Pravidla upravující vlastní hodnocení mateřské školy
Příspěvek obsahuje přehled základních stručně komentovaných tezí evaluace a hodnocení, z kterých vychází RVP PV a které jsou dále rozvedeny v manuálu. Článek také reaguje na současný požadavek zpracovávat evaluační plány a zprávy a upozorňuje na vzájemné souvislosti.
-
RVP PV ukládá, aby systém evaluace a hodnocení, který si mateřská škola vytvoří, byl povinnou součástí ŠVP, resp. byl v ŠVP popsán.
-
Protože mateřské školy povětšinou zpracovávají své ŠVP na období jednoho roku, a to vždy s ohledem k aktuálním podmínkám, potřebám a možnostem, stává se plán evaluace běžnou součástí ŠVP a vlastní vyhodnocení školy pak podkladem pro přípravu ŠVP na další období. Můžeme říci, že pravidelný cyklus tvorby či úpravy ŠVP plně koresponduje s požadavkem pravidelného a cyklického sledování a vyhodnocování vlastní činnosti. Pokud tedy školy pracují podle RVP PV a podle vlastního ŠVP, nemělo by zpracování plánu evaluace a jeho vyhodnocení znamenat vlastně nic nového. Plán by měl být součástí ŠVP, pochopitelně v obecnější podobě- (ŠVP je veřejný dokument).
-
Cyklická tvorba a úprava ŠVP napovídá, že mateřské školy se zpětnou vazbou pracují a že i bez dosavadní povinnosti zpracovávat zvláštní plán hodnocení a výslednou zprávu provádějí řadu sebehodnotících aktivit (sbírají informace, vyhodnocují situaci a zjištění berou na zřetel ve své další činnosti). Jde jen o to, že tyto kroky je třeba činit systematicky, plánovitě. Tzn. že informace je nutno sbírat pravidelně a vyhodnocovat podle předem daných kritérií, aby získaný obraz byl pravdivý a objektivní. Znamená to vnést do vlastního hodnocení školy určitý systém a tento systém popsat v ŠVP (obecněji), v plánu hodnocení pak konkrétně.
- RVP PV stanoví, že vyhodnocování by mělo být komplexní. Jako takové by mělo být zaměřeno na několik oblastí:
- naplňování cílů programu,
- kvalita podmínek, způsob zpracování a realizace vzdělávacího obsahu,
- práce pedagogů (včetně sebereflexe),
- výsledky vzdělávání.
- RVP PV požaduje, aby byl dodržován určitý postup a v rámci těchto oblastí byl stanoven:
- předmět evaluace (co budou pedagogové sledovat, nač se zaměří),
- techniky evaluace (jakými formami, metodami budou postupovat a jakým způsobem vyhodnocovat),
- časový plán (konkrétní termíny či frekvence, kdy budou vyhodnocení provádět),
- odpovědnost pedagogů (kdo bude za co odpovědný).
-
Doporučení k vlastnímu hodnocení školy, resp. doporučení, jak si svůj evaluační systém vytvořit a jak jej v ŠVP popsat, je uveden V Manuálu k přípravě školního (třídního) programu mateřské školy (2005).