Knoflíky používali lidé už v pravěku. Později ve starověkém Řecku i Římě získaly podobu provrtaných kamínků nebo kousků dřeva, které se zapínaly pomocí smyček. První knoflíky, které se provlékaly dírkou jako ty, které dnes na košilích nosíme my, měly tvar kuličky s ouškem. Byly vyráběny ze stříbra, zlata, mědi nebo dokonce pravých perel. Takovéto knoflíky byly ale velice drahé a mohli si je koupit jen velice bohatí lidé. Ostatní používali knoflíky olověné, které navíc později získaly svůj dnešní tvar. Dnes se knoflíky vyrábějí z nejrůznějších materiálů – dřeva, mušlí, kostí, skla, kamení, kovu a především z plastu. Ty nejmodernější umějí například při zapnutí zahrát melodii, ale jen když jsou zapnuty ve správném pořadí.
Cílem příspěvku je ukázat, že i v dnešní přetechnizované době drahých a někdy nefunkčních hraček lze vyrobit zábavné a účelné pomůcky a krásné výrobky s takřka nulovými náklady.
Děti vyzveme k tomu, že si společně zahrajeme na sběratele knoflíků. Motivujeme je tak, že jim paní učitelka řekne, aby do školky přinesly co největší množství knoflíků, jelikož jich je pro následující činnosti nezbytné velké množství. Dobrým zdrojem se ukázaly i babičky z místního klubu seniorů, se kterým již několik let spolupracujeme. Jako správné hospodyňky totiž ustřihnou knoflík z každého kousku vyřazeného oblečení.
Dítě, které má na hlavě klobouk, honí ostatní a snaží se jej někomu dalšímu nasadit na hlavu. Pokud se mu to podaří, vymění se role a babu má další dítě. Hru můžeme obrátit – dítě mající klobouk utíká před ostatními dětmi, které se mu jej snaží vzít. Dítě, které ve své snaze uspěje, přebírá klobouk a dává se na úprk. Klobouk můžeme rovněž využít jako motivační prvek za odměnu či při narozeninách dětí…
Pomůcky:
Postup:
Jednoduchým postupem můžeme vytvořit mnoho zajímavých doplňků:
Učitelka do jedné z misek vah vloží závaží. Úkolem dítěte je do druhé misky vložit potřebný počet knoflíků k vyvážení, přitom děti vedeme k tomu, aby ke splnění úkoly našly více řešení (např. dva velké knoflíky nebo čtyři malé…).
Dítě si do jedné misky samo vloží libovolný počet knoflíků, pokusí se najít a dát do druhé misky knoflíky stejné váhy.
Nejdříve si s dětmi zopakujeme hru „Co se z čeho vyrábí“. Za úkol jim dáme najít ve třídě předměty z těchto materiálů – dřevo, plast, kov, látka, sklo, korek, guma… Do každé z obručí vložíme jeden předmět z daného materiálu. Poté do obručí roztřídíme i knoflíky. Některé mohou zůstat nezařazeny (např. nitěné, kostěné), u nich si vysvětlíme, proč tomu tak je. U předškoláků můžeme na závěr zopakovat, jak a kde se jednotlivé materiály získávají či vyrábějí.
Děti rozdělíme do čtyř skupin. Každé družstvo postaví z kostek domeček se zahrádkou, v němž bude bydlet jeden z geometrických tvarů. Aby se děti lépe orientovaly, vložíme jeho maketu na zahrádku. Postupně si všechny děti vyberou geometrický tvar jeho domečku a daný knoflík do něj umístí. Ostatní děti kontrolují správnost přiřazení.
Děti vytvoří dvojice. Do středu asfaltové plochy nasypeme dvě stejné hromádky různých knoflíků. Ve vzdálenosti cca 3 m vyznačíme cíl. Děti závodí, které z nich nejdříve vymete všechny knoflíky za cílovou čáru.
Hru hrají tři děti, které se střídají v házení kostkou. Jejich úkolem je pomocí knoflíků spojit startovací a cílovou čáru tak, že do řady skládají knoflíky podle toho, kolik hodily kostkou. Dbáme na to, aby mezi jednotlivými knoflíky nebyly mezery. Jelikož knoflíky mají rozdílnou velikost, chytré děti volí ty největší.
Předem si připravíme karty, na kterých je přilepen různý počet knoflíků. Dětem zavážeme oči a necháme je, aby pouze hmatem určili jejich počet.
Děti hledají dvě karty se stejným počtem knoflíků.
Pro tuto hru musíme připravit dvojice stejných látek – na první přišijeme libovolný počet knoflíků a na druhém vyšijeme dírky. Dítě musí vyhledat dvojici stejné látky a sepnout je k sobě tak, aby pasovaly okraje.
Děti rozdělíme do dvou družstev, ve kterých budou závodit. Úkolem je do cíle přenést knoflík na lžíci. Aby byl závod obtížnější, můžeme dětem na trase vytyčit slalom.
Trať mohou děti zdolat tak, že knoflík ponesou na špičce své boty.
