Anotace
Příklad dobré praxe je ukázkou samostatného řešení úkolů na základě práce s obrazovým materiálem, využitím referátů, vlastní prezentace a spolupráce ve skupině
Kontext
Místo, ve které výuka probíhá, je speciální učebna kreslení a dějin umění, je vyzdobena obrazovým materiálem se vztahem k výtvarnému umění. Lavice, ve kterých žáci sedí, jsou netradičně seskupeny, tvoří bloky, které umožňují vzájemnou diskuzi i řešení problémů s vyučujícím. Skupina je tvořena 14 studenty s různým vztahem k dějinám, nadáním, avšak obvykle velmi dobře spolupracujících, proto řešení kázeňských problémů zde odpadá.
Východiska
Nová látka je vázána na znalost předchozích kapitol, na spolupráci a vzájemnou komunikativnost nejen uvnitř skupiny, ale i s vyučujícím, vlastní zájem, samostatné řešení úkolů, práci s obrazovým materiálem v publikacích, na základě referátů, při promítání dataprojektorem.
Některá konkrétní východiska:
- Význam antiky
- Pojem znovuzrození
- Předpoklady vzniku renesance
- Situace v Itálii v období trecenta a počátku quattrocenta
- Postavení člověka ve společnosti
- Odlišnosti a srovnání s gotickým uměním
- Obecné znalosti o tomto období, umělcích a jejich dílech
- Práce s informacemi
Cíle
Vyučovací cíle
- Poznat a umět popsat rozdíly probíraného slohového období s předchozí látkou
- Získat znalosti a představy o době, umělcích, dílech
- Uvědomit si význam nového umění pro společnost
- Vliv renesančního umění na další slohy
Výchovné cíle
- Umět pracovat s informacemi
- Samostatně řešit problémy, soustředit se na práci
- Aktivně přistupovat k obrazovému materiálu
- Umět se prezentovat, formulovat své představy
- Spolupracovat a podílet se na vytváření pravidel práce v týmu
- Upevňovat mezilidské vztahy
- Kreativně přistupovat k zadanému úkolu
- Rozvíjet kompetence k řešení problémů
- Vlastní úsudky a názory
- Cesta k nalezení řešení problému
- Spolupráce uvnitř skupiny i s pedagogem
- Diskuze o problému
- Kde hledat informace
- Souvislý projev, obhájení názoru
- Podnícení zájmu
- Zvládnout způsob řešení problému
Realizace
- Seznámení s cílem hodiny
- Motivace žáků ( sem spadá i možnost účasti na každoročních zahraničních zájezdech školy za nejvýznamnějšími památkami Evropy - především Itálie a Francie )
- Význam slova renesance
- Zavedení diskuze
- Každý žák odpovídá zpočátku jedním slovem / větou /, co se jim rychle vybaví pod slovem renesance
- Odpovědi na sebe většinou navazují - např.
- Itálie → Florencie → Leonardo da Vinci → vynálezce → Mona Lisa → Poslední večeře
- Michelangelo → sochař → David → ideál krásy → malíř → Sixtinská kaple apod.
- Návodné otázky, korekce učitele
- Práce s obrazovým materiálem ( architektura, sochařství, malířství, užité umění ) - promítání dataprojektem, obrazové publikace
- Porovnání předchozího slohu s novým - příklad otázek
- Jaké jsou rozdíly
- Které znaky jsou typické pro tento sloh
- Co je zde nového
- Proč mohli takto zobrazovat
- Jaká jsou východiska
- Práce v malých skupinách, soutěží mezi sebou, kdo získá více správných odpovědí, mluvčí skupin vystupují, souvisle hovoří ( ostatní mohou doplňovat ), navzájem se hodnotí
- Učitel koriguje, doplňuje
Velmi vhodným prostředkem doplnění učiva jsou samostatné odborné práce - referáty na předem zadané téma:
- Cíl referátů
- Získání odborných znalostí
- Využití informací - kde hledat, jak s nimi pracovat
- Komunikativní dovednosti - schopnost souvislého projevu
- Vyjádření vlastních názorů a pocitů - proč jsem si to vybral, co se mi líbilo / nelíbilo
- Sebehodnocení
- Hodnocení ostatními žáky - kladné / záporné stránky, doplňující otázky, celkové vystoupení, vyjadřování, zajímavosti, přínos pro ostatní
Závěr hodiny
- Závěrečné shrnutí a opakování žáky, vytyčení nejdůležitějších bodů a znaků
- Učitel zhodnotí práci žáků, jejich činnost a výsledky, poděkuje za práci a oznámí téma následující hodiny
Výsledky uskutečněného příkladu dobré praxe, shrnutí, zhodnocení
Třída pracuje ve skupinách s obrazovým materiálem tvůrčím způsobem, sami nacházejí řešení a takto získané informace a poznatky na základě samostatného poznání jsou pevněji zafixovány a uloženy do paměti než mechanické a paměťové učení látky nadiktované učitelem.
Kontakt
Mgr. Jaroslav Kodejš,
učitel dějin umění a výtvarné výchovy
Střední škola řemesel a služeb
Smetanova 66
466 01 Jablonec nad Nisou
Tel.: 483 443 212
Fax: 483 320 803
www.sosjbc.cz