při přání hezkého dne vstanou a představí se uprostřed kruhu nějakým pantomimickým pohybem. Učitelka dětem sdělí, že pohybem se dá vyprávět i celá pohádka. Třeba pohádka O labuti. Do středu kruhu položí modrou látku, děti ji uchopí oběma rukama a v souladu s hudbou s ní houpají. Naslouchají hudbě a komentářům na kazetě. Ten je přímo strhává do děje pohádky. Tu tančí s labutěmi, hned zase s princem. - Závěr:
Děti si sdělují své zážitky, srovnávají filmovou pohádku O labuti s baletem Labutí jezero. Upozorňují na rozdíly mezi nimi.
2. Plánované činnosti v centrech
Dramatické hry
- Aktivita – zkoušíme spojit pantomimu s baletem.
- Konkrétní cíl – rozvoj pohybových dovedností, rytmizace a vyjadřování se pohybem.
- Pomůcky – nejsou zapotřebí.
- Postup:
Činnost probíhá na velkém koberci. Každé z dětí si připraví několik činností a zkouší je vyjádřit pohybem. Mohou si vzájemně poradit nebo zkoušet pohyb ve dvojicích. Posléze děti předvádí pantomimu ostatním dětem – divákům. Ti pak hádají činnost, kterou jejich kamarádi pohybem vyjadřují. - Závěr:
Hru si vyzkoušejí všechny děti. Postupně hodnotí, jak jsou samy schopné předvést určitou činnost, nebo ji rozpoznat u kamaráda.
Kostky, pohyb
- Aktivita – „Baletíme“ na lavičce.
- Konkrétní cíl – cvičení rovnováhy, rozvoj orientace v prostoru.
- Pomůcky – švédská lavička, žíněnka, stuhy, šátky.
- Postup:
Děti si samy zvolí organizaci. Buď každý „baletí“ na lavičce podle svého, nebo vždy jeden předcvičuje a ostatní napodobují jeho pohyby. Aby děti snáze udržely rovnováhu, mají v ruce stuhu nebo šátek. Pokud už jim to jde dobře, otočí učitelka lavičku užší stranou nahoru. Zpočátku si mohou děti pomáhat udržovat rovnováhu ve dvojicích. - Závěr:
Děti vysvětlují ostatním, jak se správně na lavičce „baletí“, na co si mají dát pozor apod. Potom si vyzkoušejí lavičku všechny děti. Je třeba dbát na bezpečnost.
Manipulační hry
- Aktivita – modelujeme labutě.
- Konkrétní cíl – práce s modelovací hmotou, rozvoj dovednosti vystihnout správný tvar těla labutě a ztvárnit jej.
- Pomůcky – slaná modelovací hmota (předpis na slanou modelovací hmotu viz M. Kohlová: 200 výtvarných činností), podložky, modrá látka, nůžky.
- Postup:
Z jednoho kusu modelovací hmoty děti vytvarují tělo, krk i hlavu labutě. Na zobák použijí hmotu obarvenou potravinářskou barvou. Potom malými nůžkami boky labutě nastříhají, a znázorní tak peří. - Závěr:
Labutě děti přenesou do haly a posadí je na modrou látku, která imituje Labutí jezero. Přitom hodnotí svoji práci a přemýšlí, co by se dalo pro příště ještě zlepšit.
Knihy a písmena
- Aktivita – opisujeme slovo „balet“, doplňujeme obrázkem.
- Konkrétní cíl – rozvoj vnímání tvarů, procvičování správného držení tužky a přiměřeného tlaku na podložku, koordinace ruky a oka.
- Pomůcky – kancelářský papír, měkké trojhranné tužky.
- Postup:
Děti vybírají z množství písmen ta správná, která jsou napsaná na tabuli a postupně je opisují na papír tužkou. Mohou si je různým způsobem vybarvit nebo vyzdobit pastelkami. Pod nápis nakreslí pastelkami něco, co je zaujalo při poslechu Labutího jezera. - Závěr:
Děti hovoří o tom, co se jim na této práci líbilo, co se jim povedlo, i o tom, co bylo pro ně těžké.
Ateliér
- Aktivita – kolektivní malba zážitků z Labutího jezera.
- Konkrétní cíl – zaplnit celou plochu papíru, používat syté barvy, učit se pracovat v kolektivu.
- Pomůcky – velké balicí papíry, barvy temperové, štětce různých velikostí, zástěry, hadříky.
- Postup:
Děti se rozhodnou, s kým chtějí malovat, vyberou si místo a domluví se, co každý namaluje. Při práci se mohou volně pohybovat po ateliéru, vybírat si barvu, štětce, sdělovat si své zážitky, radit se 2. - Závěr:
Malíři svá díla vystaví v hale mateřské školy, vysvětlí ostatním, co vše je na jejich obrázku, proč to tak namalovaly, jak namíchaly tu a tu barvu apod.
Písek a voda
- Aktivita – tvoříme v písku, vyjadřujeme zážitky z baletu.
- Konkrétní cíl – procvičování motorických dovedností.
- Pomůcky – pískový stůl s pískem, lopatky, kbelíčky, voda, přírodniny, zbytky látek, miska z umělé hmoty, kameny, dřevěná zvířátka, karton, nůžky.
- Postup:
Děti nejprve prohnětou a promísí písek s malým množstvím vody. Domluví se na konceptu stavby, při které použijí všechen dostupný materiál. Misku z umělé hmoty „zakopou“ do písku, nalijí do ní vodu, a vznikne tak Labutí jezero. Postaví královský hrad se zahradou a koňmi. Z kartonu vystřihují labuť a prince. - Závěr:
Děti jsou na své dílo patřičně hrdé. Proto je dobře, pokud jej mohou obdivovat i jejich rodiče.3. Obrázek 4. Obrázek
1 Je třeba, aby se v tomto centru během týdne vystřídaly všechny děti a mohly si vyzkoušet tento způsob práce. Pro přehled má každé dítě své eurodesky, kde má uložené všechny pracovní listy zařazené podle měsíců.
2 Děti by neměly pracovat se štětci, které mají dlouhou násadu, a to kvůli bezpečnosti, ale i špatné manipulaci s nimi. Při malování by měly stát, aby mohly pracovat celou paží, a procvičovat tak nejen zápěstí, ale i ramenní kloub. Mají také lepší přehled o tom, co už namalovaly, a lépe a bezpečně manipulují s barvami.