Domů > Odborné články > Předškolní vzdělávání > Pět dní v indické džungli
Odborný článek

Pět dní v indické džungli

9. 5. 2007 Předškolní vzdělávání
Autor
Kateřina Čaplová

Anotace

Cílem integrovaného bloku je seznámit děti s prostředím džungle v Asii, přiblížit jim způsob života a chování některých typických obyvatel (tygr bengálský, slon indický, páv korunkatý), nabídnout srovnání s přírodou v naší zemi.

V loňském školním roce (2005/ 2006) jsme v naší církevní MŠ "U sv. Josefa" v Českých Budějovicích pracovali podle projektu, který jsme nazvali "Procházka po planetě Zemi". Jak již název napovídá, cílem tohoto projektu bylo seznámit děti zážitkovou formou se životním prostředím, obyvateli a způsoby jejich života na různých kontinentech naší planety.

Časově jsme tento projekt rozložili do celého školního roku takto:

  • září:
    • adaptace dětí na prostředí MŠ;
    • vytvoření a upevňování základních hygienických, sebeobslužných a bezpečnostních návyků;
  • říjen + listopad:
    • Severní Amerika (původní obyvatelé: Indiáni, způsob jejich života a obživy; zvířata: bizon, medvěd grizzly, kůň, orel...);
  • prosinec:
    • "Kde jsem doma" - Evropa, Česká republika (důraz na tradice spojené s oslavou narození Ježíše Krista - Vánoce);
    • uspořádání prodejní výstavy výrobků dětí - výtěžek poslán prostřednictvím Papežského misijního díla dětí na nákup invalidních vozíků pro tělesně postižené děti do Afriky;
  • leden + únor:
    • severské země (Grónsko, Aljaška, Arktida) + Antarktida (obyvatelé: Eskymáci, způsob života a obživy; zvířata: lední medvěd, tuleň, mrož, sob, tučňák - v Antarktidě...);
  • březen + polovina dubna:
    • předjaří, jaro, Velikonoce;
  • duben + květen:
    • Asie (postupně: Japonsko, Čína, Indie - jejich obyvatelé, čím se liší...; v období kolem Velikonoc, Izrael - země Ježíšova; zvířata: medvěd panda, tygr, slon, kobra, páv, orangutan...);
  • červen:
    • Afrika (různé etnické skupiny; zvířata: krokodýl, lev, levhart, lidoopi - šimpanz, gorila, zebra, žirafa, slon...).

V tomto příspěvku nabízím "návštěvu" Asie, konkrétně prostředí indické džungle. Toto téma jsem rozpracovala do pěti dnů, i když ve skutečnosti, jak je vidět výše, nám putování po Asii zabralo téměř dva měsíce.

PĚT DNÍ V INDICKÉ DŽUNGLI

V úvodu týdne jsem se snažila děti seznámit s prostředím džungle obecně, ukázat rozdíl mezi lesem v naší zemi a lesem v džungli, představit různé stromy a rostliny (také masožravé). V dalších dnech jsme se seznamovali s jednotlivými obyvateli džungle. Vybrala jsem několik zvířat typických pro život v tomto biotopu:

  • tygr bengálský;
  • slon indický;
  • páv korunkatý.
DEN PRVNÍ: "JAK VYPADÁ DŽUNGLE ZBLÍZKA?"

Pomůcky:

  • fotografie, obrázky z kalendářů, encyklopedie;
  • kusy hnědé či černé látky, delší pruhy barevných látek (cca 1 - 2 m);
  • tělocvičné nářadí (švédská lavička, různě velké dřevěné kostky na prolézání, obruče, lano, kola z Polykarpovy stavebnice atd.);
  • bubínek, kytara nebo klavír;
  • text písně "Máme doma kytku masožravou" (J. Žáček).

Motivace:

  • sedíme v kruhu na koberci;
  • před sebou máme rozložené obrázky džungle z časopisů, kalendářů atd., fotografie "našeho" středoevropského smíšeného lesa;
  • porovnáváme druhy stromů a rostlin, které rostou u nás, s těmi, které se vyskytují v Indii (v čem se liší?).

V džungli rostou velmi mohutné a rozložité stromy, daleko vyšší než v našich lesích. Po kmenech stromů se pnou a do výše ovíjejí různé popínavé rostliny a liány a vytvářejí hustou a neproniknutelnou spleť.

