Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Titulka > Modul články > Odborné vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Titulka > Modul články > Odborné vzdělávání > Renesance v Itálii

Renesance v Itálii

Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Autor Mgr. Jaroslav Kodejš
Příklad dobré praxe je ukázkou samostatného řešení úkolů na základě práce s obrazovým materiálem, využitím referátů, vlastní prezentace a spolupráce ve skupině

Kontext

Místo, ve které výuka probíhá, je speciální učebna kreslení a dějin umění, je vyzdobena obrazovým materiálem se vztahem k výtvarnému umění. Lavice, ve kterých žáci sedí, jsou netradičně seskupeny, tvoří bloky, které umožňují vzájemnou diskuzi i řešení problémů s vyučujícím. Skupina je tvořena 14 studenty s různým vztahem k dějinám, nadáním, avšak obvykle velmi dobře spolupracujících, proto řešení kázeňských problémů zde odpadá.

Východiska

Nová látka je vázána na znalost předchozích kapitol, na spolupráci a vzájemnou komunikativnost nejen uvnitř skupiny, ale i s vyučujícím, vlastní zájem, samostatné řešení úkolů, práci s obrazovým materiálem v publikacích, na základě referátů, při promítání dataprojektorem.

Některá konkrétní východiska:

  • Význam antiky
  • Pojem znovuzrození
  • Předpoklady vzniku renesance
  • Situace v Itálii v období trecenta a počátku quattrocenta
  • Postavení člověka ve společnosti
  • Odlišnosti a srovnání s gotickým uměním
  • Obecné znalosti o tomto období, umělcích a jejich dílech
  • Práce s informacemi

Cíle

Vyučovací cíle

  • Poznat a umět popsat rozdíly probíraného slohového období s předchozí látkou
  • Získat znalosti a představy o době, umělcích, dílech
  • Uvědomit si význam nového umění pro společnost
  • Vliv renesančního umění na další slohy

Výchovné cíle

  • Umět pracovat s informacemi
  • Samostatně řešit problémy, soustředit se na práci
  • Aktivně přistupovat k obrazovému materiálu
  • Umět se prezentovat, formulovat své představy
  • Spolupracovat a podílet se na vytváření pravidel práce v týmu
  • Upevňovat mezilidské vztahy
  • Kreativně přistupovat k zadanému úkolu
    • Rozvíjet kompetence k řešení problémů
    • Vlastní úsudky a názory
    • Cesta k nalezení řešení problému
    • Spolupráce uvnitř skupiny i s pedagogem
    • Diskuze o problému
    • Kde hledat informace
    • Souvislý projev, obhájení názoru
    • Podnícení zájmu
  • Zvládnout způsob řešení problému

Realizace

  • Seznámení s cílem hodiny
  • Motivace žáků ( sem spadá i možnost účasti na každoročních zahraničních zájezdech školy za nejvýznamnějšími památkami Evropy - především Itálie a Francie )
  • Význam slova renesance
  • Zavedení diskuze
  • Každý žák odpovídá zpočátku jedním slovem / větou /, co se jim rychle vybaví pod slovem renesance
  • Odpovědi na sebe většinou navazují - např.
  • Itálie → Florencie → Leonardo da Vinci → vynálezce → Mona Lisa → Poslední večeře
  • Michelangelo → sochař → David → ideál krásy → malíř → Sixtinská kaple apod.
  • Návodné otázky, korekce učitele
  • Práce s obrazovým materiálem ( architektura, sochařství, malířství, užité umění ) - promítání dataprojektem, obrazové publikace
  • Porovnání předchozího slohu s novým - příklad otázek
    • Jaké jsou rozdíly
    • Které znaky jsou typické pro tento sloh
    • Co je zde nového
    • Proč mohli takto zobrazovat
    • Jaká jsou východiska
  • Práce v malých skupinách, soutěží mezi sebou, kdo získá více správných odpovědí, mluvčí skupin vystupují, souvisle hovoří ( ostatní mohou doplňovat ), navzájem se hodnotí
  • Učitel koriguje, doplňuje

Velmi vhodným prostředkem doplnění učiva jsou samostatné odborné práce - referáty na předem zadané téma:

  • Cíl referátů
  • Získání odborných znalostí
  • Využití informací - kde hledat, jak s nimi pracovat
  • Komunikativní dovednosti - schopnost souvislého projevu
  • Vyjádření vlastních názorů a pocitů - proč jsem si to vybral, co se mi líbilo / nelíbilo
  • Sebehodnocení
  • Hodnocení ostatními žáky - kladné / záporné stránky, doplňující otázky, celkové vystoupení, vyjadřování, zajímavosti, přínos pro ostatní

Závěr hodiny

  • Závěrečné shrnutí a opakování žáky, vytyčení nejdůležitějších bodů a znaků
  • Učitel zhodnotí práci žáků, jejich činnost a výsledky, poděkuje za práci a oznámí téma následující hodiny

Výsledky uskutečněného příkladu dobré praxe, shrnutí, zhodnocení

Třída pracuje ve skupinách s obrazovým materiálem tvůrčím způsobem, sami nacházejí řešení a takto získané informace a poznatky na základě samostatného poznání jsou pevněji zafixovány a uloženy do paměti než mechanické a paměťové učení látky nadiktované učitelem.

Kontakt

Mgr. Jaroslav Kodejš,

učitel dějin umění a výtvarné výchovy

Střední škola řemesel a služeb

Smetanova 66

466 01 Jablonec nad Nisou

Tel.: 483 443 212

Fax: 483 320 803

www.sosjbc.cz

V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám