Hrátky s knoflíky
Úvod:
Knoflíky používali lidé už v pravěku. Později ve starověkém Řecku i Římě získaly podobu provrtaných kamínků nebo kousků dřeva, které se zapínaly pomocí smyček. První knoflíky, které se provlékaly dírkou jako ty, které dnes na košilích nosíme my, měly tvar kuličky s ouškem. Byly vyráběny ze stříbra, zlata, mědi nebo dokonce pravých perel. Takovéto knoflíky byly ale velice drahé a mohli si je koupit jen velice bohatí lidé. Ostatní používali knoflíky olověné, které navíc později získaly svůj dnešní tvar. Dnes se knoflíky vyrábějí z nejrůznějších materiálů – dřeva, mušlí, kostí, skla, kamení, kovu a především z plastu. Ty nejmodernější umějí například při zapnutí zahrát melodii, ale jen když jsou zapnuty ve správném pořadí.
Cíl výuky:
Cílem příspěvku je ukázat, že i v dnešní přetechnizované době drahých a někdy nefunkčních hraček lze vyrobit zábavné a účelné pomůcky a krásné výrobky s takřka nulovými náklady.
Knoflíkový týden
Komunitní kruh s knoflíkem
Otázky:
- Co všechno lidé sbírají? (známky, mince, pivní tácky, pohledy, ubrousky, kartičky, turistické známky, odznaky, autíčka…)
- Sbíráte něco ve vaší rodině?
- Proč myslíte, že lidé něco sbírají? (zábava, soutěživost, trávení volného času…)
- Co byste chtěli sbírat?
- Slyšeli jste o někom, kdo sbírá knoflíky?
Děti vyzveme k tomu, že si společně zahrajeme na sběratele knoflíků. Motivujeme je tak, že jim paní učitelka řekne, aby do školky přinesly co největší množství knoflíků, jelikož jich je pro následující činnosti nezbytné velké množství. Dobrým zdrojem se ukázaly i babičky z místního klubu seniorů, se kterým již několik let spolupracujeme. Jako správné hospodyňky totiž ustřihnou knoflík z každého kousku vyřazeného oblečení.
Výroba „šperkovnice“
Pomůcky:
- malé a velké krabičky od sirek
- karton
- barevné papíry
- nůžky
- lepidlo
- tavná pistole
- velké množství knoflíků různých barev a velikostí
Postup:
- Vystřihneme barevný papír a oblepíme jím krabičku od zápalek ze všech stran.
- Z každé barvy zhotovíme tři malé a tři velké krabičky.
- Hotové krabičky přilepíme na karton pomocí tavné pistole tak, že každou řadu tvoří jedna barva.
- Děti roztřídí knoflíky podle barvy a podle velikosti (není rozhodující ani materiál ani tvar). Ty, které nelze zařadit, necháme v jiné nádobě a využijeme je k jiným hrám.
Tiskátka z knoflíků
Pomůcky:
- tavná pistole
- korkové zátky
- knoflíky
- výkres
- temperové barvy
Postup:
- Na korkové zátky přilepíme knoflíky s výrazným reliéfem.
- Tato tiskátka namáčíme do barvy a můžeme je využít k mnoha účelům (zdobení kapesníků, abstraktní obrázky….)
Knoflíková kytka
Pomůcky:
- barevné papíry
- nůžky
- knoflík
- tavná pistole
- karton
- tužka
Postup:
- Z barevného papíru vystřihneme dva čtverce – jeden o velikosti 10 x 10 cm a druhý 7 x 7 cm.
- U obou každý rožek založíme do středu.
- Složíme okvětní lístky kytky tak, že menší čtverec vlepíme do většího a přehnuté rožky obou na tužce natočíme směrem ven.
- Do středu květu nalepíme knoflík.
- Z kartonu vystřihneme stonek a lístek a kytičku dotvoříme.
