Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > Odborné vzdělávání > Nové závěrečné zkoušky: Učni potřebují znát...

Ikona informativni

Nové závěrečné zkoušky: Učni potřebují znát hlavně řemeslo

Autor: Ing. Alena Nová
Anotace: Článek pojednává o realizaci praktické závěrečné zkoušky v oborech vzdělání Cukrář – výroba a Prodavač – květiny. Praktická zkouška byla realizována v rámci Jednotného zadání závěrečné zkoušky. Článek může být inspirací pro další školy, které dané obory vzdělání nabízejí.
Klíčová slova: praktická zkouška, jednotné zadání závěrečných zkoušek, Cukrář, Prodavač – květiny

Na středních odborných školách probíhaly v červnu závěrečné zkoušky, na jejichž základě žáci učebních oborů dostávají výuční listy. Dříve si obsah zkoušek určovaly samy školy a úroveň byla značně rozdílná. Letos už se ale tři čtvrtiny škol dobrovolně rozhodly použít jednotné zadání závěrečných zkoušek připravené pracovníky Národního ústavu odborného vzdělávání a odborníky ze škol i podniků.

Jednotná závěrečná zkouška se letos poprvé skládá také v oborech určených žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. Reforma závěrečných zkoušek se uskutečňuje v rámci projektu MŠMT Nová závěrečná zkouška, na který přispívá Evropský sociální fond.

Čím se nové zkoušky odlišují

Pro každý obor vzdělání vzniká jednotné zadání, na kterém spolupracují učitelé i zaměstnavatelé z daného oboru. Tím by se mělo zaručit, že zkoušky budou obsahovat skutečně to, co je pro obor nejpodstatnější a co bude absolvent nutně potřebovat pro úspěšné uplatnění v praxi. „Když na obsahu zkoušek spolupracují zaměstnavatelé, budou mít k výučnímu listu také větší důvěru,“ říká Dana Kočková z NÚOV, který má reformu závěrečných zkoušek na starosti.

Závěrečné zkoušky mají stále část písemnou, ústní a praktickou, která má v novém pojetí největší význam. Oproti dřívějšku dostávají žáci při ústní zkoušce také otázku ze světa práce a v některých oborech píší navíc samostatnou odbornou práci. Např. žáci oboru Cukrář – výroba v SOU gastronomie a podnikání v Praze na Černém Mostě dostali téma Slavnostní dort. Během 2. pololetí sestavili práci, kde popsali teoreticky jak bude dort vypadat, které ingredience do něj budou potřebovat a kterými postupy ho vyrobí, při praktické zkoušce toto realizovali a nakonec obhajovali svá řešení.

Jak to skutečně probíhá

Prostřená tabule v SOU gastronomie a podnikání v Praze na Černém Mostě vyhlíží lákavě. Originálně vyzdobené dorty by oživily sortiment nejedné cukrárny, bílý ubrus zdobí květiny. Žákyně posledního ročníku oboru cukrář-výroba právě skládají praktickou závěrečnou zkoušku, při níž prokazují dovednosti nezbytné k uplatnění ve svém oboru.

Barbora Klusová vyrobila dort k příležitosti Dne Země, který byl jedním z témat samostatné odborné práce. Vloni na podzim získala první cenu na Mezinárodním dni kuchařů v Praze na Staroměstském náměstí za dort ve tvaru klavíru inspirovaný osobností Bedřicha Smetany. Ačkoli patří k nadaným žákyním, o nástavbovém studiu ale neuvažuje. „Oboru bych se určitě chtěla věnovat. Buď budu pracovat tady nebo půjdu někam do ciziny,“ říká sebevědomě Bára. „A jak jsi na tom s jazyky?“ zazní ze zkušební komise. „Umím německy, průměrně,“ dodává dívka.

Když přijde řeč na provozovny, kde během uplynulých tří let absolvovaly praxi, žákyně zmiňují školní pracoviště i hotely zvučných jmen. V jednom z nich pracovala i Katka, která při praktické zkoušce upekla a ozdobila dort ke Dni matek. O své budoucnosti má jasno. „Půjdu na nástavbu, ale cukrařině se budu věnovat dál,“ říká přesvědčivě dívka.

Další dvě žákyně si jako hlavní výrobek zvolily dort k ukončení studia. Členové komise jsou s jejich výkony spokojeni, i když odhalují i drobná zaváhání. „Deniso, můžeš mi říct, proč tady máš ty myšky?“ ptá se učitelka odborných předmětů Bronislava Vykydalová, která je zároveň členkou autorského týmu pro přípravu jednotného zadání oboru cukrář. Šedí marcipánoví hlodavci posazení na tabulce s nápisem „K promoci“ se jí ve spojení s tak slavnostní příležitosti nezdají moc důstojní. „Nějak se tam zatoulaly,“ zakrývá žákyně nejistotu. Kdo ví, snad měly být na dortu pro štěstí.

Floristky znají sortiment v latině

Praktickou závěrečnou zkoušku podle jednotného zadání na škole absolvovaly i žákyně oboru Prodavač –květiny. Kromě vytvoření květinové vazby na vylosované téma, která je tradiční náplní praktické zkoušky, je čekal nový úkol – poznávání květinového sortimentu, s nímž budou na prodejně denně pracovat. Ověřována přitom byla i znalost odborných názvů květin, která je ve floristické profesi nezbytná. „Není to pro ně snadné, ale všechny to nakonec zvládly dobře,“ chválí své svěřenkyně učitelka odborných předmětů Naděžda Fúsková.

Zároveň dodává, že pro žáky oboru Prodavač – květiny jsou těžké hlavně písemné části nových závěrečných zkoušek. Obsahují totiž i otázky týkající se estetických principů květinové vazby. „Žáci potřebují znát hlavně řemeslo. Teorie, kterou nemohou použít v praxi, je pro ně zbytečně náročná. Naopak důležitá je znalost sortimentu,“ uzavírá Naděžda Fúsková.

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 27. 07. 2011
Zobrazeno: 4464krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku :
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
NOVÁ, Alena. Nové závěrečné zkoušky: Učni potřebují znát hlavně řemeslo. Metodický portál: Články [online]. 27. 07. 2011, [cit. 2019-11-12]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/O/4640/NOVE-ZAVERECNE-ZKOUSKY-UCNI-POTREBUJI-ZNAT-HLAVNE-REMESLO.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.
Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.