V měsíci březnu prováděly Technické služby ořez stromů. Děti se zajímaly o povolání těchto pracovníků a zjišťovaly, proč musí být ořez stromů prováděn. Společně s dětmi jsme pokácené kmeny blíže pozorovali. Zaměřili jsme se na letokruhy stromu, na tvar koruny, větve, povrch kmene, který pokrývá kůra, barvu dřeva, plody a vůni stromu. Děti se dozvěděly nové informace, například, že z odstraněných větví jsou nařezány drobné kousky, tzv. štěpky, kterými jsou zasypány kořeny stromu, které tak slouží jako přírodní hnojivo a mnohé další.
Umíte vyjmenovat stromy na naší zahradě? Kde si rádi hrajete a proč?
Děti bezchybně pojmenují modřín, borovici, smrk, břízu, jeřáb ptačí, jírovec maďal, dub. Nejraději si hrají v koutku zahrady pod široce rozvětveným dubem, který jim dává zejména v letních měsících stín i pocit intimity, podněcuje ke vzniku dobrodružných zážitků. Další oblíbené místo her je u břízek, které tvoří dráhu pro slalom.
Víte, z čeho vyroste strom?
Nejčastější odpověď - ze semínka. A kde vezmeme to semínko? Děti mlčí.
Jak se nazývají jednotlivé části stromu?
Většina umí pojmenovat části stromu - kmen, větve, kořeny, kůra, listy, pupeny.
Víte, proč nemají stromy v zimě listy?
Nejčastější odpověď - v zimě stromy odpočívají, aby do jara nabraly sílu a mohly jim narůst nové listy, květy, jablíčka, kaštany, jeřabiny, šišky.
Dokážete popsat rozdíl mezi jehličnatým a listnatým stromem?
Děti jmenují rozdíly - jiné větve, jehličnaté stromy mají šišky, jehličí, na podzim neopadávají. Listnaté stromy v zimě opadávají, ovocné mají plody. Málo dětí řeklo, že modřín je strom jehličnatý a přesto na podzim opadává.
Co nám dávají stromy kromě svých plodů?
Děti odpovídají, že se pod strom schovávají, když prší - je jako deštník. A v létě pod ním nesvítí sluníčko - je jako slunečník. A také dávají lidem kyslík na dýchání.
Co se vyrábí ze dřeva?
Velmi častá odpověď - ze dřeva se vyrábí židle, stoly, hračky, papír, krabice, kostky, prolézačky, vařečky, se dřevem se topí v kamnech na chatě i v krbu, ze dřeva se staví chaty, krmelce a je ho třeba při stavbě domu.
Jak se vyrábí papír?
Papír se vyrábí ze starého papíru nebo ze dřeva, ale proces děti neznají.
Děti mne svými znalostmi příjemně překvapily. Společně jsme se dohodli, že se pokusíme dozvědět o stromech nové informace - například, jak se vyrábí ze starého papíru nebo ze dřeva papír nový, ukážeme si, kde můžeme vyhledat to, co neznáme, a mnoho dalšího.
Týdenní činnosti:
Dílčí cíle:
Vedený rozhovor s dětmi - jak roste strom.
Vyhledávání a práce s informací - z vlastní zkušenosti doporučujeme:
Zaměříme se na vyhledávání informací - tvar jednotlivých stromů, pupenů, listů, plody stromů apod.
Hmatové hry - v neprůhledné hmatové skříňce jsou umístěny přírodniny, které děti poznávají po hmatu: různé druhy šišek, borovice, smrk, kaštan, žalud, vlašský ořech, burský oříšek, bukvice apod.
Pohybová chvilka - motivace - nejprve semeno zapustí do země kořen, aby načerpalo vodu a živiny. Ze semene vyraší výhonek, který si prorazí půdou cestu vzhůru za světlem. Při tělovýchovné chvilce si zahrajeme na semínko, které v zemi přes zimu odpočívalo a na jaře začne růst - zahřátí, protažení a následné uvolnění svalů.
Procházka po školní zahradě - upevňování znalostí názvů stromů. Pozorování srdce stromu, nejstaršímu dřevu ve středu kmene se říká "srdce" - díky jemu je strom pevný a silný. Pozorování letokruhů na špalcích břízy, stáří stromu můžeme určit podle jeho letokruhů. Děti zaujala také krásná barva dřeva i jeho vůně. Hmatové vnímání rozdílu různých druhů kůry stromů, přídavná jména, přirovnání (drsná, hrubá, jako struhadlo, lepivá, hladká, loupací, popraskaná, vrásčitá atd.). Pozorování pupenů na větvích. Zahradními nůžkami jsme ustřihli větvičku břízy a v teple třídy se pokusíme probudit k životu její pupeny. Na řezu větvičky je patrný také jeden letokruh.
