Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Titulka > Modul články > Odborné vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Titulka > Modul články > Odborné vzdělávání > Vy umíte vyrobit – my umíme prodat

Vy umíte vyrobit – my umíme prodat

Praktický příspěvek
příklad
projekt
Projektové vyučování je moderní didaktická metoda, při níž žáci řeší reálné komplexní úkoly. Pracují týmově, jednají s úřady, firmami, zjišťují fakta, názory, navrhují řešení. Učitel se stává koučem, který podporuje i motivuje a odpovědnost za dosahování cílů přebírají žáci.

Cíl výuky

Naučit žáka dovednostem, jejichž znalosti jsou nutné pro realizaci vývozních i dovozních obchodních operací.

Rád bych zde nabídl podnikatelům a manažerům příležitosti, jak rozšířit jejich aktivity. Myslím si, že je jen věcí managementu a podnikatelů, veřejné správy a akademické obce, jak jsou ve své činnosti naše firmy úspěšné. K tomu potřebují vědět, co se jim nabízí a co je čeká v budoucnosti.

Jedním z cílů naší školy je začít evidovat výrobní nabídku, poptávku a následně pomáhat hledat odbyt a obchodní příležitosti. Máme zájem do této práce zapojit naše jazykově i profesně dobře vybavené žáky střední školy prostřednictvím jejich prací. Budeme se snažit, aby naši podnikatelé společně s veřejnou správou a akademickými pracovišti našli způsob, jak svoje provozně-výrobní a obchodní prostory rozšířit a dát práci dalším spoluobčanům regionu.

Již v loňském roce jsme začali spolupracovat s firmou ELING Bohemia s. r. o. Kunovice, která je významným výrobcem a distributorem elektronických systémů. Ve spolupráci s touto firmou bylo navrženo školní zařízení pro výuku programování. Je koncipováno tak, aby byla zajištěna možnost jeho prezentace na školeních, výstavách a veletrzích, čím se zároveň propagují i výrobky dané firmy.

Naši žáci jsou připravováni na rozšiřující se možnosti podnikatelských aktivit v zemích Evropské unie a na světových trzích. Ovládají anglický, německý a ruský jazyk. Znají metody dovozu a vývozu různých komodit, ovládají celní problematiku i smluvní prostředky zahraničního obchodu. Oslovili jsme proto  firmu GOLF mobile ve Velké nad Veličkou a zahájili spolupráci při prodeji jejich výrobků. Oni dokáží zhotovit kvalitní výrobek, jejichž prodej bude zajišťovat také tým našich žáků, a to od provedení průzkumu trhu, nabídkového a cenového řízení až po expedici od výrobce k odběrateli.

V rámci výuky zahraničního obchodu v naší škole zpracovávají žáci ročníkové práce, které jsou zadávány tak, aby řešily konkrétní problém ve výrobní či velkoobchodní firmě.

Naši žáci oboru zahraničního obchodu mají chuť obchodovat a řešit konkrétní obchodní případy. Zde vidím velké možnosti pro podnikatele, kteří chtějí přijít s určitou komoditou, ale neví, zda daný trh jejich výrobek přijme. Můžeme jim provést  průzkum, vyhodnotit situaci a poradit, zda je takový výrobek prodejný či nikoli. Případně o jaký výrobek je zájem. Lze tak využít znalostí žáků, pokud nám podnikatelé nabídnou možnost provádění studijní praxe ve své firmě během školního roku.

Naše střední odborná škola se ve výuce zahraničního obchodu zaměřila na popsanou praktickou přípravu, a to při sestavování témat ročníkových prací, ve kterých žáci řeší u vybraných výrobních firem konkrétní obchodní případy. Podílí se např. na zpracovávání cenových kalkulací při výběru spedičních společností pro kamionovou i kontejnerovou přepravu, provádí průzkum trhů i samotný nákup výrobků spotřebního charakteru v zahraničí a prodej v tuzemsku (nákup kávy v Columbii a Brazílii, sušených plodů v Íránu, čaje ze Srí Lanky apod.). Týmy, ve kterých jsou zastoupeni žáci všech ročníků školy, uvedenou komoditu přímo u zahraničního dodavatele poptávají, vyhodnocují nákupní ceny, objednávají, koncipují obchodní kontrakt v cizím jazyce a realizují samotný dovoz včetně proclení zásilek.

V těchto měsících dorazily do školy první vzorkové zásilky sušených plodů z Íránu. Jedná se o sušené rozinky a datle. Po vyhodnocení vzorků zašle přímý distributor z Teheránu další zásilku. Dále byly doručeny do školy i další zásilky, a to vzorky nabízeného sortimentu kávy Arabica od distributora z Jižní Ameriky a čaje z Indie. I u těchto vzorků se po jejich posouzení počítá s dalšími dodávkami.

Řešení podobných obchodních případů je ve škole součástí promyšlené koncepce výuky obchodníků pro tuzemský a zahraniční obchod, jejímž cílem je naučit žáka dovednostem, jejichž znalosti jsou nutné pro realizaci vývozních i dovozních obchodních operací.

Reflexe

Příspěvek může být námětem pro metodiku výuky zahraničního obchodu v odborných školách zaměřených na ekonomiku a obchod.

V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám