Odborný článek

Poslové jara

13. 6. 2007 Předškolní vzdělávání
Autor
Martina Půtová

Anotace

Týdenní tematický celek Poslové jara děti pomocí poezie seznamuje se životem ptáků a také s počátkem jarního období. Cílem je sblížení dětí s literárním uměním - s poezií, rozvíjení kladného vztahu k přírodě a úcty k životu ve všech jeho formách.

Projekt je připraven na pět dní. Většině dnů poslouží jako motivace báseň, ze které vychází vzdělávací činnost dne.

1. den: Kdo jsou Poslové jara?
  • konkrétní cíle - seznámení dětí s nejznámějšími ptáky (skřivan, racek, kos, vrabec, vlaštovka...), se základními informacemi o migraci ptáků do teplých krajů
  • nácvik básně:

    František Halas - NÁVRAT

    Vlaštovičky, vlaštovičky,
    povídalky, švitořičky,
    už nám z dálky jaro nesou,
    na domov se celé třesou.

    Prohlédly si, kde co leží,
    hnízda, dvorky, špičky věží.

    Pak spustily naříkání:
    Tři vidličky chybí, páni.

    Tři vidličky, tři vidličky,
    pokřikují na lidičky.

    (Opravilová, Gebhartová, 1998)

  • komunitní okruh - kdo jsou poslové jara (proč jsou myšleni právě ptáčci?)
  • kteří ptáci odlétají na zimu do teplých krajů
  • proč se vracejí, co tu budou dělat, které ptáky znáš
  • činnost - vyhledávání obrázků ptáků v dětských encyklopediích a jejich pojmenovávání, vystřihování naskenovaných obrázků nejznámějších ptáčků a jejich zavěšení na vlasec ve třídě
  • pobyt venku - pozorování ptáků v přírodě, porovnávání s obrázky ve třídě, postupné zkoušení pojmenovávání ptáků
2. den: Ptačí zpěv
  • konkrétní cíle - učit se rozpoznávat různé zvuky, poznávání zpěvu ptáků, naslouchat přírodě
  • hudební činnosti - zpěv písně Ptáci s doprovodem klavíru, využití Orfových nástrojů, poslech zpěvu ptáků z CD, určování ptáků podle hlasu
  • píseň - Ilja Hurník - Ptáci (viz Janovská, O.: Zpěvník pro mateřské školy Malým zpěváčkům, 2. vydání, SPN, Praha, 1988)
  • pobyt venku - poslouchání přírody, zpěvu ptáčků
3. den: Ptačí hnízda
  • konkrétní cíl - rozvíjení představivosti a fantazie
  • nácvik básně:

    Jan Hostáň - POPĚVKY (Úryvek básně)

    Típ, típ, típ,
    vrabec vrabce štíp.
    Poprali se na keříčku,
    vytrhli si po peříčku,
    típ, típ, típ,
    vrabec vrabce štíp.

    (Veberová, 1982)

  • komunitní okruh - z jakého důvodu se vrabci poštípali? Nemohlo to být třeba proto, že jeden dělal nepořádek v jejich domečku? Jak se jmenuje domeček, ve kterém bydlí ptáčci (vrabci)? Co znamená, když se řekne, že někdo má na hlavě "vrabčí hnízdo"?
  • výtvarná činnost - kluk/děvče s vrabčím hnízdem na hlavě, kolorovaná kresba, črta tuší + malba vodovými barvami
  • pobyt venku - hledání ptačích hnízd, zkoumání, z čeho je ptáčci postavili
4. den: Ptačí zrcátka
  • konkrétní cíle - seznámení s tím, že hladina vody funguje jako zrcadlo
  • nácvik básně:

    Jiří Žáček - KALUŽE

    Haló, děti, povězte mi,
    jakpak je to s kalužemi?
    To je krátká pohádka:
    jsou to ptačí zrcátka.

