Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > Předškolní vzdělávání > Pravidla využívání audiovizuálních pomůcek...

Ikona informativni

Pravidla využívání audiovizuálních pomůcek a počítače v naší MŠ

Autor: PhDr. Dana Moravcová PhD.
Anotace: Jak účelně a zodpovědně využívat počítačovou a audiovizuální techniku v mateřských školách.
Klíčová slova: ICT, informační a komunikační technologie

Využívání moderních prostředků by mělo mít svá pravidla. Tento článek přináší ta, která by se měla dodržovat při využívání audiovizuálních pomůcek a počítačů v mateřské škole.

Pravidla pro využívání televizních pořadů, videokazet nebo DVD nosičů
  • Obsah nahrávky (pořadu) musí vždy odpovídat věku dětí, nesmí obsahovat prvky násilí.
  • Denní limit pro sledování je maximálně 30 minut (učitelky si předají informace v případě vyčerpání limitu - tzn. pokud se děti dívaly dopoledne, je nepřípustné pouštět nahrávky ve zbytku dne).
  • Nahrávky a televizní pořady se využívají především jako motivace, doplnění a součást tematického celku.
  • Nahrávky je dále možno využívat v době déletrvajících zhoršených klimatických podmínek (více jak dva dny), v odůvodněných případech, jakými je například absence učitelek a z toho plynoucí provozní problémy, příprava divadelního představení, fotografování aj., kdy je třeba děti sloučit na omezenou dobu do jedné třídy.
  • Sledování TV je dobrovolné, je nepřípustné nutit všechny děti ke sledování programu. Dětem, které se dívat nechtějí, je nabídnuta náhradní činnost.
  • Přednostně se využívají kazety z videotéky v mateřské škole. V případě kazet a DVD od rodičů upřednostňujeme nahrávky seriálového typu.
  • Učitelky nebudou záměrně vybízet děti a rodiče k přinesení nosičů do MŠ, pouze v případě realizace integrovaného bloku z ŠVP.
  • Dětské filmy (1,5 hodiny) mohou děti přinést pouze za účelem využití na ŠVP, za podmínek dodržení časového limitu. Učitelky předem diskutují s rodiči vhodnost filmu pro předškolní věk.
  • Sledování TV není nikdy samoúčelné - učitelky vedou vždy o pořadu, pohádce atd. s dětmi rozhovor, vysvětlí nejasnosti, zdůrazní podstatné věci, využijí pořad např. pro kresbu, malbu na základě prožitku.
  • Učitelky zajistí dodržení psychohygienických podmínek sledování pořadů:
    • bezpečná vzdálenost od obrazovky;
    • odstraní odrazu oken na obrazovce zatažením žaluzií;
    • správné sezení na židličkách;
    • po každém sledování TV zařadí pohybovou chvilku.
Pravidla pro využívání počítačů
  • Před použitím PC programu musí být učitelka seznámena s obsahem programu, způsobem fungování a jeho ovládání.
  • K počítači umožní přístup dětem starším čtyř let, ne mladším.
  • Denní časový prostor pro hry u PC:
    • 4 - 5 let - 10 - 15 minut;
    • 5 - 6 let - 15 - 20 minut.
  • Čas učitelka sleduje na minutovém budíku, který při spontánní činnosti nastavuje každému dítěti zvlášť.
  • U počítače jsou přítomny maximálně čtyři děti. Dvě děti sedí na lavičce před PC (Kidsmart), další dvě děti na židličce. Jedno dítě hraje, ostatní sledují. Totéž platí u klasického PC.
  • Učitelky dohlíží na to, aby se děti nepohybovaly v blízkosti monitoru, zejména jeho boků, především u klasického PC (zvýšené záření).
  • Dodržují minimální vzdálenost očí dětí 50 cm od monitoru, horní výška monitoru koresponduje s výškou očí dětí. Sezení u PC - nohy a ruce při ohybu v kloubech svírají pravý úhel.
  • Učitelka vždy zvažuje možnost využití programu nebo jeho části:
    • jako součásti tematického celku;
    • pro individuální práci s dětmi;
    • pro motivaci, názor, předvedení atd.;
    • pro spontánní činnost dětí.
  • Pro práci s dětmi využívá originální verze, využívá především PC programy z inventáře školy. Pokud přinesou program děti, nejprve jej sama vyzkouší.
  • Učitelky neumožní dětem využít program, který:
    • neodpovídá jejich věku;
    • obsahuje prvky násilí;
    • nefunguje bezchybně (problémy se softwarem);
    • obsahuje mylné informace.
  • Při využívání PC jsou děti neustále pod dohledem učitelky, která sleduje:
    • kolik dětí je u počítače;
    • dobu, kterou jednotlivci u PC tráví;
    • zda se děti střídají;
    • jak zacházejí s počítačem, jak ovládají program.
  • Počítač v případě zájmu dětí uvést do provozu až po 7 hodině ranní.
  • Pokud není počítač používán, je vypnutý.
  • Učitelky upozorní děti na možná rizika dlouhého sezení u PC. Budou proto vybízet, zejména po činnosti u počítače, k pohybovým aktivitám.
  • Učitelky podávají informace rodičům o programech a hrách, které se využívají v MŠ, provádějí osvětu mezi rodiči, informují je o času, který děti u PC stráví.
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám
INFO
Publikován: 08. 02. 2007
Zobrazeno: 7084krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku :
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
MORAVCOVÁ, Dana. Pravidla využívání audiovizuálních pomůcek a počítače v naší MŠ. Metodický portál: Články [online]. 08. 02. 2007, [cit. 2020-10-28]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/P/1139/PRAVIDLA-VYUZIVANI-AUDIOVIZUALNICH-POMUCEK-A-POCITACE-V-NASI-MS.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.
Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.