Tematické bloky k rozvíjejícím (oborovým) činnostem
Tento příspěvek vysvětluje způsob, jak lze vhodně spojit formu integrovaných tematických bloků s požadavky oborových metodik, a to ve všech fázích vzdělávacího procesu.
Východiska
V nabídce činností tematického bloku by učitelka měla:
- respektovat metodické řady, jejichž uplatňování zaručuje metodicky správný postup
- postupovat od jednoduchých činností k náročnějším
- mít na paměti širší rámec vzdělávání
Práce v rámci integrovaných bloků by tomu neměla být překážkou. Ba naopak! Znamená to, že v nabídce jakýchkoli konkrétních činností by učitelka měla posloupnosti a systematičnost jednotlivých metodik zachovávat. Integrovaný blok jako tematický rámec má tu výhodu, že nabízí přirozenou motivaci dítěte k určitým činnostem, přičemž tyto činnosti samy nejsou cílem, ale prostředkem vzdělávání, resp. prostředkem k nabývání a rozvíjení kompetencí.
Hlavním cílem není, aby všechny děti dokonale zvládly určitou techniku a aby výsledkem byly totožné a stejně dokonalé výtvory. Jde o to, aby děti tvorbu prožily a činnosti tak ovlivnily i jejich postoje, popř. hodnoty. Mimo rozvoje jemné motoriky, pracovních dovedností či zacházení s různými pomůckami, materiály a nástroji, pohybovými dovednostmi, hudebními schopnosti aj. se mají rozvíjet smysly a intelekt, estetické vnímání a vyjadřování, citové prožívání, fantazie, vyjadřování vlastních představ a přání, má docházet k vytváření estetických vztahů a tvůrčích postojů ke skutečnosti.
Výběr tématu
Zvolená témata by měla být dítěti nejen velmi blízká, tedy měla by vycházet z jeho přirozeného prostředí, ale také by měla být součástí určitého rámce či většího celku.
Plánování
Při plánování tematického bloku nebo projektu jde především o rozvoj určitých dovedností.
Učitelka, která si plán tvoří (rozmýšlí), vychází:
- z předem daných témat v ŠVP a dlouhodobého plánu,
- ze svého záměru věnovat se konkrétněji určitým dovednostem,
- z evaluačního a hodnotícího procesu, kdy zjistí nedostatek v určitých dovednostech.
Učitelka využívá:
- znalostí jednotlivých oborových metodik a praktických dovedností
- znalostí věkových zvláštností
- pedagogické diagnostiky (co děti zvládnou, co již umí)
- vhodných podmínek (prostředí, pomůcek apod. - připravuje si je předem)
- vhodné organizace dle charakteru činností
Realizace
V samotné realizaci učitelka těží z dobře předem připraveného prostředí, využívá přirozené motivace vyplývající z tématu a přistupuje k dětem laskavým a povzbudivým způsobem, respektuje jejich možnosti, využívá metod práce založené na názornosti, smyslovém poznání, vlastní činnosti a prožitku, využívá hrových prvků a způsobů a vytváří příznivé klima plné pohody a jistoty.
Evaluace a hodnocení
V rámci integrovaného bloku - projektu, tématického celku se sleduje:
- posun v osvojování dovednosti (její získání a prohloubení)
- praktické využívání osvojených dovednosti (nejen jejich získávání)
- uplatňování dovedností v dalších situacích (např. využití pohybové dovednosti v dramatických činnostech, využití správné výtvarné techniky při vyjádření vlastních pocitů, využití dovednosti správného dýchání, získané v pohybových aktivitách v hudebních činnostech)
- posílení sebevědomí (Zvládnu to sám, umím něco nového...)
- prožitek dítěte a uspokojení
- možnost ovlivnit své okolí (např. vylepšit prostředí vzniklým obrázkem, darovat jej jinému dítěti, kterému se třeba nepovedl, výstava pro rodiče, dárky k vánocům)