Děti si utvoří dvojice. Každému dáme knoflík navázaný na motouzu a váleček, na který budou v rámci závodu špagát namotávat a díky tomu přitahovat knoflík směrem k sobě.
Každé z dětí dostane jeden menší a druhý větší knoflík a utvoří kruh, do jehož středu umístíme obruč. Jejich úkolem je cvrnkáním větším knoflíkem přemístit menší do obruče.
Každé dítě má za úkol pomocí kleštiček na cukr sbírat knoflíky jedné barvy. Posbírané úlovky dává do kelímku od jogurtu. Vždy však může vzít jen jeden knoflík. Vyhrává ten, kdo nejdříve posbírá všechny knoflíky své barvy.
Na dobře viditelné místo vystavíme různé hračky a každou z nich opatříme kartičkou, na které bude cena znázorněna počtem koleček. Pokud např. panenka stojí pět koleček, dítě za ní musí zaplatit pět knoflíků a poté si s ní může hrát.
Pro šikovnější děti je možné cenu vyjádřit nikoliv počtem koleček, ale číslicí.
Předkreslíme tradičního panáka. Každé dítě si vybere svůj knoflík, který vhazuje do příslušného políčka. Poté hra pokračuje klasickým způsobem.
Jedno z dětí jde za dveře. Knoflík mezitím schováme někde ve třídě. Po návratu dítěte do místnosti ho navigujeme slovy – mráz, zima, teplo, hoří.
Na výkres předkreslíme notovou osnovu. Dítěti dáme 5–8 knoflíků, které pak ukládá podle své fantazie do notové osnovy (do mezer či na linku). Poté podle tohoto notového zápisu dítěti jeho melodii několikrát zahrajeme. Pokračujeme, dokud se všechny děti nevystřídají.
Děti mohou motiv opakovat jako ozvěnu.
Postup:
Dětem rozdáme knoflíky a do prostoru rozmístíme obrázky. Děti si postupně vybírají vždy jeden obrázek a určují, kolik slabik má slovo označující vyobrazený objekt. Pokud je spočítají správně, přiloží příslušný počet knoflíku k obrázku.
V prostoru rozmístíme obruče, do kterých umístíme jeden, dva, tři a čtyři knoflíky. Dětem rozdáme obrázky. Jejich úkolem je přiřadit jej do jednoho z kruhů opět podle počtu slabik.
Na výkres předkreslíme šňůrku, na jejíž počátek přiložíme dítěti sérii různých knoflíků. Jeho úkolem je pokládáním dalších pokračovat v tomto jednoduchém algoritmu.
Obtížnější verzí je, pokud dítě musí hlídat dvě vlastnosti knoflíků – například tvar a barvu či tvar a velikost…
Nejprve si z výkresu připravíme několik stejně velkých kartiček. Většinu z nich použijeme na výrobu karet se zadáním. Do tří sloupců a čtyř řad na ně tavnou pistolí nalepíme knoflíky různých barev tak, abychom vytvořili co nejvíce možných kombinací. Úkolem dětí je na prázdnou kartičku poskládat knoflíky přesně podle námi vyrobeného zadání.
Na větší kus látky přišijeme menší tak, aby se nám vytvořil tunýlek. Děti se střídají v provlékání knoflíku tímto tunýlkem obdobně, jako se provléká guma pomocí zavíracího špendlíku.
Děti se posadí do kruhu a postupně provádějí následující cviky:
Na školní zahradě rozmístíme několik prázdných obalů od tenisových míčků, ale jen v jednom budou knoflíky. Děti se snaží společně ukrytý poklad najít.
Pro tuto hru si nejprve musíme vytvořit pracovní desku (viz příloha). Hru nejdříve hrajeme jen ve dvojicích a později s více dětmi najednou. Každé dítě obdrží stejný počet knoflíků (cca 10). Postupně děti hází kostkou a umisťují své knoflíky na políčko se stejnou hodnotou, jakou hodily na kostce. Pokud je již políčko obsazené jiným knoflíkem, hráč zde nemůže knoflík odložit svůj, ale musí si jej vzít. Výjimkou tvoří políčko s číslem 6, do kterého se knoflíky přikládají stále bez omezení. Vyhrává ten, kdo se nejdříve zbaví všech svých knoflíků.
Děti házejí knoflíky nejprve do jedné části švédské bedny, později jim můžeme úkol ztížit a zvětšovat vzdálenost či zmenšovat cíl.
Ve vzdálenosti dva metry od startovní čáry umístíme vedle sebe dvě obruče. První hráč si jednu z nich vybere a položí do ní knoflík. Ostatní děti se připraví na startu a začnou házet knoflíky, pokud zasáhnou obruč s knoflíkem, získají dva body, pokud druhou z nich jeden bod.
Děti s knoflíkem v ruce sedí se zavřenýma očima rozmístěné v prostoru. Učitelka chodí mezi nimi a říká: „Knoflíky se rozsypaly, do všech koutů zatoulaly. Kde je najdu, kde je mám? Všechny si je posbírám.“ Poté pohladí dvě děti, které se uchopí za ruce a pokračují v procházení a recitování s učitelkou. Pokračujeme, dokud nejsou posbírány všechny „knoflíky“.
