V posledních letech stoupá počet narozených dvojčat. Dříve (před 20 lety) byla dvojčata ve třídě raritou, nyní se již téměř každý učitel ve své praxi setkal s několika páry dvojčat (někdy i s více páry v jedné třídě). Dvojčata tvoří velkou skupinu, která možná vzbuzuje pozornost, ale přesto jsou tyto její potřeby velmi často ignorovány.
Ze zkušeností (jak vlastních, tak zprostředkovaných od členů klubů dvojčat) vím, že ne každý učitel si dokáže s dvojčaty ve třídě hravě poradit a ne vždy jsou rodiče připraveni vést s učitelem dialog o tom, jaká jejich dvojčata jsou a co konkrétně jim může vadit.
V současné době se uznává názor, že byť k sobě dvojčata (trojčata) váže zvláštní pouto, každé dítě se nejlépe rozvíjí, pokud se s ním zachází jako se svébytnou osobností. Tato skutečnost je nesmírně důležitá nejen doma, ale i ve škole. Cílem Českomoravské asociace Klubů dvojčat a vícerčat (ČAKDAV) je mimo jiné zvýšit povědomí učitelů o specifických potřebách dvojčat (vícerčat) na jejich vzdělávání.
Přibližně třetina všech dvojčat je identická. I když mají stejné geny a často si jsou k nerozeznání podobní, jsou to rozdílné osobnosti, s rozdílnými charaktery, silnými a slabými stránkami. Nikdy by neměli být považováni za zaměnitelné (i když si je nejen učitelé mohou občas splést).
Ostatní dvě třetiny tvoří buď neidentická dvojčata chlapci, dívky, nebo dvojčata chlapec/dívka. Jsou si podobní jako dva bratři, dvě sestry nebo sestra a bratr, ale přesto je mezi nimi zvláštní silné pouto.
Je nevhodné oslovovat malá dvojčata „dvojčata“ nebo „dvojky“ (popř. „kluci“, holky“), jakkoli to může znít roztomile. Každé dítě má své jméno, které by se mělo používat. Vstup do předškolního kolektivu umožní dvojčatům (vícerčatům) hrát si a vycházet s dětmi, které se vyskytují vně jejich vztahu. Nemyslete si, že si dvojčata budou vždy hrát mezi sebou (i když se tak zprvu často děje), a podporujte je v hledání nových kamarádů. Školka také znamená sdílení věcí mezi sebou – dvojčata na to jsou zvyklá už z domova. Dvojčata také často mají již od narození společné věci a hračky, někdy tomu tak je z finančních důvodů. Přesto to jsou stále jednotlivé děti a nikdy by se na ně nemělo pohlížet jako na dvě poloviny jednoho celku. Bez ohledu na to, jak jsou si podobné, každé bude mít své individuální potřeby, zájmy a mohou mít i různí stupně vývoje. Nikdy by neměly být vzájemně porovnávány a posuzovány.
U dvojčat až v 50 % bývá porod předčasný (u trojčat dokonce velmi předčasný, kolem 30 tt), takže je důležité, aby s tím v jejich prvních letech učitel počítal.
Některá dvojčata mohou chtít zůstat pohromadě a mnoho jiných zas možná přivítá možnost hrát si s jinými dětmi.
Rozdělení dvojčat, ať už na jakkoli dlouho, vyžaduje důkladnou diskusi s jejich rodiči i se samotnými dětmi.
Je důležité, aby lidé ve škole spolupracovali při posuzování potřeb dvojčat a trojčat. Každý, kdo s nimi přijdeme do styku, by je měl snadno rozeznat a oslovovat je jmény.
Děti z vícečetných porodů a jejich rodiny přivítají, když učitel/ka bude mít porozumění pro jejich specifické potřeby a když přispěje v rozhodujících letech k tomu, aby jim pomohl/a vybudovat si vlastní identitu. Pro usnadnění rozpoznání jednotlivého dvojčete lze využít různých účesů, různé barvy sukní, zástěrek nebo triček. Nedoporučujeme nošení jmenovek, jenom přitahují pozornost cizích lidí a dvojčata opět „vydělují“.
Přestože dvojčata zpravidla začínají verbálně komunikovat později, nelze automaticky předpokládat, že s každými dvojčaty nastanou problémy a že vývoj jazyka u všech vícerčat bude zaostávat za ostatními žáky.
Zahraniční výzkumy ale ukázaly, že se u dvojčat mohou vyskytovat:
Tyto problémy mohou odrážet snahu dětí zlepšovat si vzájemně nevyzrálost v řeči a zároveň nahrazovat si sníženou rodičovskou pozornost k jednotlivým dětem, s čímž mají dvojčata v raných letech zákonitou zkušenost. Nicméně si o jednotlivých dětech nesmíme dělat už předem vyhraněné názory. Děti musejí být hodnoceny individuálně a bylo by od rodičů i učitelů nerozumné slevovat ze svých očekávání, kolik toho mohou dvojčata dosáhnout. Setkání s rodinou před příchodem dětí do školy umožní probrat každou situaci. Některá dvojčata, obzvláště chlapci, nemusí dosahovat průměru při přesnosti čtení a chápaní textu.
Pokud se tyto potíže objeví, učitelé spolu s rodiči musí spolupracovat při jejich zdolávání, a zejména by si měli uvědomovat rozdíly ve schopnostech a temperamentu každého z dvojčat.
Rozdělení do různých škol či tříd bývá na prvním stupni výjimečné. Zahraniční výzkum potvrdil, že jakmile jsou děti ve škole, neexistují žádná daná pravidla. Potřeby dětí se budou lišit případ od případu. Školám se proto doporučuje, aby byly flexibilní a posuzovaly každou rodinu jako samostatný „případ“. Rozdělení trojčat je nutno obzvlášť opatrně zvážit – které z dětí, pokud vůbec nějaké, by mělo jít do jiné třídy.
Dvojčata mají tu výhodu, že při zahájení školní docházky se mohou vzájemně podporovat, a to i když chodí do různých tříd jedné školy.
Následující příznaky by měly vést k úvaze o rozdělení dvojčat do různých tříd:
Učitelé by se měli všemožně snažit, aby se chovali k dětem jako k samostatným jedincům, aby je rozeznávali a oslovovali je jmény.
Dále lze učitelům v práci s dvojčaty doporučit:
Uvědomte si, že pokud jsou dvojčata od sebe oddělena poprvé, může to pro ně být více traumatizující, než kdyby byla bez matky. Je dobré si také uvědomit, že rozdíly v přístupu ke dvojčatům mohou existovat i v samotných rodinách. Je například obvyklé, že otec, donucen okolnostmi, se o děti daleko více stará.
Jak mohou učitelé pomoci rodičům trojčat a čtyřčat:
Cílem ČAKDAV je poskytovat odborné informace a vzájemnou podporu sítě rodin s dvojčaty a vícerčaty a upozorňovat všechny, kdo s vícerčaty přichází do styku, na jejich specifické potřeby. Tyto služby zahrnují internetové, osobní i telefonické poradenství, podporu vzniku nových a metodické vedení stávajících Klubů dvojčat a vícerčat, kde se rodiče mohou vzájemně podpořit.
ČAKDAV nabízí členství všem, kteří poskytují poradenství rodinám s dvojčaty a vícečaty, odborníkům, dvojčatům, rodičům vícerčat i široké veřejnosti.
Více informací o činnosti a nabídce ČAKDAV lze nalézt na www.dvojcata-asociace.cz.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.