Výtvarná chvilka - frotáž přírodnin (kůra stromů, listí apod.), ze získaných materiálů vytvořena koláž na téma Matka příroda.
Dílčí díle - osvojení si poznatků a dovedností potřebných k vykonání jednoduchých činností při seznamování s různými materiály ve svém okolí. Doporučujeme využit obrazový materiál "Co z čeho vzniká - DŘEVO".
Vedený rozhovor - jak se vyrábí papír, využití literatury, videonahrávky, výlet do sběrny papíru, tiskárny, Vesnice řemesel a umění. Sledování okolí - kontejnery na tříděný odpad. Co nám všechno stromy dávají a jak je zpracováváme (kyslík, dřevo, lýko, cukr (javorový cukr)?
Výroba ručního papíru ze starých novin
Pomůcky:
Pracovní postup:
Společně s dětmi natrháme staré noviny na drobné kousky a vložíme do mísy, zalijeme je horkou vodou a necháme asi dvacet minut máčet. Namočené noviny mixujeme tak dlouho, až vznikne papírová kaše. Kaši rozdělíme na tři díly. Jeden díl necháme přírodní, druhý obarvíme odvarem z cibulových slupek a třetí obarvíme nálevem z červené řepy. Z každé hmoty vyválíme na sítech co nejtenčí papírovou placku - bude podobná vzorku buničiny. Síta umístíme nejprve na přeložená vyřazená prostěradla a potom na ústřední topení, kde budou postupně vysychat.
Dílčí cíle:
Výtvarná chvilka - vytváření mozaiky nalepováním na podložku, malé špalíčky z větví stromů, které jsou nastříhané zahradními nůžkami, štěpky ze dřeva, další přírodniny - semena dýně, skořápky ořechů, sušená jablka apod.
Poslech - pohádka Františka Nepila "O kaštanu, který se trápil".
Pohybová chvilka - cvičení s dřevěnými tyčemi, pohybová hra Škatulata, hejbejte se.
Pobyt venku - děti vymýšlely nové hry na téma dřevo:
Experiment - pozorování větvičky břízy, která je ve váze v teple třídy.
Dílčí cíle - rozvoj schopnosti spolupracovat s ostatními.
Strom třídy - spolupráce dětí a učitelky.
Pracovní postup:
Břízu krásnou vyrobíme, společně se potěšíme,
pak si spolu kolem stromu zatancujeme.
Tlesk, tlesk, dupy, dupy, dup.
Všichni spolu pracujeme, kamarádům pomáháme,
pak si spolu kolem stromu zatancujeme.
Tlesk, tlesk, dupy, dupy, dup.
Stromeček si ozdobíme, papír na něj zavěsíme,
pak si spolu kolem stromu zatancujeme.
Tlesk, tlesk, dupy, dupy, dup.
Dílčí cíle:
Výtvarná chvilka:
Experiment - pozorování větvičky břízy, která je ve váze v teple třídy.
Upevňování písně - Strom třídy
1. Strom ozdobený závěsy |
Prezentace Stromu třídy před dětmi z dalších tříd naší mateřské školy. Zpěv nové písně, prezentace každého dítěte, s čím při výrobě stromu pomáhalo, která činnost ho z celého týdne nejvíce zaujala, které nové informace se dozvědělo, proč musíme přírodu chránit, proč jsou stromy pro život člověka důležité.
2. Strom třídy |
Domnívám se, že projekt Strom třídy měl u dětí velký úspěch. Děti se seznámily nejen s názvy stromů, ale i s procesem růstu stromu a různými způsoby, jak stromy využíváme. Také si uvědomily důležitost ochrany přírody a nutnost třídit odpadní materiál. Učily se citlivému vnímání okolního světa, péči o životní prostředí, soustředění se při činnostech, tvořivému využití vlastní fantazie, samostatnosti, spolupráci, rozvíjely své komunikativní dovednosti a těšily se z příjemně prožitých zážitků. Děti se také setkaly s lidskou hodnotou, jako je ochota, ohleduplnost, důležitost vzájemné komunikace, spolupráce a úctě k přírodě.
3. Mozaika z přírodnin |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.