Třešňový strom
Pomůcky:
- karton
- nůžky
- štětec
- temperové barvy
- knoflíky
- tavná pistole
Postup:
- Z kartonu vystřihneme korunu a kmen stromu.
- Poté obě části vybarvíme temperovými barvami a spojíme je dohromady.
- Korunu ozdobíme knoflíky vhodné barvy – jablka, květy, listy… (knoflíky lze koupit i ve tvaru ovoce)
- Tuto pomůcku využijeme k procvičování vzájemné polohy, počtu, více/méně…
Knoflíková mandala
Pomůcky:
- mandala s tematikou knoflíků
- knoflíky
- lepidlo
- pastelky
Postup:
- Nejprve připravíme mandalu z knoflíků – podklad vybarvíme a přilepíme či namalujeme několik knoflíků.
- Úkolem dětí je dodělat obrázek tak, aby vytvořily zrcadlově shodná mandala.
Abstrakce v krabici
Pomůcky:
- krabice od bonboniéry
- výkres
- malé kulaté knoflíčky
- misky
- lžičky
- barvy
- rámeček nebo pasparta
Postup:
- Vystřihneme výkres o stejných rozměrech jako má naše krabice a vložíme jej na dno.
- Do misek si nachystáme různé barvy a v každé z nich namočíme jeden knoflík.
- Lžičkou je vylovíme, dáme do krabice a třepeme všemi směry.
- Vyndáme knoflíky i výkres a necháme jej uschnout.
- Poté vložíme do rámečku nebo pasparty.
Výroba knoflíků
Pomůcky:
- samotvrdnoucí hmota
- plastový nožík
- fix
- váleček
- vršek od laku na vlasy
- špejle
Postup:
- Ze samotvrdnoucí hmoty vyválíme plát.
- Vrškem od laku vykrojíme kolečko.
- Špejlí protlačíme dírky.
- Povrch knoflíku zdobíme vytlačováním hrotem fixu nebo jeho opačným koncem.
- Okraje můžeme ozdobit naříznutím pomocí nožíku.
Bavlnkové knoflíky
Pomůcky:
- tekuté lepidlo
- nůžky
- bavlnky
- výkres
- špejle
Postup:
- Děti si podle šablonky předkreslí kruh a vystřihnou jej.
- Poté celou jeho plochu potřou tekutým lepidlem.
- Ihned začneme od středu kruhu lepit bavlnku tak, aby se z ní vytvořila spirála. Pokud se bavlnka při lepení zvedá, je vhodné použit pro snazší práci například špejle.
- Po zaschnutí do knoflíku uděláme dírky.
Knoflíkový klobouk
Pomůcky:
- klobouk
- tavná pistole
- knoflíky
Postup:
- Každé dítě vybere nejhezčí knoflík.
- Společně je všechny nalepíme tavnou pistolí na klobouk.
- Hotový výrobek můžeme používat k dalším hrám – například honička, za odměnu, narozeniny dětí...
Využití:
Dítě, které má na hlavě klobouk, honí ostatní a snaží se jej někomu dalšímu nasadit na hlavu. Pokud se mu to podaří, vymění se role a babu má další dítě. Hru můžeme obrátit – dítě mající klobouk utíká před ostatními dětmi, které se mu jej snaží vzít. Dítě, které ve své snaze uspěje, přebírá klobouk a dává se na úprk. Klobouk můžeme rovněž využít jako motivační prvek za odměnu či při narozeninách dětí…
Skládací stonožka
Pomůcky:
- výkres
- štětec
- lepidlo Herkules
- knoflíky
- tavná pistole
- látka
Postup:
- Výkres potřeme lepidle (nejlépe Herkulesem) a přilepíme na něj látku.
- Po zaschnutí si dítě obkreslí a vystřihne tvar těla stonožky a dvě nohy.
- Na zadní část vpravo přilepíme tavnou pistolí velký knoflík, dolů dva malé knoflíky.
