Domů > Odborné články > Předškolní vzdělávání > Krok za krokem gymnastikou (cvičení s tyčí)
Odborný článek

Krok za krokem gymnastikou (cvičení s tyčí)

29. 6. 2007 Předškolní vzdělávání
Autor
Marcela Bížová

Anotace

Program metodických řad s názvem "Cvičíme aneb Krok za krokem gymnastikou" je zaměřen na rozvoj pohybových dovedností dítěte předškolního věku. Obsah této i následných metodických řad pomáhá pedagogům při tvorbě vzdělávací nabídky, resp. při správném zařazení základů gymnastických aktivit do tématu z hlediska metodiky a didaktiky tělesné výchovy. Ve třetí části se zaměříme na cvičení s tyčí.
Úvod

Metodická řada podporuje především přirozené zařazení základů gymnastických aktivit do vzdělávací nabídky MŠ. Obecným cílem pedagogů je rozvíjení fyzické a psychické zdatnosti dětí, podporování rozvoje jejich pohybových a manipulačních dovedností.

Očekávané kompetence
  • zdokonalování pohybových dovedností a rozvoj pohybových schopností
  • rozvoj samostatnosti a sebedůvěry dítěte v sebe sama a kolektiv, začlenění se do kolektivu
  • vytrvalost v činnosti
  • vytvoření pravidelné potřeby pohybu a sportovních aktivit
  • osvojení si správného životního stylu a základních bezpečnostních, organizačních a hygienických zásad
Hesla k zapamatování
  • nácvik - opakování - upevňování
    • každý pohyb nejdříve nacvičujeme, pak opakujeme a dále upevňujeme např. v jiných podmínkách
  • protahovat - zpevňovat - uvolňovat
    • každé cvičení by mělo začínat protahováním, zpevňováním a následně uvolňováním
Příprava podmínek

Zajistit dostatečný cvičební prostor, a tak předcházet možným zraněním.

Pravidla
  • pokud jde o první seznámení, měl by pedagog slovní výklad doplnit i názorným předvedením nebo požádat o pomoc některé z dětí, které bude instruovat
  • děti se učí osvojit si pravidla chování v tělocvičně, kdy smí či naopak nesmí cvičit na nářadí nebo s náčiním
  • pedagog by si měl uvědomit, že dlouhé prostoje, tzn. zástup dětí, zvyšují riziko, že děti budou znuděné, nepozorné a budou vyrušovat
  • pedagog by měl vést organizaci tak, aby jednotlivé činnosti probíhaly proudovou metodou
3. část

Metodický postup cvičení

Evaluace a závěr

Zvolený průřez cvičením s tyčí je pro děti předškolního věku přiměřená činnost, pojatá zajímavou a zábavnou formou. Takto pojatá metodika gymnastiky je pro děti přirozenější a vede je ke správné koordinaci pohybů, orientaci v prostoru, správnému držení těla, samostatnosti, sebeovládání, prohlubuje důvěru v kolektiv a upevňuje organizační, bezpečnostní a hygienické zásady.

Literatura:
Hájková, J.: Kapitoly s gymnastiky na 1. stupni základní školy. Praha: Karolinum, 1998, ISBN 80-7184-641-4.
Hájková, J. - Vejražková, D.: Základní gymnastika. Praha: Karolinum, 1994, ISBN 80-7066-895-4.

Literatura a použité zdroje

[1] – HÁJKOVÁ, J. Kapitoly s gymnastiky na 1. stupni základní školy. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-641-4.
[2] – HÁJKOVÁ, J.; VEJRAŽKOVÁ, D. Základní gymnastika. Praha : Karolinum, 1994. ISBN 80-7066-895-4.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Sociální a personální kompetence
  • spolupodílí se na společných rozhodnutích; přijímá vyjasněné a zdůvodněné povinnosti; dodržuje dohodnutá a pochopená pravidla a přizpůsobí se jim
  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • všímá si dění i problémů v bezprostředním okolí; přirozenou motivací k řešení dalších problémů a situací je pro něj pozitivní odezva na aktivní zájem
  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Specializovaná učebna

Nutné pomůcky:

tyč