    (Opravilová, Gebhartová, 1998)

  • poznávací činnost - jakou barvu má voda, vypadá, že je modrá (ale je to skutečně tak?), experiment s odrazy barevných papírů v nádobce s vodou
  • pobyt venku - pozorování ptáčků u louže - zda ji skutečně používají jako zrcátko nebo k jiným činnostem
5. den: Ten ptáček je takový, tamten zase makový
  • konkrétní cíle - rozvoj představivosti a logického uvažování, rozlišování velikosti pomocí dvou předmětů, pojmy (malý, velký, menší než, větší než)
  • hádanky:

    Vlasy nemá, hřeben nosí,
    ostruhy má, chodí bosý.
    I bez hodin vstává včas,
    zatroubí a vzbudí vás.
    (kohout)

    Znám jednoho ptáčka,
    dobrého zpěváčka,
    černý nosí fráček,
    žlutý má zobáček.
    (kos)

    Kdo stále nosí hřeben
    a vůbec se neučeše?
    (kohout)

    Bílá jsem, den nejsem,
    černá jsem, noc nejsem,
    zelená jsem, tráva nejsem,
    ocas mám a kráva nejsem.
    Co tedy jsem?
    (straka)

    Koruna na hlavě,
    andělský šat,
    zlodějský krok,
    ďábelský křik.
    (Páv)

    (Motlová, Ptáčková, 1994)

  • předmatematické činnosti - třídění obrázků ptáčků podle jejich velikosti (malé či větší hnízdo)
  • pobyt venku - pohybová hra Malí a velcí ptáci. Děti jsou rozděleny do dvou skupin, jedna představuje velké ptáky - vrány, druhá malé - vrabce. Obě skupiny mají své značené místo - hnízdo. Ptáci vylétají ze svých hnízd, vrány mávají křídly a běhají, vrabci poskakují ve vymezeném prostoru. Učitelka nebo jedno z dětí představuje psa a na znamení (štěkot psa) začíná ptáky honit. Ptáci se vracejí do svých hnízd. Pravidlo - děti se vracejí do svých hnízd normálním během, ale až tehdy, ozve-li se štěkot psa, nepohybují se jen v blízkosti svých vymezených míst.
Zhodnocení tematického celku

Téma děti nadchlo víc, než jsem očekávala. Líbila se jim píseň Ptáci a báseň Jana Hostáně Popěvky, experiment s vodní hladinou, ale hlavně pozorování života ptáků během pobytů venku. Děti se naučily rozeznat poezii od prózy, pozorovat dění v přírodě, rozpoznávat alespoň některé druhy ptáků. Problém jsem měla pouze s hádankami. Na základě reakcí dětí v průběhu týdne jsem si uvědomila, že hádanky z důvodu nedostatku jejich zkušeností zkrátka nemohou uhodnout. Nahradila jsem je proto prohlížením encyklopedií a popisem vlastností různých druhů ptáků.

Další použitá literatura:
Motlová, M. - Ptáčková, O.: Co je to? (Knížka hádanek).. Kalich a Kentaur/Polygrafia, Praha, 1994, ISBN 80-7017-792-6 (Kalich), ISBN 80-85285-63-0 (Kentaur).

Literatura a použité zdroje

[1] – JANOVSKÁ, O.; JANEČEK, O. Zpěvník pro mateřské školy Malým zpěváčkům. 2. vydání. Praha : SPN, 1988.
[2] – JUKLÍČKOVÁ-KRESTOVSKÁ, Z. et al. Pohybové hry dětí předškolního věku. Praha : SPN, 1987.
[3] – OPRAVILOVÁ, E.; GEBHARTOVÁ, V. Jaro v mateřské škole, kurikulum předškolní výchovy, 1. díl. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-210-6.
[4] – VEBEROVÁ, E. Soubor textů k literární výchově v mateřské škole. Praha : SPN, 1982.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Martina Půtová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Sociální a personální kompetence
  • samostatně rozhoduje o svých činnostech; umí si vytvořit svůj názor a vyjádřit jej
  • Předškolní vzdělávání
  • Komunikativní kompetence
  • ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog
  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída, Vycházka do přírodního prostředí