- Učitelka vyřízne na levé straně každé části těla a na každé nožce otvor pro zapnutí knoflíku.
- Postupně všechny děti spojí své práce, čímž vznikne velká společná stonožka.
- Hlavu připojíme obdobným způsobem, také oči mohou být zhotoveny z knoflíku.
Sádrové odlitky
Pomůcky:
- plastelína
- knoflík
- lžička
- sádra
- voda
- krabička od pomazánkového másla
- barvy
Postup:
- Kelímek od pomazánkového másla vyplníme plastelínou.
- Do plastelíny obtiskneme knoflík s výrazným reliéfem.
- Připravíme si sádru a nalijeme ji do kelímku.
- Po vyschnutí a vytvrdnutí odlitek vyklopíme.
- Poté můžeme výrobek nabarvit.
Knoflíky s magnetky
Pomůcky:
- magnety
- knoflíky
- lepidlo
Postup:
- Na magnety nalepíme ozdobné knoflíky.
- Hotové výrobky můžeme použít k mnoha účelům – dekorace, procvičování vzájemné polohy, počtu, pořadí v řadě…
Zdobení noční košilky
Pomůcky:
- kniha Povídání o pejskovi a kočičce
- knoflíky
- výkres
- nůžky
- lepidlo
- tužka
- šablona noční košilky
Postup:
- Dětem přečteme ze zmíněné knížky pohádku O pyšné noční košilce.
- Každé dítě si poté předkreslí podle šablony na výkres noční košilku a vystřihne si ji.
- Košilku ozdobíme pomocí lepidla a knoflíků.
Mramorované knoflíky
Pomůcky:
- modurit
- podložka
- váleček
- plastový nožík
- voda
- miska
- rukavice
- mramorovací barvy
- igelitový sáček
- špejle
- hrnec
- voda
- vařič
Postup:
- Kousky moduritu rozválíme.
- Poté z hmoty vykrojíme knoflík, do kterého špejlí uděláme dírky.
- Hotové knoflíky uvaříme dle návodu na moduritu.
- Do misky dáme vodu, do níž přidáme pár kapek mramorovacích barev více odstínů. Aby se barvy spojily a vytvořily zajímavější vzory, rozmícháme je špejlí.
- Děti v rukavicích namáčí do tekutiny své knoflíky a ihned je vyndávají a nechají uschnout na igelitovém sáčku.
Obraz z knoflíků
Pomůcky:
- knoflíky
- provázek
- podložka
- rám ze starého obrazu
- tavná pistole
Postup:
- Postupně navlékáme různobarevné knoflíky na provázek.
- Aby se knoflík nemohl pohybovat a mezi jednotlivými knoflíky byly mezery, z obou stran zajistíme každý knoflík uzlíky.
- Když máme provázek dostatečně dlouhý (vzhledem k velikosti podložky a rámečku), děti vytváří abstraktní obraz, který poté přilepíme.
- Poté může následovat diskuse, co děti v jednotlivých obrázcích vidí.
Sluníčko
Pomůcky:
- výkres
- velký žlutý knoflík
- lepidlo
- jehla
- nit
- nůžky
Postup:
- Velký žlutý knoflík nalepíme na střed výkresu.
- Dětem předpřipravíme dírky, do kterých pak budou vyšívat sluneční paprsky.
Abstraktní obrázek
Pomůcky:
- lepidlo Herkules
- štětec
- nůžky
- různobarevné vlny
- ozdobné knoflíky
- výkres
Postup:
- Celou plochu výkresu potřeme silnou vrstvou lepidla Herkulesu.
- Děti dle své fantazie pokládají do lepidla kousky vlny a ozdobné knoflíky.
Neposedný knoflík
Pomůcky:
- větší knoflík s dvěma dírkami
- bavlnka
- nůžky
Postup:
- Ustřihneme bavlnku dlouhou cca 1 m, provlečeme ji oběma dírkami knoflíku a svážeme.
