Domů > Odborné články > Předškolní vzdělávání > Výtvarné hrátky napříč kontinenty: Rusko
Odborný článek

Výtvarné hrátky napříč kontinenty: Rusko

26. 6. 2012 Předškolní vzdělávání
Autor
Mgr. Petra Vondrová Ph.D.

Anotace

Hlavním motivem knihy je cestování. Kniha je rozčleněna na kontinenty a státy, které se v nich nachází. Při jednotlivých lekcích děti získávají informace o různých zemích, které poté výtvarně zpracovávají. Součástí každé lekce je černobílý náčrt výrobku, v příloze knihy jsou křížovky a originální kreslené mapy. Své místo najde tato kniha v knihovničce učitelů MŠ, ZŠ, ZUŠ i u rodičů.

Pomůcky k motivaci: Mapa Asie, obrázky související s Ruskem (pohlednice, obrázky z katalogu libovolné cestovní kanceláře apod.), CD přehrávač, CD Music from Russia (z kolekce World Music).

Motivace:

Patrik s Darinkou si prohlížejí knížku se slavnými stavbami světa. Nejvíce se jim líbí stavba chrámu Vasila Blaženého s pestrobarevnou kupolí cibulovitého tvaru. Děti šly obrázek ukázat mamince a prosily ji, aby jim o chrámu i o zemi, kde stojí, vyprávěla.

„Chrám Vasila Blaženého stojí v Moskvě, která je hlavním městem Ruska. Rusko je největší zemí na světě. Velká část roku patří zimě. Sever země pokrývají tundry – ledové pustiny, kde žijí jen ta nejodolnější zvířata – polární lišky nebo sobi. Této části Ruska se říká Sibiř. Směrem na jih se krajina mění v tajgu, v níž najdeme husté jehličnaté lesy. Tajga je domovem medvědů, losů i vlků. Dále směrem na jih se lesy mění. Rostou v nich jehličnaté i listnaté stromy. Později krajina přechází v stepi, kde je i orná půda a louky. Na jižních hranicích Ruska objevíme pohoří Kavkaz i Kaspické moře. Na území Ruska se nachází i nejhlubší jezero na světě – Bajkal nebo mohutné řeky, jakými jsou Volha nebo Don.“ Maminka rozloží na zemi mapu Asie i Evropy. Ukáže dětem na mapě rozlohu Ruska, pohoří Kavkaz, Sibiř, jezero Bajkal, ruské řeky i hlavní město Moskvu. Pak pokračuje ve vyprávění.

„Zajímavé je, že jedna část země – ta větší – je součástí asijského kontinentu, menší část Ruska patří k Evropě. Většina Rusů žije v evropské části Ruska na západě země. Na dálném severu žijí Eskymáci. Na území Ruska žijí i další etnické skupiny – Ukrajinci, Bělorusové a další. Mnoho Rusů žije ve městech. Hlavní město Moskva patří k nejlidnatějším městům na světě. Dalším významným městem je Petrohrad. Rusko se může pyšnit bohatou kulturou. Má své slavné spisovatele, skladatele, malíře, sportovce i tanečníky.“ Během vyprávění poslouchají děti ruské melodie z CD Music from Russia.

1. ÚKOL

Děti s maminčinou pomocí zkoušejí vyhledávat základní informace o Rusku (použijeme dostupné publikace nebo internet).

Příklad řešení:

Rozloha: 17 075000 km2

Počet obyvatel: okolo 150 milionů

Hlavní město: Moskva (přes 8 milionů obyvatel)

Další velká města: Petrohrad, Novosibirsk

Nejvyšší bod: Elbrus (5 642 m)

Úřední jazyk: ruština

Měna: rubl

Hlavní vývozní položky: ropa, dříví, uhlí, chemikálie

2. ÚKOL

Děti zjišťují, co je to boršč.

Příklad řešení:

Boršč je nejznámější ruská polévka, která se vaří z červené řepy. V některých oblastech Ruska se přidává do polévky maso nebo houby.

Poznámka: Maminka si s dětmi zkusí polévku doma uvařit.

3. ÚKOL

Děti zkoušejí vysvětlit pojem azbuka.

Příklad řešení:

Ruské písmo, které se od českého výrazně liší.

Poznámka: Maminka ukáže dětem některá ruská písmena. Děti je zkouší napsat dle předepsaného vzoru.

