Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > Odborné vzdělávání > Renesance v Itálii

Ikona prakticky

Renesance v Itálii

Ikona inspiraceIkona blok
Autor: Mgr. Jaroslav Kodejš
Anotace: Příklad dobré praxe je ukázkou samostatného řešení úkolů na základě práce s obrazovým materiálem, využitím referátů, vlastní prezentace a spolupráce ve skupině
Podpora výuky jazyka:
Klíčové kompetence: Nejsou přiřazeny žádné klíčové kompetence.
Očekávaný výstup:

Příspěvek nemá přiřazen žádný očekávaný výstup.

Mezioborové přesahy a vazby: Nejsou přiřazeny žádné mezioborové přesahy.
Průřezová témata:

Nejsou přiřazena žádná průřezová témata.

Organizace řízení učební činnosti: Skupinová
Organizace prostorová: Specializovaná učebna
Klíčová slova: sebehodnocení, kompetence, práce s obrazovým materiálem, samostatné řešení

Kontext

Místo, ve které výuka probíhá, je speciální učebna kreslení a dějin umění, je vyzdobena obrazovým materiálem se vztahem k výtvarnému umění. Lavice, ve kterých žáci sedí, jsou netradičně seskupeny, tvoří bloky, které umožňují vzájemnou diskuzi i řešení problémů s vyučujícím. Skupina je tvořena 14 studenty s různým vztahem k dějinám, nadáním, avšak obvykle velmi dobře spolupracujících, proto řešení kázeňských problémů zde odpadá.

Východiska

Nová látka je vázána na znalost předchozích kapitol, na spolupráci a vzájemnou komunikativnost nejen uvnitř skupiny, ale i s vyučujícím, vlastní zájem, samostatné řešení úkolů, práci s obrazovým materiálem v publikacích, na základě referátů, při promítání dataprojektorem.

Některá konkrétní východiska:

  • Význam antiky
  • Pojem znovuzrození
  • Předpoklady vzniku renesance
  • Situace v Itálii v období trecenta a počátku quattrocenta
  • Postavení člověka ve společnosti
  • Odlišnosti a srovnání s gotickým uměním
  • Obecné znalosti o tomto období, umělcích a jejich dílech
  • Práce s informacemi

Cíle

Vyučovací cíle

  • Poznat a umět popsat rozdíly probíraného slohového období s předchozí látkou
  • Získat znalosti a představy o době, umělcích, dílech
  • Uvědomit si význam nového umění pro společnost
  • Vliv renesančního umění na další slohy

Výchovné cíle

  • Umět pracovat s informacemi
  • Samostatně řešit problémy, soustředit se na práci
  • Aktivně přistupovat k obrazovému materiálu
  • Umět se prezentovat, formulovat své představy
  • Spolupracovat a podílet se na vytváření pravidel práce v týmu
  • Upevňovat mezilidské vztahy
  • Kreativně přistupovat k zadanému úkolu
    • Rozvíjet kompetence k řešení problémů
    • Vlastní úsudky a názory
    • Cesta k nalezení řešení problému
    • Spolupráce uvnitř skupiny i s pedagogem
    • Diskuze o problému
    • Kde hledat informace
    • Souvislý projev, obhájení názoru
    • Podnícení zájmu
  • Zvládnout způsob řešení problému

Realizace

  • Seznámení s cílem hodiny
  • Motivace žáků ( sem spadá i možnost účasti na každoročních zahraničních zájezdech školy za nejvýznamnějšími památkami Evropy - především Itálie a Francie )
  • Význam slova renesance
  • Zavedení diskuze
  • Každý žák odpovídá zpočátku jedním slovem / větou /, co se jim rychle vybaví pod slovem renesance
  • Odpovědi na sebe většinou navazují - např.
  • Itálie → Florencie → Leonardo da Vinci → vynálezce → Mona Lisa → Poslední večeře
  • Michelangelo → sochař → David → ideál krásy → malíř → Sixtinská kaple apod.
  • Návodné otázky, korekce učitele
  • Práce s obrazovým materiálem ( architektura, sochařství, malířství, užité umění ) - promítání dataprojektem, obrazové publikace
  • Porovnání předchozího slohu s novým - příklad otázek
    • Jaké jsou rozdíly
    • Které znaky jsou typické pro tento sloh
    • Co je zde nového
    • Proč mohli takto zobrazovat
    • Jaká jsou východiska
  • Práce v malých skupinách, soutěží mezi sebou, kdo získá více správných odpovědí, mluvčí skupin vystupují, souvisle hovoří ( ostatní mohou doplňovat ), navzájem se hodnotí
  • Učitel koriguje, doplňuje

Velmi vhodným prostředkem doplnění učiva jsou samostatné odborné práce - referáty na předem zadané téma:

  • Cíl referátů
  • Získání odborných znalostí
  • Využití informací - kde hledat, jak s nimi pracovat
  • Komunikativní dovednosti - schopnost souvislého projevu
  • Vyjádření vlastních názorů a pocitů - proč jsem si to vybral, co se mi líbilo / nelíbilo
  • Sebehodnocení
  • Hodnocení ostatními žáky - kladné / záporné stránky, doplňující otázky, celkové vystoupení, vyjadřování, zajímavosti, přínos pro ostatní

Závěr hodiny

  • Závěrečné shrnutí a opakování žáky, vytyčení nejdůležitějších bodů a znaků
  • Učitel zhodnotí práci žáků, jejich činnost a výsledky, poděkuje za práci a oznámí téma následující hodiny

Výsledky uskutečněného příkladu dobré praxe, shrnutí, zhodnocení

Třída pracuje ve skupinách s obrazovým materiálem tvůrčím způsobem, sami nacházejí řešení a takto získané informace a poznatky na základě samostatného poznání jsou pevněji zafixovány a uloženy do paměti než mechanické a paměťové učení látky nadiktované učitelem.

Kontakt

Mgr. Jaroslav Kodejš,

učitel dějin umění a výtvarné výchovy

Střední škola řemesel a služeb

Smetanova 66

466 01 Jablonec nad Nisou

Tel.: 483 443 212

Fax: 483 320 803

www.sosjbc.cz

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 10. 09. 2009
Zobrazeno: 4364krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku :
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
KODEJŠ, Jaroslav. Renesance v Itálii . Metodický portál: Články [online]. 10. 09. 2009, [cit. 2019-11-18]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/O/4569/RENESANCE-V-ITALII.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.
Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.