Do právní subjektivity nevstupovala naše čtyřtřídní mateřská škola umístěná v centru města samostatně. Příspěvkovou organizaci tvoří další tři mateřské školy. Co měly jedna jednotřídní a dvě dvoutřídní mateřské školy při slučování společného? Zřizovatele, rozpracované vlastní verze ŠVP a umístění v příměstských lokalitách.
První měsíce jsme hlavní pozornost věnovali ekonomickému propojení chodu všech škol. Od školního roku 2005/ 2006 směřujeme ke sjednocení formy ŠVP. Obsah zůstává v kompetenci jednotlivých pracovních kolektivů v čele s vedoucími učitelkami. Odlišné podmínky vzdělávání přinášejí odlišný přístup ke zpracování obsahu vzdělávací nabídky. V ŠVP jsou proto společné pouze okruhy zahrnující identifikační údaje o mateřské škole a její obecnou charakteristiku. Programový dokument průběžně inovujeme v souladu s aktuální situací v mateřských školách i blízkém okolí. Zejména evaluační systém vyžaduje v rámci každé mateřské školy dopracování s ohledem na její specifičnost. Formu evaluačního systému se již podařilo sjednotit. Z přehledných tabulek vyplývá, kdo bude hodnotit, co bude hodnotit, jaké techniky k hodnocení využije a kdy bude hodnocení realizováno. Každá MŠ vypracovala k ŠVP rozličné interní přílohy (např. kritéria hodnocení, plány mimoškolních aktivit a spolupráce s rodiči apod.).
Následující ukázky zpracování integrovaných bloků s jedním tématem dokladuje respektování identity každé ze čtyř mateřských škol i po sloučení do jedné organizace.
Název: | Jaro, jaro už je tu! |
Charakteristika integrovaného bloku: | Ukázka plánu vzdělávací nabídky. V rámci realizace integrovaného bloku dáme dětem příležitost osvojit si řadu praktických a komunikativních dovedností přiměřených věku. Zaměříme se na rozvoj kultivovaného projevu, tvořivosti, tvořivého myšlení i sebevyjadřování. |
Očekávané výstupy: |
|
Předpokládaný časový rozsah: | 1 týden |
Cílová skupina: | 3 - 6 let |
Vytvoříme prostor k řešení problémů při kultivaci mravního a estetického vnímání. Zdůrazníme nutnost vážit si života ve všech jeho formách. V reálných situacích posílíme prosociální chování ve vztahu k ostatním lidem a sebedůvěru. To vše se snahou dosáhnout spokojenosti u každého jedince.
Předpokládáme, že po ukončení projektu budou mít děti posílené povědomí o nutnosti péče o zdraví, čistotu a o významu aktivního pohybu se zdravou výživou. Zvládnou základní pohybové dovednosti, prostorovou orientaci a běžné způsoby pohybu - v různém prostředí (zvládání překážek, házení a chytání míče). Projeví zájem o knížky, dokáží soustředěně poslouchat četbu, hudbu, sledovat divadlo, film. Sluchově rozliší začáteční a koncové slabiky i hlásky ve slovech. Naučí se zpaměti krátké texty (reprodukovat říkanky, písničky), pojmenují to, co je obklopuje. Pochopí prostorové pojmy (vlevo, vpravo, nahoře, uprostřed, za, pod, u), elementární časové pojmy (teď, dnes, včera, ráno, zítra, večer, jaro, léto, podzim, zima), orientují se v prostoru, částečně i v čase. Budou se těšit z hezkých a příjemných zážitků při pozorování přírodních a kulturních krás i ze setkání s uměním. Budou citlivé k živým bytostem, přírodě i k věcem, dokáží spolupracovat s ostatními. Lépe budou vnímat umělecké podněty, pozorně poslouchat, nerušit, sledovat se zájmem literárně dramatické či hudební představení a zhodnotí svoje zážitky (říci, co bylo zajímavé, co je zaujalo). Pomohou pečovat o okolní životní prostředí (dbát o pořádek, starat se o rostliny, chránit přírodu v okolí, živé tvory).
Činnosti a příležitosti:
Zásobník:
Hodnocení:
Název: | Když jaro ťuká |
Charakteristika integrovaného bloku: | Svět kolem nás se stále mění, vnímáme probouzející se přírodu. |
Očekávané výstupy: |
|
Předpokládaný časový rozsah: | 3 týdny |
Cílová skupina: | 3 - 6 let |
Rozvoj pohybových dovedností, ovládání pohybového aparátu. Rozvoj jazykových dovedností (vyjadřovacích schopností, pozornosti a fantazie). Rozvoj hudebnosti dětí, pracovních dovedností, estetického vkusu. Posílení aktivního postoje k životu, ke světu a životu vůbec.
Předpokládáme, že děti zvládnou pohyb ve skupině, procvičí si správnou výslovnost, popíší situaci (skutečnou, podle obrázku), dokáží postupovat dle pokynů a instrukcí učitelky, určí vzájemnou polohu objektů, zdokonalí si práci s hlasem při hře s loutkami, vytvoří vlastní doprovody na hudební nástroje, při pozorování si budou všímat změn a dění v nejbližším okolí.
Činnosti vedoucí k cíli:
Zásobník:
Pomůcky:
Hodnocení:
Název: | Poslové jara |
Charakteristika integrovaného bloku: | S využitím jarního tématu seznámit děti s tradicemi a zvyky naší kultury, vnímat změny v přírodě. |
Očekávané výstupy: |
|
Předpokládaný časový rozsah: | 2 týdny |
Cílová skupina: | 3 - 7 let |
V rámci tématu se budeme snažit vytvářet u dětí základy aktivních postojů ke světu a k životu, včetně schopnosti vážit si života ve všech jeho formách. Zaměříme se na vytváření pozitivních vztahů ke kultuře a na rozvoj kulturně estetických dovedností (slovesných, hudebních, dramatických). Prostřednictvím nabízených činností budeme dbát o zkvalitňování jazykových, estetických a pohybových dovedností, o kultivovaný řečový projev. Dětem umožníme aktivní zapojení do přiměřených pracovních činností.
Předpokládáme, že si děti osvojí elementární poznatky o lidových zvycích, o přírodě a přírodních jevech. Budou vnímat, že svět má svůj řád, je rozmanitý a pozoruhodný, nekonečně pestrý. Dokáží citlivě přistupovat k živým bytostem a k přírodě. Zkvalitní si výslovnost s ovládáním dechu, tempa a intonace řeči. Naučí se krátké texty, projeví zájem o knížky. Pohyby lépe zkoordinují, sladí pohyb se zpěvem, napodobí jednoduchý pohyb podle vzoru. Prostřednictvím hudebních a hudebně pohybových činností zvládnou základní hudební dovednosti, zazpívají píseň, zahrají na dětské hudební nástroje. Své představy vyjádří pomocí různých výtvarných technik a dovedností. Při praktických činnostech dokáží spolupracovat.
Činnosti vedoucí k cíli:
Zásobník:
Hodnocení dětí:
Název: | Vítáme jaro |
Charakteristika integrovaného bloku: | V nabízených činnostech si děti osvojí poznatky o přírodním prostředí, jeho rozmanitosti a vývoji, schopnost chápat, že svět má svůj řád, že se mění a vyvíjí. |
Očekávané výstupy: |
|
Předpokládaný časový rozsah: | 2 týdny |
Cílová skupina: | 3 - 6 let |
Budeme se snažit v dětech vyvolat radostnou náladu, pohodu, vzbudit jejich zájem o nové poznatky o přírodě.
Předpokládáme, že se děti naučí poznávat přírodu všemi smysly, budou citlivě přistupovat k živým bytostem a při činnostech si zvýší povědomí o významu životního prostředí pro život člověka.
Činnosti vedoucí k cílům:
Zásobník:
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.