Domů > Spomocník > Odborné vzdělávání > Renesance v Itálii
Odborný článek

Renesance v Itálii

10. 9. 2009 Odborné vzdělávání Spomocník
Autor
Mgr. Jaroslav Kodejš

Anotace

Příklad dobré praxe je ukázkou samostatného řešení úkolů na základě práce s obrazovým materiálem, využitím referátů, vlastní prezentace a spolupráce ve skupině

Kontext

Místo, ve které výuka probíhá, je speciální učebna kreslení a dějin umění, je vyzdobena obrazovým materiálem se vztahem k výtvarnému umění. Lavice, ve kterých žáci sedí, jsou netradičně seskupeny, tvoří bloky, které umožňují vzájemnou diskuzi i řešení problémů s vyučujícím. Skupina je tvořena 14 studenty s různým vztahem k dějinám, nadáním, avšak obvykle velmi dobře spolupracujících, proto řešení kázeňských problémů zde odpadá.

Východiska

Nová látka je vázána na znalost předchozích kapitol, na spolupráci a vzájemnou komunikativnost nejen uvnitř skupiny, ale i s vyučujícím, vlastní zájem, samostatné řešení úkolů, práci s obrazovým materiálem v publikacích, na základě referátů, při promítání dataprojektorem.

Některá konkrétní východiska:

  • Význam antiky
  • Pojem znovuzrození
  • Předpoklady vzniku renesance
  • Situace v Itálii v období trecenta a počátku quattrocenta
  • Postavení člověka ve společnosti
  • Odlišnosti a srovnání s gotickým uměním
  • Obecné znalosti o tomto období, umělcích a jejich dílech
  • Práce s informacemi

Cíle

Vyučovací cíle

  • Poznat a umět popsat rozdíly probíraného slohového období s předchozí látkou
  • Získat znalosti a představy o době, umělcích, dílech
  • Uvědomit si význam nového umění pro společnost
  • Vliv renesančního umění na další slohy

Výchovné cíle

  • Umět pracovat s informacemi
  • Samostatně řešit problémy, soustředit se na práci
  • Aktivně přistupovat k obrazovému materiálu
  • Umět se prezentovat, formulovat své představy
  • Spolupracovat a podílet se na vytváření pravidel práce v týmu
  • Upevňovat mezilidské vztahy
  • Kreativně přistupovat k zadanému úkolu
    • Rozvíjet kompetence k řešení problémů
    • Vlastní úsudky a názory
    • Cesta k nalezení řešení problému
    • Spolupráce uvnitř skupiny i s pedagogem
    • Diskuze o problému
    • Kde hledat informace
    • Souvislý projev, obhájení názoru
    • Podnícení zájmu
  • Zvládnout způsob řešení problému

Realizace

  • Seznámení s cílem hodiny
  • Motivace žáků ( sem spadá i možnost účasti na každoročních zahraničních zájezdech školy za nejvýznamnějšími památkami Evropy - především Itálie a Francie )
  • Význam slova renesance
  • Zavedení diskuze
  • Každý žák odpovídá zpočátku jedním slovem / větou /, co se jim rychle vybaví pod slovem renesance
  • Odpovědi na sebe většinou navazují - např.
  • Itálie → Florencie → Leonardo da Vinci → vynálezce → Mona Lisa → Poslední večeře
  • Michelangelo → sochař → David → ideál krásy → malíř → Sixtinská kaple apod.
  • Návodné otázky, korekce učitele
  • Práce s obrazovým materiálem ( architektura, sochařství, malířství, užité umění ) - promítání dataprojektem, obrazové publikace
  • Porovnání předchozího slohu s novým - příklad otázek
    • Jaké jsou rozdíly
    • Které znaky jsou typické pro tento sloh
    • Co je zde nového
    • Proč mohli takto zobrazovat
    • Jaká jsou východiska
  • Práce v malých skupinách, soutěží mezi sebou, kdo získá více správných odpovědí, mluvčí skupin vystupují, souvisle hovoří ( ostatní mohou doplňovat ), navzájem se hodnotí
  • Učitel koriguje, doplňuje

Velmi vhodným prostředkem doplnění učiva jsou samostatné odborné práce - referáty na předem zadané téma:

  • Cíl referátů
  • Získání odborných znalostí
  • Využití informací - kde hledat, jak s nimi pracovat
  • Komunikativní dovednosti - schopnost souvislého projevu
  • Vyjádření vlastních názorů a pocitů - proč jsem si to vybral, co se mi líbilo / nelíbilo
  • Sebehodnocení
  • Hodnocení ostatními žáky - kladné / záporné stránky, doplňující otázky, celkové vystoupení, vyjadřování, zajímavosti, přínos pro ostatní

Závěr hodiny

  • Závěrečné shrnutí a opakování žáky, vytyčení nejdůležitějších bodů a znaků
  • Učitel zhodnotí práci žáků, jejich činnost a výsledky, poděkuje za práci a oznámí téma následující hodiny

Výsledky uskutečněného příkladu dobré praxe, shrnutí, zhodnocení

Třída pracuje ve skupinách s obrazovým materiálem tvůrčím způsobem, sami nacházejí řešení a takto získané informace a poznatky na základě samostatného poznání jsou pevněji zafixovány a uloženy do paměti než mechanické a paměťové učení látky nadiktované učitelem.

Kontakt

Mgr. Jaroslav Kodejš,

učitel dějin umění a výtvarné výchovy

Střední škola řemesel a služeb

Smetanova 66

466 01 Jablonec nad Nisou

Tel.: 483 443 212

Fax: 483 320 803

www.sosjbc.cz

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Jaroslav Kodejš

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Specializovaná učebna