V nížinách je větší vlhko, protože zde tečou široké řeky. Daří se zde velkému množství vlhkomilných dřevin a křovin, které nádherně kvetou a voní. Také zde rostou některé masožravé rostliny, které lákají na své nádherné barevné květy hmyz, který potom "snědí" - tělíčko hmyzu dodává rostlině potřebné živiny. Rozkládají se tu i velké plochy bažin a mokřadů, v nichž mají svůj domov například krabi či menší hadi.

V korunách stromů hnízdí mnoho nejrůznějších druhů ptáků - je to jako ptačí ráj. V džungli také žije mnoho zajímavých a vzácných živočichů: ze savců např. tygr, levhart, nosorožec, jelen, divoké prase. V řekách a jezerech žijí krokodýli.

Dynamika:

  • v herně si vytvoříme pomocí nejrůznějšího nářadí a materiálu malou džungli:
    • do prostoru zavěsíme dlouhé pruhy látek (= liány) a všelijak je propleteme;
    • mezi ně zavěsíme několik proužků látek jasně červené (nebo jinak výrazné) barvy - to jsou masožravé rostliny;
  • na zemi postavíme překážkovou dráhu z tělocvičného nářadí;
  • některé volné plochy na koberci vyplníme hnědou či černou látkou (= bažiny a mokřaviska), na nich vytvoříme "cestičku" - například z kol stavebnice Polykarpovky nebo třeba jen z kusů kartonu (to jsou kameny a padlé kmeny);
  • nahoru na žebřiny uvážeme lano;
  • nyní si zahrajeme na pochod džunglí:
    • každý má za úkol projít celou trasu a dávat přitom pozor, aby se nedotkl masožravých rostlin;
    • také je třeba opatrně přejít přes hluboké bažiny - smí se stoupnout jen na kameny a padlé kmeny, protože by se člověk mohl snadno utopit, být uštknut hadem nebo sežrán krokodýlem;
    • cestou také vyšplháme na vysoký strom (žebřiny); starší děti mohou zkusit sestoupit dolů ručkováním po laně (= liáně), mladší se budou lana jen přidržovat a slezou dolů po žebřinách.

Reflexe:

  • po skončení naší cesty džunglí se opět sejdeme v kruhu;
  • kdo bude chtít, může druhým sdělit své pocity a zážitky.
DEN DRUHÝ: "PAPÍROVÁ DŽUNGLE"

Pomůcky:

  • fotografie, obrázky z kalendářů, encyklopedie;
  • výtvarné potřeby (velké archy balicího papíru - A1, voskové pastely, vodou ředitelné barvy, houbičky, tlusté štětce, korkové zátky, nůžky, lepidlo na papír);
  • kytara nebo klavír;
  • text písně "Máme doma kytku masožravou"(P. Jurkovič / J. Žáček);
  • dle možností nějaká nahrávka etnické hudby.

Činnosti:

  • hudební:
    • připomeneme si včerejší putování indickou džunglí prohlížením obrázků a fotografií;
    • děti se seznámí s humornou písničkou "Máme doma kytku masožravou", naučíme se její slova a melodii;
    • děti mohou doprovázet zpěv písničky na rytmické nástroje (dřívka, bubínek, drhla atd.);
  • výtvarná:
    • rozdělím děti do několika menších skupin - ideální počet v jedné skupině jsou 4 děti;
    • každá skupina dostane velký kus balicího papíru, menší kusy papíru a dostatek kreslících potřeb (viz pomůcky), jejich úkolem bude vyrobit džungli na papíře;
    • celou plochu velkého papíru děti potřou různými odstíny zelené barvy pomocí houbiček - tato fáze je vhodná zejména pro mladší děti ve skupině;
    • zároveň mohou starší děti potiskovat menší kusy papíru jasnými barvami pomocí korkových zátek;
    • po zaschnutí děti vytrhávají z těchto obarvených papírů různé nepravidelné tvary, plošky či pásky (= liány, masožravé rostliny, orchideje, tropické rostliny...);
    • těmito vytrhanými tvary různě polepí základní zelenou plochu;
    • během této práce je také možné dětem pustit nějakou etnickou hudbu na dotvoření atmosféry;
    • takto připravené, rozkvetlé, ale dosud neobydlené džungle necháme zatím stranou a postupně do nich budeme umísťovat jednotlivá zvířata, se kterými se seznámíme.

Reflexe:

  • po skončení práce si všichni vzájemně prohlédnou jednotlivé výtvory, zhodnotí je;
  • autoři mohou druhým objasnit pojetí své džungle.
DEN TŘETÍ: "KRÁL DŽUNGLE - TYGR BENGÁLSKÝ"

Pomůcky:

  • fotografie, obrázky tygra z kalendářů, encyklopedie;
  • výtvarné potřeby (voskové pastely, ostrá měkká tužka, šablona tygra) v dostatečném počtu (cca 1 ks do dvojice);
  • nůžky, lepidlo na papír;
  • bubínek;
  • švédská lavička.

Motivace:

  • sedneme si s dětmi do kruhu na koberec;
  • ukážu jim různé obrázky či fotky tygra bengálského;
  • zeptám se dětí, zda vědí, jak a čím se takové zvíře živí;
  • zkusíme si odvodit řád (šelmy) a čeleď (kočkovití);
  • vysvětlíme si pojem "masožravec":
    • Je tygr zlý, když loví ostatní zvířata? A když někdy napadne i člověka?
    • Jak se tygr pohybuje?
    • Je ho slyšet, když běží džunglí? Proč ho není slyšet?
    • Proč je vlastně tygr pruhovaný?
    • I když je tygr "velká kočka", miluje vodu a výborně plave!
    • Proč je tygrů ve volné přírodě tak málo? (Lidé ho loví kvůli kožešině.)
    • Jak ho mohou lidé v Indii chránit? (Národní parky, rezervace - vysvětlíme si, co to znamená.)

Dynamika:

  • zahrajeme si teď na tygra v džungli, zkusíme napodobit jeho pohyby:
    • plazení po břiše "za kořistí";
    • proplížení se tunelem;
    • lehký běh ve výponu - za doprovodu bubínku, který udává rytmus;
    • překonávání překážek - přes a pod švédskou lavičku;
    • skok do dálky - z místa, s rozběhem;
    • po dobrém jídle se stulí do klubka a odpočívá;
  • výtvarná činnost:
    • přesuneme se ke stolečkům do třídy;
    • děti mají k dispozici měkké tužky, voskové pastely a nůžky;
    • každému ze starších dětí rozdám čistou čtvrtku a šablonu tygra do dvojice, aby si ji obkreslily a vystřihly;
    • mladší děti dostanou již vystřižený obrázek;
    • nyní mají za úkol vybrat správné barvy (odstíny oranžové, zlatavé, černou) a vybarvit bílému tygrovi kožich, tužkou potom dokreslí vousy;
    • kdo bude chtít, může svého tygra nakreslit a pak nalepit do džungle, kterou jsme vyrobili předešlého dne. (V případě, že by si všichni chtěli vzít tygra domů, využijeme času odpoledních volných her a s některými dětmi vyrobíme další tygry, které do džungle dolepíme.)
      Obrázek
      1. Obrázek

Reflexe:

  • po skončení práce uděláme "tygří" výstavku a společně si ji prohlédneme.
DEN ČTVRTÝ: "SETKÁNÍ SE SLONEM INDICKÝM"

Pomůcky:

  • fotografie, obrázky z kalendářů, encyklopedie;
  • výtvarné potřeby (voskové pastely, nůžky, lepidlo na papír, měkká tužka);
  • text básničky "Halí, belí" (J. Žáček).

Motivace:

  • opět se sesedneme v kruhu na koberci;
  • tentokrát rozložím po zemi spoustu obrázků zvířat ze všech možných koutů světa a vybídnu nejmladší děti, aby vybraly obrázek slona (je jich zde víc);
  • zkusíme slony spočítat;
  • budeme si nyní povídat o slonech podobně, jako jsme si včera povídali o tygrovi, vysvětlíme si pojem "býložravec":
    • Co žere slon?
    • Je také masožravec jako tygr?
    • K čemu používá chobot?
    • Slon je velice chytré zvíře a má výbornou paměť.
    • Miluje vodu a rád se v ní koupe a sprchuje chobotem.
    • Slona indického si lidé mohou i ochočit a on jim potom pomáhá s těžkou prací - např. tahá klády, nosí těžké náklady.
    • V Africe žije jeho příbuzný, slon africký, ale ten se ochočit nedá.

Činnosti:

  • jazyková:
    • přečteme si s dětmi básničku Jiřího Žáčka "Halí, belí":

      Halí, belí, halí, belí -
      já mám slona pod postelí,
      je to slůně kapesní,
      ale zato hodně sní.