- Dítě si oba konce navlékne na ruce tak, aby knoflík byl uprostřed.
- Krouživými pohyby v jednom směru se snažíme bavlnku co nejvíce natočit.
- Poté napneme – knoflík by se měl sám otáčet zpět.
Šperky z knoflíků
Pomůcky:
- knoflíky
- tavná pistole
- sponka
- plastový náramek
- spínací špendlík
- průhledná silonová guma
- plastová čelenka
- klipsy
Postup:
Jednoduchým postupem můžeme vytvořit mnoho zajímavých doplňků:
- brož – knoflík přilepíme tavnou pistolí na spínací špendlík
- náramek – obdobně můžeme přilepit knoflíky na plastový náramek či je navléci na průhlednou silonovou gumu
- sponka – knoflík přilepíme na vlásenku či jinou sponku
- korále – knoflík navlečeme na gumu a uděláme pod ním uzel, obdobně s několikacentimetrovými mezerami pokračujeme, dokud není náhrdelník hotov
- čelenka – hladkou plastovou čelenku ozdobíme knoflíky
- náušnice – na klipsové zapínání tavnou pistolí přilepíme knoflíky
Hry s váhou
Pomůcky:
- dětská váha
- závaží
- knoflíky
Postup:
Učitelka do jedné z misek vah vloží závaží. Úkolem dítěte je do druhé misky vložit potřebný počet knoflíků k vyvážení, přitom děti vedeme k tomu, aby ke splnění úkoly našly více řešení (např. dva velké knoflíky nebo čtyři malé…).
Obměna:
Dítě si do jedné misky samo vloží libovolný počet knoflíků, pokusí se najít a dát do druhé misky knoflíky stejné váhy.
Třídění podle materiálu
Pomůcky:
- obruče
- knoflíky a předměty z různých materiálů
Postup:
Nejdříve si s dětmi zopakujeme hru „Co se z čeho vyrábí“. Za úkol jim dáme najít ve třídě předměty z těchto materiálů – dřevo, plast, kov, látka, sklo, korek, guma… Do každé z obručí vložíme jeden předmět z daného materiálu. Poté do obručí roztřídíme i knoflíky. Některé mohou zůstat nezařazeny (např. nitěné, kostěné), u nich si vysvětlíme, proč tomu tak je. U předškoláků můžeme na závěr zopakovat, jak a kde se jednotlivé materiály získávají či vyrábějí.
Ve kterém domečku bydlí?
Pomůcky:
- knoflíky různých tvarů
- dřevěné kostky
- geometrické tvary
Postup:
Děti rozdělíme do čtyř skupin. Každé družstvo postaví z kostek domeček se zahrádkou, v němž bude bydlet jeden z geometrických tvarů. Aby se děti lépe orientovaly, vložíme jeho maketu na zahrádku. Postupně si všechny děti vyberou geometrický tvar jeho domečku a daný knoflík do něj umístí. Ostatní děti kontrolují správnost přiřazení.
Zametání metlou
Pomůcky:
- proutěné metly
- knoflíky
Postup:
Děti vytvoří dvojice. Do středu asfaltové plochy nasypeme dvě stejné hromádky různých knoflíků. Ve vzdálenosti cca 3 m vyznačíme cíl. Děti závodí, které z nich nejdříve vymete všechny knoflíky za cílovou čáru.
Hra s knoflíky a kostkou
Pomůcky:
- kostka
- knoflíky
- lana
Postup:
Hru hrají tři děti, které se střídají v házení kostkou. Jejich úkolem je pomocí knoflíků spojit startovací a cílovou čáru tak, že do řady skládají knoflíky podle toho, kolik hodily kostkou. Dbáme na to, aby mezi jednotlivými knoflíky nebyly mezery. Jelikož knoflíky mají rozdílnou velikost, chytré děti volí ty největší.
Počítání pohmatu
Pomůcky:
- šátek
- knoflíky přilepené na tvrdém papíře
Postup:
Předem si připravíme karty, na kterých je přilepen různý počet knoflíků. Dětem zavážeme oči a necháme je, aby pouze hmatem určili jejich počet.
Obměna:
Děti hledají dvě karty se stejným počtem knoflíků.
Sepínání dvojic látek
Pomůcky:
- potahová látka různých barev a vzorů
- knoflíky
Postup:
Pro tuto hru musíme připravit dvojice stejných látek – na první přišijeme libovolný počet knoflíků a na druhém vyšijeme dírky. Dítě musí vyhledat dvojici stejné látky a sepnout je k sobě tak, aby pasovaly okraje.
Knoflíkové závody
Pomůcky:
- lžíce
- knoflíky
- kužely
Postup:
Děti rozdělíme do dvou družstev, ve kterých budou závodit. Úkolem je do cíle přenést knoflík na lžíci. Aby byl závod obtížnější, můžeme dětem na trase vytyčit slalom.
Obměna:
Trať mohou děti zdolat tak, že knoflík ponesou na špičce své boty.
Přitahovaná
Pomůcky:
- motouz
- knoflík
- váleček
Postup:
Děti si utvoří dvojice. Každému dáme knoflík navázaný na motouzu a váleček, na který budou v rámci závodu špagát namotávat a díky tomu přitahovat knoflík směrem k sobě.
Knoflíkové blešky
Pomůcky:
- knoflíky
- obruč
Postup:
Každé z dětí dostane jeden menší a druhý větší knoflík a utvoří kruh, do jehož středu umístíme obruč. Jejich úkolem je cvrnkáním větším knoflíkem přemístit menší do obruče.
Třídění kleštěmi
Pomůcky:
- kleště na cukr
- knoflíky různých barev
- kelímky od jogurtů
Postup:
Každé dítě má za úkol pomocí kleštiček na cukr sbírat knoflíky jedné barvy. Posbírané úlovky dává do kelímku od jogurtu. Vždy však může vzít jen jeden knoflík. Vyhrává ten, kdo nejdříve posbírá všechny knoflíky své barvy.
Na obchod
Pomůcky:
- hračky
- cenovky
- knoflíky
Postup:
Na dobře viditelné místo vystavíme různé hračky a každou z nich opatříme kartičkou, na které bude cena znázorněna počtem koleček. Pokud např. panenka stojí pět koleček, dítě za ní musí zaplatit pět knoflíků a poté si s ní může hrát.
Obměna:
Pro šikovnější děti je možné cenu vyjádřit nikoliv počtem koleček, ale číslicí.
Panák s knoflíky
Pomůcky:
- knoflíky
- křída
Postup:
Předkreslíme tradičního panáka. Každé dítě si vybere svůj knoflík, který vhazuje do příslušného políčka. Poté hra pokračuje klasickým způsobem.
Najdi knoflík
Pomůcky:
- knoflík
Postup:
Jedno z dětí jde za dveře. Knoflík mezitím schováme někde ve třídě. Po návratu dítěte do místnosti ho navigujeme slovy – mráz, zima, teplo, hoří.
Knoflíkové noty
Pomůcky:
- výkres
- fix
- knoflíky
- klavír
Postup:
Na výkres předkreslíme notovou osnovu. Dítěti dáme 5–8 knoflíků, které pak ukládá podle své fantazie do notové osnovy (do mezer či na linku). Poté podle tohoto notového zápisu dítěti jeho melodii několikrát zahrajeme. Pokračujeme, dokud se všechny děti nevystřídají.
Obměna:
Děti mohou motiv opakovat jako ozvěnu.
Počet slabik
Pomůcky:
- knoflíky
- obrázky
Postup:
Dětem rozdáme knoflíky a do prostoru rozmístíme obrázky. Děti si postupně vybírají vždy jeden obrázek a určují, kolik slabik má slovo označující vyobrazený objekt. Pokud je spočítají správně, přiloží příslušný počet knoflíku k obrázku.
Obměna:
V prostoru rozmístíme obruče, do kterých umístíme jeden, dva, tři a čtyři knoflíky. Dětem rozdáme obrázky. Jejich úkolem je přiřadit jej do jednoho z kruhů opět podle počtu slabik.
Navlékání korálků
Pomůcky:
- výkres
- fix
- knoflíky
Postup:
Na výkres předkreslíme šňůrku, na jejíž počátek přiložíme dítěti sérii různých knoflíků. Jeho úkolem je pokládáním dalších pokračovat v tomto jednoduchém algoritmu.
Obměna:
Obtížnější verzí je, pokud dítě musí hlídat dvě vlastnosti knoflíků – například tvar a barvu či tvar a velikost…
Popletené knoflíky
Pomůcky:
- knoflíky
- výkres
- tavná pistole
- nůžky
Postup:
Nejprve si z výkresu připravíme několik stejně velkých kartiček. Většinu z nich použijeme na výrobu karet se zadáním. Do tří sloupců a čtyř řad na ně tavnou pistolí nalepíme knoflíky různých barev tak, abychom vytvořili co nejvíce možných kombinací. Úkolem dětí je na prázdnou kartičku poskládat knoflíky přesně podle námi vyrobeného zadání.
Provlékání knoflíků
Pomůcky:
- látka
- jehla
- nit
- nůžky
- knoflík
Postup:
Na větší kus látky přišijeme menší tak, aby se nám vytvořil tunýlek. Děti se střídají v provlékání knoflíku tímto tunýlkem obdobně, jako se provléká guma pomocí zavíracího špendlíku.
Jemná motorika
Pomůcky:
- knoflíky – velké, těžké, placaté
Postup:
Děti se posadí do kruhu a postupně provádějí následující cviky:
- knoflík si položí na dlaň, mírně vyhodí a zpět chytají do celé dlaně (pokud se to dětem daří, mohou vyzkoušet i druhou ruku)
- knoflík si položí na dlaň, mírně vyhodí a zpět chytají na hřbet ruky s nataženými prsty (pokud se to dětem daří, mohou vyzkoušet i druhou ruku)
- knoflík si děti položí před sebe na zem a postupně jej zvedají – prvním a druhým prstem, prvním a třetím….
- děti knoflíkem otáčejí pomocí konečků prstů v obou směrech (pokud se to dětem daří, mohou vyzkoušet i druhou ruku)
- knoflík si děti postupně pokládají na čelo, nos, bradu a loket a snaží se o to, aby jim neupadnul (pokud se to dětem daří, mohou vyzkoušet s knoflíkem i chodit)
- děti si knoflíkem házejí z ruky do ruky
- děti si knoflík položí na nárt a mírným výkopem jej vyhodí a chytí do ruky
Hledání pokladu na zahradě
Pomůcky:
- knoflíky
- obal od tenisových míčků
Postup:
Na školní zahradě rozmístíme několik prázdných obalů od tenisových míčků, ale jen v jednom budou knoflíky. Děti se snaží společně ukrytý poklad najít.
Knoflíková hra
Pomůcky:
- hrací deska
- knoflíky
- kostka
Postup:
Pro tuto hru si nejprve musíme vytvořit pracovní desku (viz příloha). Hru nejdříve hrajeme jen ve dvojicích a později s více dětmi najednou. Každé dítě obdrží stejný počet knoflíků (cca 10). Postupně děti hází kostkou a umisťují své knoflíky na políčko se stejnou hodnotou, jakou hodily na kostce. Pokud je již políčko obsazené jiným knoflíkem, hráč zde nemůže knoflík odložit svůj, ale musí si jej vzít. Výjimkou tvoří políčko s číslem 6, do kterého se knoflíky přikládají stále bez omezení. Vyhrává ten, kdo se nejdříve zbaví všech svých knoflíků.
Házení knoflíkem
Pomůcky:
- knoflíky
- obruče
- švédská bedna
Postup:
Děti házejí knoflíky nejprve do jedné části švédské bedny, později jim můžeme úkol ztížit a zvětšovat vzdálenost či zmenšovat cíl.
Obměna:
Ve vzdálenosti dva metry od startovní čáry umístíme vedle sebe dvě obruče. První hráč si jednu z nich vybere a položí do ní knoflík. Ostatní děti se připraví na startu a začnou házet knoflíky, pokud zasáhnou obruč s knoflíkem, získají dva body, pokud druhou z nich jeden bod.
Na knoflíky
Pomůcky:
- knoflíky
Postup:
Děti s knoflíkem v ruce sedí se zavřenýma očima rozmístěné v prostoru. Učitelka chodí mezi nimi a říká: „Knoflíky se rozsypaly, do všech koutů zatoulaly. Kde je najdu, kde je mám? Všechny si je posbírám.“ Poté pohladí dvě děti, které se uchopí za ruce a pokračují v procházení a recitování s učitelkou. Pokračujeme, dokud nejsou posbírány všechny „knoflíky“.
Na barevné housenky
Pomůcky:
- barevné knoflíky
Postup:
Děti dostanou knoflíky různých barev a volně se s nimi pohybují po místnosti. Na pokyn učitelky se děti se shodnou barvou knoflíku seběhnou a vytvoří housenku – zástup.
Na zloděje
Pomůcky:
- knoflíky
- obruč
Postup:
Dětem vysvětlíme, že se do pokladnice vloupal zloděj a svůj lup si vyhazuje oknem ven. Jedno z dětí bude představovat tohoto zloděje a jeho úkolem bude vyhazovat knoflíky z obruče. Ostatní děti se budou snažit poklad zachránit a po jednom nosit knoflíky zpět. Důležité je, že zatímco zloděj může knoflíky házet po hrstech, ostatní děti mohou nosit zpět vždy jen jeden.
Poznej písničku
Pomůcky:
- obrázky s motivem lidových písní
- hudební nástroj
- knoflíky
Postup:
Každé dítě dostane do ruky knoflík a usadí se na zem. Po podlaze rozložíme obrázky s motivem lidových písní. Učitelka zahraje úryvek z jedné z nich. Ten, kdo jako první pozná, o kterou písničku se jedná, vyskočí a utíká položit knoflík na obrázek o dané písničce. Hrajeme tak dlouho, až každé dítě umístí svůj knoflík.
Cvičení s knoflíkem
Pomůcky:
- knoflík
Postup:
Knoflíky můžeme použít i jako pomůcku pro klasické ranní cvičení. Děti mohou například položit každé svůj knoflík doprostřed třídy, čímž vytvoří řadu, kterou všechny děti přeskakují jako vrabec, žába, přelézají jako pejsek, kachna… Také je lze využít při průpravných cvicích.
Dechová cvičení s knoflíkem
Pomůcky:
- vlasec
- plochý lehký knoflík
Postup:
Každému dítěti dáme knoflík připevněný na vlasec a provádíme dechová cvičení (prodloužený, přerušovaný výdech, síla dechu…)
Rozstříhaný knoflík
Pomůcky:
- barevné papíry
- laminovací fólie
- laminátor
Postup:
Z barevných papírů vystřihneme kruhy a domalujeme jim dírky, aby vypadaly jako knoflíky. Ty poté rozstřihneme na proužky, třetiny, čtvrtiny, pětiny, šestiny… a potáhneme fólií. Všechny rozstříhané knoflíky nasypeme na hromadu a necháme děti, aby každé jeden z nich poskládalo.
Obrázky z knoflíků
Pomůcky:
- knoflíky
- karton
- podložky
- předkreslené pracovní listy
- omalovánky
- fix
Postup:
Ukážeme dětem náměty na obrázky vyrobené z knoflíků (viz příloha). Každé dítě si zvolí, co by chtělo vyrábět. Podle toho si vybere potřebné knoflíky a nalepí je na karton. Na závěr fixem dokreslí detaily. Pro tento účel jsou vhodnější ploché knoflíky. Ty, které mají ouško k přišití na zadní straně, hůře drží a je nutno přilepit je tavnou pistolí.
Obměna:
Děti dle své fantazie vytváří obrázky z knoflíku a volně je přikládají na podložky. Lehčí variantou je tvoření pouze kontur obrázků, těžším úkolem je vyplnit celou plochu.
Knoflík cestovatel
Pomůcky:
- provázek (dostatečně dlouhý)
- knoflík
Postup:
Na tenký provázek navlékneme knoflík s velkými dírkami a oba konce svážeme. Děti se usadí do kroužku a položí si šňůrku do klína. Poté co nejnenápadněji knoflík posunují po provázku a předávají si jej tak mezi sebou. Jedno dítě stojí uprostřed kruhu a snaží se uhodnout, u koho se knoflík právě nachází. Pokud se mu to podaří, vymění si místo s dítětem, u něhož knoflík objevil.
Chytni knoflík
Pomůcky:
- barevné knoflíky
- plastový kelímek
- barevná kostka
- provázek
Postup:
Knoflíky odpovídající barvám na kostce přivážeme na cca 30 cm dlouhé provázky. Děti se usadí do kruhu a každé z nich na konci uchopí jeden provázek. Jedno dítě si místo něj vezme kelímek a barevnou kostku. Pokud mu padne např. červená barva, pokusí se kelímkem přiklopit červený knoflík, přičemž dítě držící provázek s červeným knoflíkem se jím snaží ucuknout a zachránit jej tak před chycením. Pokud je knoflík do kelímku chycen, hráč vypadává ze hry. Takto pokračujeme dokud nezůstane ve hře pouze jedno dítě s knoflíkem, to se pak v dalším kole stává lovcem.
Závěr
V průběhu našeho knoflíkového týdne jsme se společně s dětmi vypravili do muzea v Bílovci, kde jsou v rámci stále expozice vystaveny nejrůznější historické i moderní knoflíky. Vyvrcholením bylo vystavení nejkrásnějších knoflíků (každé dítě vybralo jeden) a nejpovedenějších výrobků na výstavce v MŠ a poslání dopisu a některých zajímavých a vzácných kousků z naší sbírky paní Lucii Bílé, o níž jsme se v časopise dočetli, že je jejich vášnivou sběratelkou. Na úplný závěr jsme v MŠ zrealizovali odpoledne s rodiči, tentokrát jsme si společně vyzkoušeli nejpovedenější činnosti a zhotovili složitější výrobky.
Reflexe:
Uvedené činnosti jsme realizovali v průběhu týdne, který předcházel zápisu do prvních tříd. Díky komplexnímu záběru aktivit jsme si s dětmi zábavnou formou procvičili a zopakovali vše potřebné. Největší úspěch měly činnosti nazvané Knoflíková hra a Kouzelný klobouk, který je stejně jako ostatní pomůcky vyrobené z knoflíků dětem běžně k dispozici ve třídě. Dětem se práce s nimi natolik zalíbila, že se staly často vyhledávanými hrami.
Evaluace
V příspěvku je zařazena celá řada zajímavých námětů, které jsou vhodné k rozvíjení široké škály dovedností dětí. Největší pozitivum příspěvku je snadná dostupnost použitých pomůcek a malé finanční náklady na jejich pořízení. Právě neobvyklé pomůcky a pestrost činností motivuje děti k dalšímu učení i opakování stávajících vědomostí. (Jana Šmydkeová, vedoucí učitelka)
Náhled | Typ | Velikost | Název |
---|---|---|---|
![]() | 51 kB | Hrací deska | |
![]() | 76 kB | Obrázky | |
![]() | 2396 kB | Pracovní listy |