Pozn. V příspěvku nabízíme příklad zpracování charakteristiky ŠVP
I. KONCEPCE ŠKOLY
Naším hlavním záměrem je předávat a zprostředkovávat dětem základní životní zkušenosti v přirozeném prostředí skupiny vrstevníků cestou výchovy a vzdělávání založené na principu uspokojování individuálních potřeb a zájmů. Dále chceme rozvíjet a podporovat samostatnost, zdravé sebevědomí a tvořivost dětí.
II. DLOUHODOBÉ CÍLE
1. cíl: Rozvoj dítěte a jeho schopnosti učení1
Předpokladem naplňování tohoto cíle je:
2. cíl: Osvojení si základů hodnot, na nichž je založena naše společnost2
Předpokladem naplňování tohoto cíle je:
3. cíl: Získání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí3
Předpokladem naplňování tohoto cíle je:
4. cíl: Vytváření vhodných podmínek pro předškolní vzdělávání:
5. cíl: Respektování individuálních potřeb a možností dítěte:
III. PODMÍNKY PŘIJÍMÁNÍ DĚTÍ - viz ŠKOLNÍ ŘÁD MŠ
IV. PREZENTACE ŠKOLY
Mateřská škola Medlov byla založena ve školním roce 1945/1946, jak se uvádí v kronice školy. Byla provizorně umístěna v přízemí budovy Obecné školy v Medlově, kde zůstala až do roku 1983. V roce 1980 se začala stavět nová (současná) mateřská škola. Slavnostní otevření nové mateřské školy se konalo 22.1. 1983. Celodenní provoz bez stravování se tak po 37 letech změnil na celodenní provoz se stravováním, jelikož součástí nové mateřské školy je školní jídelna. Ve školní jídelně se vaří obědy i pro základní školu. Mateřská škola je jednotřídní, obklopená velkou školní zahradou. Součástí školní zahrady je bazén, který je v letních měsících využíván.
Pracujeme podle nového Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání, nabízíme kvalitní standardní i nadstandardní péči o všechny děti naší školy (kulturní a sportovní akce, akce pro rodiče a děti, výlety, plavecký kurz apod.). Ve vzdělávání upřednostňujeme rozvíjení smyslového vnímání jako základu veškerého přirozeného poznávání. Také se věnujeme prevenci vadné výslovnosti zařazováním jazykových chvilek.
Veškeré snažení všech zaměstnanců školy směřuje k tomu, aby u nás bylo dítě maximálně šťastné a spokojené.
Velkou péči věnujeme také spolupráci s rodiči a jejich informovanosti - individuální pohovory, schůzky, prostřednictvím nástěnek. Tradicí je několikaletá spolupráce s místní ZŠ, s okolními MŠ, s logopedickou poradnou, pedagogicko-psychologickou poradnou, dětským lékařem.
V. POPIS A FORMY VZDĚLÁVÁNÍ
Vzdělávání je uskutečňováno ve všech činnostech a situacích, které se v průběhu dne vyskytnou, vyváženým poměrem spontánních a řízených aktivit. Specifickou formu představuje didakticky zacílená činnost, ve které pedagog s dítětem naplňuje konkrétní vzdělávací cíle formou záměrného i spontánního učení. Toto učení zakládáme na aktivní účasti dítěte, založené na smyslovém vnímání, prožitkovém a interaktivním učení, zpravidla ve skupinách a individuálně. Omezujeme učení předáváním hotových poznatků a slovních poučení. Všechny činnosti obsahují prvky hry a tvořivosti.
Individuálních vzdělávacích plánů využíváme nejen k rozvoji dětí s odkladem školní docházky, ale také k rozvoji dětí talentovaných a dětí se specifickými vzdělávacími potřebami.
Mezi oblíbené formy naplňující záměry vzdělávání patří nadstandardní aktivity (společné akce dětí a rodičů, výlety, plavecký výcvik, návštěva divadla apod.), které organizujeme v průběhu celého roku.
Vzhledem k tomu, že jsme jednotřídní mateřská škola, slouží tento školní vzdělávací program zároveň jako třídní program, učitelka i ředitelka tudíž respektují témata pro daný týden s tím, že se společně domlouvají, zda téma týdne prodloužit nebo v případě potřeby změnit z důvodu nečekané situace (např. příjezd cirkusu)
Z výše uvedeného vyplývá, že škola žije v daný týden jedním podtématem, v příštím roce se daná témata mohou změnit.
Použitá literatura a zdroje:
Rámcový programu pro předškolní vzdělávání. Praha: VÚP v Praze, 2001.
1 Převzato z Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání, Praha: VÚP v Praze, s. 7.
2 Převzato z Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání, Praha: VÚP v Praze, s. 7.
3 Převzato z Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání, Praha: VÚP v Praze, s. 7.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.