Děti dostanou knoflíky různých barev a volně se s nimi pohybují po místnosti. Na pokyn učitelky se děti se shodnou barvou knoflíku seběhnou a vytvoří housenku – zástup.
Dětem vysvětlíme, že se do pokladnice vloupal zloděj a svůj lup si vyhazuje oknem ven. Jedno z dětí bude představovat tohoto zloděje a jeho úkolem bude vyhazovat knoflíky z obruče. Ostatní děti se budou snažit poklad zachránit a po jednom nosit knoflíky zpět. Důležité je, že zatímco zloděj může knoflíky házet po hrstech, ostatní děti mohou nosit zpět vždy jen jeden.
Každé dítě dostane do ruky knoflík a usadí se na zem. Po podlaze rozložíme obrázky s motivem lidových písní. Učitelka zahraje úryvek z jedné z nich. Ten, kdo jako první pozná, o kterou písničku se jedná, vyskočí a utíká položit knoflík na obrázek o dané písničce. Hrajeme tak dlouho, až každé dítě umístí svůj knoflík.
Knoflíky můžeme použít i jako pomůcku pro klasické ranní cvičení. Děti mohou například položit každé svůj knoflík doprostřed třídy, čímž vytvoří řadu, kterou všechny děti přeskakují jako vrabec, žába, přelézají jako pejsek, kachna… Také je lze využít při průpravných cvicích.
Každému dítěti dáme knoflík připevněný na vlasec a provádíme dechová cvičení (prodloužený, přerušovaný výdech, síla dechu…)
Z barevných papírů vystřihneme kruhy a domalujeme jim dírky, aby vypadaly jako knoflíky. Ty poté rozstřihneme na proužky, třetiny, čtvrtiny, pětiny, šestiny… a potáhneme fólií. Všechny rozstříhané knoflíky nasypeme na hromadu a necháme děti, aby každé jeden z nich poskládalo.
Ukážeme dětem náměty na obrázky vyrobené z knoflíků (viz příloha). Každé dítě si zvolí, co by chtělo vyrábět. Podle toho si vybere potřebné knoflíky a nalepí je na karton. Na závěr fixem dokreslí detaily. Pro tento účel jsou vhodnější ploché knoflíky. Ty, které mají ouško k přišití na zadní straně, hůře drží a je nutno přilepit je tavnou pistolí.
Děti dle své fantazie vytváří obrázky z knoflíku a volně je přikládají na podložky. Lehčí variantou je tvoření pouze kontur obrázků, těžším úkolem je vyplnit celou plochu.
Na tenký provázek navlékneme knoflík s velkými dírkami a oba konce svážeme. Děti se usadí do kroužku a položí si šňůrku do klína. Poté co nejnenápadněji knoflík posunují po provázku a předávají si jej tak mezi sebou. Jedno dítě stojí uprostřed kruhu a snaží se uhodnout, u koho se knoflík právě nachází. Pokud se mu to podaří, vymění si místo s dítětem, u něhož knoflík objevil.
Knoflíky odpovídající barvám na kostce přivážeme na cca 30 cm dlouhé provázky. Děti se usadí do kruhu a každé z nich na konci uchopí jeden provázek. Jedno dítě si místo něj vezme kelímek a barevnou kostku. Pokud mu padne např. červená barva, pokusí se kelímkem přiklopit červený knoflík, přičemž dítě držící provázek s červeným knoflíkem se jím snaží ucuknout a zachránit jej tak před chycením. Pokud je knoflík do kelímku chycen, hráč vypadává ze hry. Takto pokračujeme dokud nezůstane ve hře pouze jedno dítě s knoflíkem, to se pak v dalším kole stává lovcem.
V průběhu našeho knoflíkového týdne jsme se společně s dětmi vypravili do muzea v Bílovci, kde jsou v rámci stále expozice vystaveny nejrůznější historické i moderní knoflíky. Vyvrcholením bylo vystavení nejkrásnějších knoflíků (každé dítě vybralo jeden) a nejpovedenějších výrobků na výstavce v MŠ a poslání dopisu a některých zajímavých a vzácných kousků z naší sbírky paní Lucii Bílé, o níž jsme se v časopise dočetli, že je jejich vášnivou sběratelkou. Na úplný závěr jsme v MŠ zrealizovali odpoledne s rodiči, tentokrát jsme si společně vyzkoušeli nejpovedenější činnosti a zhotovili složitější výrobky.
Uvedené činnosti jsme realizovali v průběhu týdne, který předcházel zápisu do prvních tříd. Díky komplexnímu záběru aktivit jsme si s dětmi zábavnou formou procvičili a zopakovali vše potřebné. Největší úspěch měly činnosti nazvané Knoflíková hra a Kouzelný klobouk, který je stejně jako ostatní pomůcky vyrobené z knoflíků dětem běžně k dispozici ve třídě. Dětem se práce s nimi natolik zalíbila, že se staly často vyhledávanými hrami.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: