Charakteristika: Příspěvek vypovídá o náročnosti vzdělávací práce s dětmi v nemocnici, o specifičnosti tvorby školního vzdělávacího programu, o problémech průběžného plánovaní. Zřejmá je snaha o uplatňování metod a forem práce, které odpovídají možnostem i potřebám nemocných dětí.
Cílová skupina: 2, 5 - 7 let
Předpokládaný časový rozsah: 2 týdny
Dítěti, které se ocitne v nemocnici, se změní celý jeho svět. Většinou není připraveno na odloučení, absolvuje nepříjemná vyšetření a prožívá pocity bolesti z nemoci nebo po operaci. Někdy je poprvé v životě odloučeno od matky a ztrácí pocit opory a bezpečí. Zpočátku se všechny děti bojí, některé hlasitě pláčí, volají maminku, jiné se naopak ponoří do svého smutku, jsou apatické a odmítají jakoukoli komunikaci. U některého dítěte se mohou vystřídat obě tyto reakce.
Děti brzy zjistí, že učitelka je jediný člověk, který jim nedělá nic nepříjemného, naopak jim přináší zábavu. Těší se na ni a často se zdravotníků ptají, kdy už paní učitelka přijde. Většinou jsou vstřícné ke spolupráci.
Pro práci učitelky je důležitá dovednost rychle u dítěte odhadnout jeho současný zdravotní a psychický stav i jeho mentální úroveň. Nezbytná je důvěra mezi zdravotníky a učitelkou i jejich dobrá spolupráce.
Práce učitelky probíhá individuálně u postýlek v pokojích jednotky intenzivní péče, na chirurgickém oddělení, na izolaci i v běžných pokojích, částečně také v herně. Do pokojů učitelka přináší nabídku činností pro ležící děti, ale také pro ty, které mohou vstát.
Hračky se dětem většinou brzy omrzí, nedovedou si samy po dobu mnoha hodin v nemocnici hrát. Nejvíce se nám osvědčují výtvarné a pracovní činnosti, protože děti vidí výsledky své práce, prožívají pocit radosti, když mohou ukázat lékařům a sestrám, co namalovaly nebo vyrobily, a to je důležité pro jejich zdravé sebevědomí. Zároveň můžeme při práci s dětmi hovořit o jejich rodině, ujišťovat je, že brzy půjdou domů, umožníme jim donést rodičům dárek. Během rozhovorů a činností pomáháme dětem seznamovat se s jejich vrstevníky i s dospělými, aby se nebály druhého oslovit a sdělit mu, co potřebují, nebo si jenom běžně povídat. Ležícím i ostatním dětem nabízíme knihy nebo vyprávění pohádek. Stává se, že si vyberou tu, kterou již znají ze své MŠ nebo z domova.
Do nemocnice často přicházejí i děti jiných národností. V takových případech dětem vysvětlujeme, že někdo vypadá a mluví jinak a že je to normální. Děti se spolu při spontánní hře domluví i bez společného jazyka.
Zvláštní pozornost věnujeme malým pacientům, kteří do nemocnice přicházejí z dětského domova. Tyto děti většinou tolik neprotestují, protože nikdy nezažily pevný citový vztah k jiné osobě, jsou na duševní strádání zvyklé a ani o něm nevědí. Nesetkávají se ve svém životě s tolika podněty jako dítě z běžné rodiny.
Jako v běžné mateřské škole - plánujeme a pracujeme s dětmi v integrovaných vzdělávacích blocích. Musíme volit taková témata, která jsou pro většinu dětí blízká a zajímavá. Důležité jsou takové aktivity, které děti v dané situaci mohou provádět a které je zaujmou. Jednotlivé činnosti se v plánu mohou opakovat, protože děti se neustále střídají.
Na rozdíl od běžné mateřské školy musíme přizpůsobit nabídku aktivit pravidelnému chodu a dennímu režimu nemocnice. I tak se snažíme zachovávat všechna specifika vzdělávání předškolních dětí. Klíčovým momentem je citlivý individuální přístup ke každému dítěti, důležitá je tvořivost, improvizační a kombinační schopnosti a dovednost děti zaujmout. Hlavním záměrem naší vzdělávací práce je napomoci dítěti zvládat náročnou životní situaci, zmírnit nepříznivé okolnosti působící na její prožívání, rozvoj i učení a usnadnit mu návrat do běžného života i prostředí.
I když dle požadavků postačuje, aby vzdělávací obsah byl v ŠVP zpracován jen velice stručně, nám vyhovuje způsob podrobnější, včetně konkrétních aktivit a pomůcek. V naší situaci vnímáme toto zpracování jako nabídku, z níž učitelka vybírá to, co se pro konkrétní dítě hodí a díky níž je dobře připravena.
Název integrovaného bloku:
Zvířátka, která máme doma, která žijí na našem dvoře, v přírodě i v ZOO
Hlavní záměr bloku:
Seznámení s běžnými domácími a hospodářskými zvířaty, jejich mláďaty, s jejich jmény, vlastnostmi, užitkem, s péčí o ně
Časový rozsah - 2 týdny
Věková skupina - 2, 5 - 6 let
Vzdělávací cíle
Očekávané kompetence
Činnosti
Zásobník konkrétních aktivit
Pomůcky
Dále uvádíme ukázku, jak si připravujeme v rámci tohoto bloku konkrétní denní plán aktivit, který úzce souvisí s podmínkami nemocničního prostředí, s organizací a pevným řádem dne. Základní program činností je stejný pro oddělení JIP, chirurgie i pro hernu. Aktivity během dne opakujeme a přizpůsobujeme možnostem a potřebám dětí v těchto odděleních.
Tematický blok - Zvířátka, která máme doma, která žijí na našem dvoře, v přírodě i v ZOO
Podtéma - Zvířata doma a na dvoře
Věková skupina - smíšené oddělení
Časový rozsah - jeden den
Pomůcky
7,30 - 8,00 - Přivítání se s dětmi v pokojích ve 3. patře, nabídka činností, rozdání hraček, puzzlí a knih s náměty zvířat. Dětí si hrají v postýlkách nebo u stolků. Od 8,00 do 9,00 volné hry dětí.
8,00 - 9,00 - Učitelka odchází do přízemí na oddělení JIP, kde jsou pouze ležící děti bez možnosti volného pohybu. Individuální práce s ležícími dětmi na lůžku - prohlížení obrázků zvířat, rozhovory - jak se zvířátka jmenují, jaký mají užitek, která má srst, která peří, kolik mají nohou, rozhovor o vlastních zkušenostech se zvířátky doma nebo u příbuzných. Recitace a zpěv básní, písní a říkadel o zvířátkách, která dítě zná ze své MŠ nebo z domova.
Grafomotorické cvičení - Klubíčko
Poslech pohádky - Naše kočka z knihy Nejkrásnější pohádky
9,00 - 9,05 - Učitelka se vrací k dětem ve 3. patře, kde proběhla vizita, následuje krátká konzultace s ošetřující lékařkou - kdo smí do herny, kdo ne, kdo nesmí v herně běhat, ale musí jenom sedět, u koho se sleduje příjem tekutin (je třeba hlásit sestře množství vypitého čaje).
9,05 - 9,35 - Odchod s dětmi do herny.
9,35 - 11,00 - Děti v herně (na koberci, u stolku)
11,00 - 11,05 - Úklid hraček v herně.
11,05 - 11,30 - Sledování videa (dle volby dětí, např. Včelka Mája, O pejskovi a kočičce, Dášeňka, Méďové).
11,30 - 12,00 - Návrat do pokoje, hygiena, oběd (s pomocí učitelky).
12,00 - Učitelka přechází na oddělení dětské chirurgické stanice.
12,15 - 12,30 - Orientace na oddělení, seznámení se s dětmi. Zde není společná herna. Práce učitelky je individuální, děti se nemohou navštěvovat ani v pokojích. Učitelka donese pomůcky a pracuje s dětmi individuálně (dle jejich zdravotního stavu) seznamuje se s nimi, hovoří a improvizuje dle okolností a věku dětí (ptá se na jméno, bydliště, na rodinu, zda má dítě nějaké zvířátko, jak mu říkají a kdo se o něj stará, co zvířátko potřebuje apod., společně si prohlížejí knížky atd.)
12,30 - 13,00 - Modelování zvířátek, snaha vytvořit z modelíny postavu kočky, psa, koně apod.
13,00 - 13,15 - Poslech pohádky Kačenky Tulačky. Učitelka zapůjčuje dětem dle jejich přání do druhého dne pastelky, omalovánky, čisté papíry, puzzle, kostky a další hračky k samostatné hře.
13,15 - 14,45 - Učitelka se věnuje práci vychovatelky školní družiny.
Další dny probíhají ve stejném režimu jiné aktivity.
Pomůcky
Poslech CD písničky, pohádky a vyprávění od Pavla Nováka, prohlížení leporel, hra s kostkami a se zvířátky z umělé hmoty, stavíme ohrádky pro zvířátka.
Seznámení se s písní Když jsem já sloužil
Zpíváme další písně, které děti znají ze své MŠ, kreslíme obrázky zvířátek (vystavíme je nad postýlkou dítěte).
Poslech pohádky - Na malém statku z knihy Nejkrásnější pohádky
Volná hra na koberci a u stolku dle volby a zdravotních možností dětí.
Nabídka
Pomůcky
Aktivity
Nabídka
Další dny v rámci tematického bloku probíráme různá podtémata, která základní námět rozvíjejí a obohacují. Volíme je podle zájmů a potřeb dětí (např. zvířata volně žijící, v lese, v ZOO, broučci a motýli apod.) a k nimž máme dostatečnou zásobu vhodných pomůcek (hraček, knížek, nahrávek, apod.). Snažíme se o to, abychom obměňovaly nabídku témat a aktivit těch dětí, které jsou v nemocnici delší dobu. I když je velmi obtížné v našich stále se měnících podmínkách zachovávat všechna pravidla integrovaného vzdělávání a prožitkového učení, snažíme se dodržovat alespoň ta základní. Dětem tak jejich pobyt v nemocnici nejen usnadníme, ale také podporujeme jejich rozvoj i učení a obohacujeme jejich poznatkovou zkušenost.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.