Darinka i Patrik se naučí říkat rusky některá slova:

Ahoj: /zdravstvujtě/

Prosím: /pa-žál-sta/

Děkuji: /spa-sí-ba/

4. ÚKOL

Děti zjišťují, kdo to byl Petr Iljič Čajkovskij.

Příklad řešení:

Petr Iljič Čajkovskij (1840–1893). Ruský hudební skladatel, který se proslavil tvorbou oper i baletů. K jeho nejznámějším operám patří Piková dáma nebo Evžen Oněgin, k jeho nejznámějším baletům patří Louskáček, Labutí jezero nebo Šípková Růženka.

SEZNÁMENÍ S VYBRANÝM RUSKÝM UMĚLCEM – VASILIJEM KANDINSKÝM

Maminka ukáže dětem na obrázcích ukázky z díla V. Kandinského. Použije publikaci Umění dvacátého století (str. 102–104): Improvizace „Klamm“ (1914), V modré (1925), Nebeská modř (1940).

Pak dětem o umělci vypravuje.

Kdo je Vasilij Kandinský?

Ruský malíř a teoretik umění (1866–1944). Přední představitel umělecké skupiny Der Blaue Reiter, která se věnovala abstraktnímu umění. Mezi lety 1903–1908 cestuje a sbírá inspiraci pro své malby. Poznává Itálii, Tunisko, Nizozemí, Francii, Švýcarsko, cestuje i po Rusku. Věnoval se i pedagogické činnosti a působil na Bauhausu ve Výmaru, později učí v Moskvě.

Realizace: Moje panenky nebo moji panáčci

Cíl výtvarné činnosti : Kultivovat dovednost práce s barvami na papírovou krabičku i karton. Rozvíjet fantazii a kreativitu při tvorbě s rozmanitým výtvarným materiálem – látkami, vlnou, barevnými papíry.

Pomůcky k motivaci: Obrázky různých matrjošek (tradičních ruských panenek), jedna opravdová matrjoška.

Motivace: Patrik s Darinkou zkoumají matrjošku – tradiční ruskou panenku, která ukrývá mnoho dalších panenek. Hrají si s ní, postaví všechny schované panenky vedle sebe. Maminka dětem ukáže ještě další druhy panenek – matrjošek na obrázcích. Pomůcky a materiál k výtvarné činnosti : Tři druhy krabiček různých velikostí – od sušenek, od čaje, od léků (krabičky musí být takové, aby šly z vrchní části otevírat), tvrdý karton (například z víka krabice), zbytky látek, stužek, barevné papíry, houbička na nádobí, temperové barvy, hnědá, černá nebo žlutá vlna nebo chemlon, nůžky, lepidlo Herkules, černá tuš, špejle, štětec, lesklý lak ve spreji.

Příprava: Maminka nastříhá z kartonu tři velikosti hlav dle velikostí krabiček. Hlavy připraví pro obě děti . Z houbičky na nádobí nastříhá malé kousky.

Postup: Na krabičky malujeme barevné skvrny barvami a kousky houbiček. I na všechny hlavy malujeme oranžovou, růžovou nebo žlutou barvou pleť panenek. Necháme barvy zaschnout. Kreslíme tuší a špejlí nebo štětcem na připravené hlavy obličeje i vlasy všech tří panenek. I na připravená těla panenek kreslíme tuší, špejlí nebo štětcem šaty panenek. Volíme vzory dle fantazie. Po zaschnutí dolepíme vlasy z vlny a připravené hlavy přilepíme ke krabičkám, přibližně do jejich první třetiny. Všechny vytvořené panenky přestříkáme lakem.

Obměna: Tvoříme panáčky.

Zakončení: Patrik s Darinkou si s vytvořenými matrojškami hrají. Zkoušejí dát všechny panenky dovnitř a opět je vyndat ven. Vytvořené hračky si vystaví u sebe v pokojíčku a kdykoliv se mohou ke hře vrátit.


Materiál byl poskytnut zdarma nakladatelstvím Grada z publikace Výtvarné hrátky napříč kontinenty.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Petra Vondrová Ph.D.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • má elementární poznatky o světě lidí, kultury, přírody i techniky, který dítě obklopuje, o jeho rozmanitostech a proměnách; orientuje se v řádu a dění v prostředí, ve kterém žije