Vánoce přicházejí
Seznámení se s typickými znaky zimy
- počasí - sníh, led, mráz, rampouchy
- zimní činnosti - sáňkování, bruslení, stavění sněhuláka
Zvířátka v zimě
- Co dělají zvířátka v zimě?
- Jak jim můžeme pomoci?
Krmelce, krmítka - pozorujeme krmítko na školní zahradě, doplňujeme zásobami, které děti nosí z domova.
Výtvarné činnosti
- vystřihování vloček - hedvábný papír - ozdoby na okna - z papíru vystřihneme různě velké kruhy, ty složíme na čtvrtiny, podle šablony (libovolné) označíme místa, kde budeme prostřihávat, prostříháme a následně rozložíme; zejména malým dětem, označíme místa, která mají vystřihnout, barevně
- sněhulák - vata, papír, vločky
Dětem nabídneme několik možností, jak vytvořit vlastního sněhuláka:- nalepování vaty na předkreslený tvar sněhuláka (na světlomodrém nebo šedivém papíru),
- malé papírové kuličky (krepový nebo hedvábný papír) a větší černé (na knoflíky) doplněné hrncem a nosem vystřiženými ze čtvrtky (učitelka předkreslí tvar),
- z vloček z "vločkového děrovače" děti samy vytvoří sněhuláka; hrnec a nos vystřihnou z barevného papíru (učitelka předkreslí tvar).
- krmítko - proužky papíru - vystřihování ptáčků z dětských časopisů - lepení
- překvapení pro děti - adventní kalendář
Ozdobené krabičky od sirek v sobě ukrývají jednoduchý úkol, po jehož splnění následuje odměna (počet dětí = počet úkolů = počet dní před Vánocemi).
![]() |
1. Adventní kalednář |
Přišel k nám čert s Mikulášem
- seznámení dětí s tradicí "S Mikulášem chodí čert" - apelujeme na svědomí - nutno postupovat citlivě, abychom v dětech nevyvolali panickou hrůzu a děs, ale jen respekt
- výtvarné činnosti - ztvárnění tradičních postav, např.
- nacvičení básně nebo písně jako poděkování
- básně - Přišel k nám čert s Mikulášem, Čichách, čichám člověčinu
- písně - Čert a Mikuláš
- tanec - mazurka - Čert a káča
Vánoce
- Poznáváme hlavní nejoblíbenější zimní svátky.
- Čteme vánoční pohádku či příběh (např. z časopisů pro děti Méďa Pusík, Pastelka či z knihy Zima v mateřské škole).
- Besedujeme o tom, proč slavíme Vánoce - oslava narození Ježíška.
- Poznáváme vánoční tradice:
- betlém,
- vánoční stromek,
- koledy (nejen jejich učení, ale i jejich poslech z kazety coby zvukové kulisy např. při výtvarných činnostech - navození atmosféry),
- tavení olova,
- rozkrajování jablíček.
- Ptáme se, jaké tradice se dodržují v rodině dětí.
- Seznámíme se s tradicemi v zahraničí (viz příloha).
Pozn.: V naší školce se objevují děti různých národností. Většinou se však snaží o splynutí s majoritní českou společností. Přesto si myslím, že zařazení tohoto tématu je důležité.
- Píšeme Ježíškovi
- výroba obálek z barevného papíru - zdobené vánočními motivy
- každé dítě si nakreslí svůj "dopis" a schová do své obálky, kterou pak zalepí
- společný dopis - do velké obálky vložíme velký dopis - Jaké bychom chtěli hračky od Ježíška do školky?
- Výzdoba třídy
- vánoční ubrousky na stůl, pohledy na tabuli
- vánoční girlanda se světýlky na okno
- vystřihování betlému (z časopisu)
- výroba svícnů - jmelí, chvojí, ale i jiné větvičky zapichujeme do aranžérské hmoty - doprostřed svíčku (dbáme na bezpečnost při zapalování svíčky - svíčka musí být oddělena nehořlavým materiálem)
- vánoční ozdoby - z přírodních materiálů (svícen z jablíčka, hvězda a kapr z ořechů, pomeranč zavěšený na stuze a ozdobený kořením, např. hřebíčkem apod.)
- pečení perníčků - spolupráce se školní jídelnou (předem připravené těsto) - první den vykrajujeme a pečeme, druhý den zdobíme cukrovou polevou (špejlí) a navážeme na stužky
- vlastní vánoční papír - bramborová tiskátka - učitelka vykrojí jednoduché vánoční tvary, děti si pak samy vyberou razítko i barvu; děti zkoušejí samy zabalit drobný dárek pro kamaráda či rodiče (krabičku s překvapením) - vázání stuhy - nácvik uzlu - mašlička
- Koledy
- učíme se tradiční koledy
- při jejich doprovodu využijeme zvonečky a rolničky - děti mohou samy rytmizovat (vhodně je usměrňujeme)
Průběžně
- prohlídka vánoční výzdoby na ulicích, v obchodech, v oknech MŠ
- účast na vánočních výstavě (příležitostně)
- vánoční pohádka
Vánoční besídka
Má být vyvrcholením vánočního programu.
- typické znaky
- zimní činnosti
- zimní svátky
- tradice, proč a jak
- poslech a nácvik koled
- výrobky - ozdoby, přání, svícny, perníčky atd.
- jak se slaví Vánoce v jiných zemích (děti většinou z filmů a pohádek znají americké zvyky)
- vánoční besídka, nadílka
Přílohy:
Náhled | Typ | Velikost | Název |
---|---|---|---|
![]() | 34 kB | Příloha |
V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.