Odborný článek

Vánoce přicházejí

15. 12. 2006 Předškolní vzdělávání
Autor
Helena Dastychová

Anotace

Předvánoční čas je dobou příprav a těšení na "Ježíška". Pro děti jsou vhodnou motivací k nejrůznějším činnostem a poznání.
Seznámení se s typickými znaky zimy
  • počasí - sníh, led, mráz, rampouchy
  • zimní činnosti - sáňkování, bruslení, stavění sněhuláka
Zvířátka v zimě
  • Co dělají zvířátka v zimě?
  • Jak jim můžeme pomoci?
    Krmelce, krmítka - pozorujeme krmítko na školní zahradě, doplňujeme zásobami, které děti nosí z domova.
Výtvarné činnosti
  • vystřihování vloček - hedvábný papír - ozdoby na okna - z papíru vystřihneme různě velké kruhy, ty složíme na čtvrtiny, podle šablony (libovolné) označíme místa, kde budeme prostřihávat, prostříháme a následně rozložíme; zejména malým dětem, označíme místa, která mají vystřihnout, barevně
  • sněhulák - vata, papír, vločky
    Dětem nabídneme několik možností, jak vytvořit vlastního sněhuláka:
    • nalepování vaty na předkreslený tvar sněhuláka (na světlomodrém nebo šedivém papíru),
    • malé papírové kuličky (krepový nebo hedvábný papír) a větší černé (na knoflíky) doplněné hrncem a nosem vystřiženými ze čtvrtky (učitelka předkreslí tvar),
    • z vloček z "vločkového děrovače" děti samy vytvoří sněhuláka; hrnec a nos vystřihnou z barevného papíru (učitelka předkreslí tvar).
  • krmítko - proužky papíru - vystřihování ptáčků z dětských časopisů - lepení
  • překvapení pro děti - adventní kalendář
    Ozdobené krabičky od sirek v sobě ukrývají jednoduchý úkol, po jehož splnění následuje odměna (počet dětí = počet úkolů = počet dní před Vánocemi).
Adventní kalednář
1. Adventní kalednář
 
Přišel k nám čert s Mikulášem
  • seznámení dětí s tradicí "S Mikulášem chodí čert" - apelujeme na svědomí - nutno postupovat citlivě, abychom v dětech nevyvolali panickou hrůzu a děs, ale jen respekt
  • výtvarné činnosti - ztvárnění tradičních postav, např.
    • vystřihování Mikuláše z papíru, vousy z vaty
      Mikuláš
      2. Mikuláš
       
    • výroba masek či jen čertích rohů - využijeme při recitaci či tanci (viz níže)
  • nacvičení básně nebo písně jako poděkování
    • básně - Přišel k nám čert s Mikulášem, Čichách, čichám člověčinu
    • písně - Čert a Mikuláš
  • tanec - mazurka - Čert a káča
Vánoce
  • Poznáváme hlavní nejoblíbenější zimní svátky.
  • Čteme vánoční pohádku či příběh (např. z časopisů pro děti Méďa Pusík, Pastelka či z knihy Zima v mateřské škole).
  • Besedujeme o tom, proč slavíme Vánoce - oslava narození Ježíška.
  • Poznáváme vánoční tradice:
    • betlém,
    • vánoční stromek,
    • koledy (nejen jejich učení, ale i jejich poslech z kazety coby zvukové kulisy např. při výtvarných činnostech - navození atmosféry),
    • tavení olova,
    • rozkrajování jablíček.
  • Ptáme se, jaké tradice se dodržují v rodině dětí.
  • Seznámíme se s tradicemi v zahraničí (viz příloha).

Pozn.: V naší školce se objevují děti různých národností. Většinou se však snaží o splynutí s majoritní českou společností. Přesto si myslím, že zařazení tohoto tématu je důležité.


  • Píšeme Ježíškovi
    • výroba obálek z barevného papíru - zdobené vánočními motivy
    • každé dítě si nakreslí svůj "dopis" a schová do své obálky, kterou pak zalepí
    • společný dopis - do velké obálky vložíme velký dopis - Jaké bychom chtěli hračky od Ježíška do školky?

  • Výzdoba třídy
    • vánoční ubrousky na stůl, pohledy na tabuli
    • vánoční girlanda se světýlky na okno
    • vystřihování betlému (z časopisu)
    • výroba svícnů - jmelí, chvojí, ale i jiné větvičky zapichujeme do aranžérské hmoty - doprostřed svíčku (dbáme na bezpečnost při zapalování svíčky - svíčka musí být oddělena nehořlavým materiálem)
    • vánoční ozdoby - z přírodních materiálů (svícen z jablíčka, hvězda a kapr z ořechů, pomeranč zavěšený na stuze a ozdobený kořením, např. hřebíčkem apod.)
    • pečení perníčků - spolupráce se školní jídelnou (předem připravené těsto) - první den vykrajujeme a pečeme, druhý den zdobíme cukrovou polevou (špejlí) a navážeme na stužky
    • vlastní vánoční papír - bramborová tiskátka - učitelka vykrojí jednoduché vánoční tvary, děti si pak samy vyberou razítko i barvu; děti zkoušejí samy zabalit drobný dárek pro kamaráda či rodiče (krabičku s překvapením) - vázání stuhy - nácvik uzlu - mašlička

  • Koledy
    • učíme se tradiční koledy
    • při jejich doprovodu využijeme zvonečky a rolničky - děti mohou samy rytmizovat (vhodně je usměrňujeme)
Průběžně
  • prohlídka vánoční výzdoby na ulicích, v obchodech, v oknech MŠ
  • účast na vánočních výstavě (příležitostně)
  • vánoční pohádka
Vánoční besídka

Má být vyvrcholením vánočního programu.

  • Zima
    • typické znaky
    • zimní činnosti
    • zimní svátky
  • Mikuláš
    • tradice, proč a jak
  • Předvánoční přípravy
    • poslech a nácvik koled
    • výrobky - ozdoby, přání, svícny, perníčky atd.
  • Oslava Vánoc
    • jak se slaví Vánoce v jiných zemích (děti většinou z filmů a pohádek znají americké zvyky)
    • vánoční besídka, nadílka
    Soubory materiálu
    Typ
     
    Název
     
    pdf
    33.2 kB
    PDF
    Příloha

    Licence

    Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

    Autor
    Helena Dastychová

    Hodnocení od uživatelů

    Článek nebyl prozatím komentován.

    Váš komentář

    Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

    Článek není zařazen do žádného seriálu.

    Klíčové kompetence:

    • Předškolní vzdělávání
    • Komunikativní kompetence
    • v běžných situacích komunikuje bez zábran a ostychu s dětmi i s dospělými; chápe, že být komunikativní, vstřícné, iniciativní a aktivní je výhodou
    • Předškolní vzdělávání
    • Činnostní a občanské kompetence
    • dbá na osobní zdraví a bezpečí svoje i druhých, chová se odpovědně s ohledem na zdravé a bezpečné okolní prostředí (přírodní i společenské)
    • Předškolní vzdělávání
    • Sociální a personální kompetence
    • spolupodílí se na společných rozhodnutích; přijímá vyjasněné a zdůvodněné povinnosti; dodržuje dohodnutá a pochopená pravidla a přizpůsobí se jim

    Organizace řízení učební činnosti:

    Skupinová

    Organizace prostorová:

    Školní třída