      Halí, belí, halí, belí -
      čím ho krmím? Petrželí!

      Spořádá jí hromadu,
      pak se svalí dozadu.

      Já mám slona pod postelí,
      vejde se tam skoro celý -
      jenom chobot čouhá ven,
      když mi přeje dobrý den.

    • zkusíme si k textu vymyslet i pohybový doprovod (předvedeme např. sloní choboty);
    • básničku si opakujeme, abychom se ji dobře naučili;
  • pohybová:
    • za rytmického doprovodu bubínku zkoušíme chodit jako sloni - tj. procvičujeme těžkou chůzi;
    • vystřídáme s lehkou chůzí;
    • měním rytmus - děti musí poznat, kdy mají běžet, kdy chodit;
    • vyzkoušíme i těžkou sloní chůzi s "chobotem" a chůzi s břemenem - děti mají projít po určené dráze s molitanovou kostkou v náručí;
  • výtvarná:
    • u stolků rozdám každému dítěti šablonu slona, se kterou budou pracovat obdobně jako předchozího dne (s tygrem); nebo mají děti možnost nakreslit si svého slona;
      Obrázek
      2. Obrázek

    • hotové výrobky si opět vystavíme a společně prohlédneme;
    • nalepíme několik slonů do naší papírové džungle a pozorujeme, jak se postupně zaplňuje zvířaty.
DEN PÁTÝ: "SETKÁNÍ S PÁVEM KORUNKATÝM"

Pomůcky:

  • fotografie, obrázky z kalendářů, encyklopedie;
  • výtvarné potřeby (voskové pastely, vodou ředitelné barvy, tlusté štětce, papírové kulaté tácky, tmavé fixy, tuhý papír modré a oranžové barvy);
  • vatové tampony do uší;
  • sešívačka, nůžky, lepidlo na papír, měkká tužka;
  • audionahrávka hlasů ptáků v přírodě (páv);
  • paví pero zabalené v kusu látky;
  • lupa;
  • text básničky "Páv" (J. Žáček: Dobrý den, dobrou noc!);
  • 5 sad kartiček asijských zvířat po čtyřech kusech (4x slon, 4x tygr, 4x kobra, 4x páv, 4x krokodýl gaviál);
  • obruč pro každé dítě.

Motivace:

  • jako obvykle se sejdeme v kruhu na koberci;
  • doprostřed položím "tajemství" - paví pero zabalené v několika kusech látky;
  • děti již znají hru na tajemství, spočívá v tom, že tajemný předmět uprostřed nerozbalíme hned najednou, nýbrž že se děti po jednom střídají a každý rozbalí jen kousek (u této napínavé činnosti mlčíme);
  • když je pero na světě, nechám ho kolovat po kruhu;
  • každý si ho smí prohlédnout, kdo chce, může použít ke zkoumání lupu;
  • povídáme si o barvách, které na peru vidíme;
  • ukážu dětem fotografii páva s roztaženým ocasem a pustím jim nahrávku pavího křiku;
  • vyprávíme si o pávovi:
    • Víte, že také pochází z Indie?
    • Indové ho považují za posvátného ptáka.

Dynamika:

  • zahrajeme si společně hru "Útěk ze ZOO" (na principu hry "Kompot"):
    • každý si vylosuje jedno zvíře, vezme si jednu obruč (= domeček v ZOO) a sedne si do ní;
    • postavím se stranou a zavolám např.: "Ze ZOO utekli tygři!" - všechny děti, které mají obrázek tygra, rychle vstanou a vymění si vzájemně místa;
    • postupně mohu přidávat počet zvířat - vyvolávám např. dvojice i trojice, občas ohlásím, že utekla CELÁ ZOO - tehdy si vymění místa všechny děti;
    • mladší děti si lépe zapamatují své zvíře, když budou držet kartičku s jeho obrázkem v ruce.

Činnosti:

  • jazyková:
    • naučíme se krátkou básničku - pozdrav pávovi, kterou doprovodíme pohyby paží a hlavy:

      Dobrý den, páve,
      já tě zdravím.
      Udělej duhu
      chvostem pavím!

  • výtvarná:
    • vyrobíme si krásného barevného páva z kulatého papírového tácku;
    • z modrého tvrdého papíru vystřihneme pruh 13 x 23 cm, přeložíme ho po délce na polovinu;
    • šablonu hlavy a těla páva obkreslíme na pruh modrého papíru tak, aby tečkovaná čára ležela na přehybu, vystřihneme, necháme složené a poblíž vrcholku hlavy vystřihneme malý zářez na zobák, páva rozložíme;
    • z oranžového papíru vystřihneme obdélník 5 x 8 cm, na něj obkreslíme a vystřihneme tvar korunky, v korunce vystříháme třásně místo per a na jedné straně necháme nerozstříhaný proužek;
    • obkreslíme a vystřihneme vzor zobáku z přehnutého bílého papíru, rozevřeme zobák a prostrčíme ho špičkou do zářezu v hlavě, vzadu ho přilepíme páskou, zezadu rovněž přilepíme korunku k hlavě (tyto výše uvedené pracovní kroky předem připravíme pro mladší děti, starší děti je už s mírnou pomocí zvládnou samy);
    • modrou voskovkou nakreslíme čáry jako pera po celém obvodu papírového talíře - podle nákresu, přetřeme modrými vodovkami a necháme zaschnout;
    • sáhneme do oranžové barvy a otiskneme na tácek barevné otisky prstů, necháme opět zaschnout;
    • gumou na konci tužky nebo vatovým tamponem do uší uděláme do každého otisku prstu malé modré kolečko, necháme zaschnout;
    • na dvou místech v dolní části přišijeme sešívačkou paví tělo k papírovému tácku a necháme tělo lehce přehnuté - pták by měl z talíře vyčnívat jako trojrozměrná soška.

Reflexe:

  • z hotových pávů vyrobíme v šatně pěknou výstavku;
  • některé ptáky také připevníme do naší papírové džungle, která je nyní už krásně zaplněná zvířaty.
Závěr

Během celého "džunglového" týdne jsme my učitelky měly plné ruce práce, protože zejména výtvarná stránka tohoto projektu byla velmi náročná - nejen na přípravu, ale i samotná konkrétní práce. Často bylo potřeba pracovat s dětmi individuálně, při práci jim pomáhat, zejména těm mladším. Stálo to však za to! Byl to velmi krásný, bohatý a naplněný týden, plný zážitků a dojmů. Vystavené práce obdivovali rodiče i návštěvy MŠ; důležitější však je, že si to děti užily, prožily a zapamatovaly.

Na začátku každého dne, když jsme se sešli v kruhu, jsme také děkovali za to, jak se ten svět opravdu nádherně povedl! Děti samy vymýšlely, za co všechno mohou děkovat. Např. Milošek: "Já děkuji za to, že tygr má podobný pruhy, jako má můj táta pyžamo."

V červnu, když jsme "putovali" po Africe, jsme se jeden týden seznamovali s pouští Saharou. Jednou jsem se spletla, když jsem dětem vyprávěla, jaká zvířata zde žijí, a řekla jsem, že jsou tu jedovatí hadi, například kobra. Děti mne okamžitě začaly opravovat, že to není pravda, poněvadž kobra - brejlovec přeci žije jen v Asii!

Na jedné stěně v herně jsme měli nainstalovanou velikou slepou mapu světa. Do jednotlivých světadílů jsme postupně přidávali některé práce dětí, které se k tomu kterému místu váží: např. do Indie jsme nalepili právě tygra, slona, hada, páva, dále na východ pandu. Děti (zejména ty starší) dokázaly pojmenovat všechny světadíly a živočichy, kteří zde žijí.

Věřím, že tento projekt přinesl dětem do života velké obohacení, zároveň že v nich vzbudil úctu k životu v jeho rozmanitostech a bude podnětem k rozvoji vděčnosti za dar života.

Další použitá literatura:
Kol. autorů: Encyklopedie zvířat. Praha: IMP BV/International Masters Publishers, s.r.o.

Literatura a použité zdroje

[1] – TERZIANOVÁ, A. M. Výtvarné náměty z Asie, Afriky a Ameriky. Praha : Portál, 1997.
[2] – ŽÁČEK, J. Dobrý den, dobrou noc! . Praha : Albatros, 1998.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
500 kB
PDF
Šablona hlavy a těla páva
pdf
221.68 kB
PDF
Šablona tygra

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Kateřina Čaplová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • všímá si dění i problémů v bezprostředním okolí; přirozenou motivací k řešení dalších problémů a situací je pro něj pozitivní odezva na aktivní zájem

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída, Specializovaná učebna